Finns det ngn vänlig själv som kan rekommendera en erfaren och skicklig advokat inom fastighetsrätt/dolt fel? Göteborgsområdet. Jag har kollat Eniro mm men som inom alla yrkeskategorier finns bättre/sämre. Tacksam för (snabba) svar!
 
Jag har ingen advokat att rekommendera, jag försöker undvika dem. De enda säkra vinnarna i rättsprocesser är advokaterna.

Skriv gärna vad det handlar om här i forumet. Du kan säkert få några tips helt gratis!
 
  • Gilla
Samsam
  • Laddar…
Tack för ditt svar! jag har tyvärr inget annat val än att anlita en advokat i detta fallet. Annars är jag benägen att hålla med dig.
 
Ingen annan...
 
Får man fråga vad för dolt fel som du har hittat?
 
  • Gilla
Samsam
  • Laddar…
  • Gilla
Samsam
  • Laddar…
Tack, ska nog bli medlem faktiskt. Kan få bra med tips där! Det gäller badrum vad annars... Sålde ett hus där köparen prutade ned på priset om han inte gjorde en besiktning. Eftersom huset varit till salu en längre tid och vi köpt ett annat ville vi få sålt så snabbt som möjligt och gick med på en prissänkning. Verkar som om badrummets golvbrunnarna el maschetterna var felaktigt monterade och därmed har vatten läckt. Har haft en besiktningsman där som hävdar att detta hade han lätt sett vid en ev besiktning... Dolt fel?
 
Nej, det är inget dolt fel om det kunnat upptäckas vid en besiktning. Du kan vara lugn, du sitter med trumf på hand om du dessutom har dokumenterat att de inte gjorde en besiktning. Personligen hade jag inte ens skaffat en advokat utan bara hälsat att vi ses i rätten.

De lär få svårt att hitta en advokat som rekommenderar dem att driva ett sådant ärende nämligen...
 
  • Gilla
Samsam
  • Laddar…
Köparen har ett så långdraget ansvar att kolla upp huset innan han köper det så precis som mexitegel skriver, kan man hitta felet vi en besiktning så är det inget dolt fel, bara dåligt kollat av köparen:)
 
  • Gilla
Samsam
  • Laddar…
Ingen expert på området, men generellt gällande dolt fel är;
går det att se felet utan att man behöver förstöra allt för mycket, så är det inget dolt fel.
Att manschetterna sitter felmonterade bör väl vara tämligen enkelt att se dessutom.

Att man blundar när man köper ett hus gör inte eventuella fel dolda...
 
  • Gilla
Samsam
  • Laddar…
Faktum är att köparen redan har en advokat och givetvis har de i sin tur anlitat en annan besiktningsman som menar att dessa fel är inget som en normalkunnig köpare kunde förutse detta.

Dolda fel ska vara svårt att få igenom, men samtidigt är det mkt pengar inblandat så jag vill nog ha en advokat som för vår talan....
 
Om man är en normalkunnig köpare utan väldigt grundläggande kunskaper om huskonstruktion, så ska man anlita en besiktningsman för att göra jordabalksbesiktningen.
Har man inte kompetens att bedöma en brunnsmanschett själv, så får man se till att anlita den kompetens som behövs.
Går det att med rätt kompetens bedöma ett fel utan att man behöver förstöra allt för mycket, så är det inget dolt fel.
Just badrum och brunnar brukar tillhöra den typen av objekt som man dessutom kan kan förvänta sig problem med, och bör därför undersökas extra noga.
Läste i nån annan tråd att man det till och med är rimligt att skruva ner t.ex dörrposter för att se om tätskikt är korrekt gjorda.

Summering iaf, om en person med kompetens inom området kan se felet utan att förstöra allt för mycket så är det inte dolt.
 
  • Gilla
Samsam
  • Laddar…
Villaägarna har gett ut en broschyr ang överlåtelsebesiktning:
http://www.villaagarna.se/Global/Do...bort_fastighet/Överlåtelsebesiktning 2011.pdf

Där kan man bland de första styckena läsa:
"Eftersom bostadshus är tekniskt komplicerade produkter, krävs i de flestafall teknisk kompetens för att bedöma husets kondition. En bagatellartadskavank kan dölja ett fel som hotar husets goda bestånd och är kostsamt attavhjälpa. Det är därför tillrådigt att man anlitar en sakkunnig person, enbesiktningsman, för att göra en överlåtelsebesiktning(även benämnd "jordabalksbesiktning").
Kravet på utförandet av besiktning av fastighet hari domstolspraxis ställts så högt att särskild sakkunskap i praktiken krävs hosden som utför besiktningen
Risken för dig borde således vara minimal...
 
  • Gilla
Samsam
  • Laddar…
Antar att du fått ett kravbrev, antingen från köpare eller advokat. Om du bestrider detta hoppar köparens rättsskydd igång och advokaten kan börja jobba. Innan dess är det köparen som står på advokatens fakturaadress och oftast vill inte köparen att advokaten ska jobba för mycket då.
 
Tack för alla svar!!! Har nedan skrivit ned vad som framkommit, önskar synpunkter!

Badrummet är renoverat 2009 av en man som vi trodde besatt kunskap om branschregler som då gällde.

Följande framkom vid köparens besiktning efter tillträdet:
Erforderligt tätskikt saknas mot dörrtröskel.
Duschblandare var inte fast monterad
Rörmanschetter saknas
Golvbrunnsmanschetter till golvbrunnar har en tveksam anslutning till brunnarna.

Deras besiktningsman hävdar att utifrån att badrummet var renoverat 2009 är det inte möjligt för en normalkunnig köpare att förutse de allvarliga brister i utförandet som gett upphov till fuktskador.

Vår besiktningsman gjorde följande
Manschetterna till golvbrunnarna är inte rättlagda.
Det är otätt mellan golv och vägg. Det saknas mjukfog.
Det är otätt runt tvättställsavloppet och det saknas manschett. Det saknas även manschetter runt de övriga rören.
Tätskikten är inte rätt utförda vid tröskeln. Det är inte heller rätt uppvik vid tröskeln. Det har blivit fuktvandring ut i hallgolvet.
Det droppar efter rören ner i torpagrunden.
Rörkopplingarna till toalettstolen är fel anslutna.

Följande analys görs av vår besiktningsman. Bristerna jag såg i badrummet, som är nedskrivna, syns mycket tydligt och hade varit lätta att upptäckta vid en okulär besiktning. Jag bedömer inte detta som dolda fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.