Hej!

Hoppas någon här kan ge något att gå vidare på.

Har ett ADSL 12-24 Mbits abonnemang hos Glocalanet.
Telekabeln till huset är markbunden frånsett ca 60 cm som som löper längs med husväggen och sedan in genom källarväggen. Därefter finns direkt en skarv som ser ok ut och därefter ca 2m kabel till första jacket, in i nedre och ut i övre till ett andra och sista jack.

ADSL modemet sitter kopplat i första jacket.

Problemet:

Modemet tappar sync oregelbundet, ibland flera gånger per minut för att sedan hålla 5-10 min men aldrig att det håller längre stunder, vi har testat med 4 olika modem och alla har problem. Har provat med annan splitkontakt utan framgång.
Har provat med olika datorer som är kopplade med kabel.
Modemet tappar sync även om det får vara helt rent utan dator tillkopplad.

När det ringer dör syncen direkt. Det brusar i telefonerna men det försvinner när syncen försvinner. Allt detta känns märkligt eftersom jacken är rättkopplade.

Har testat via Bredbandskollen och hastigheten är oerhört trög ( 5 ner, 0,45 upp) när det väl fungerar.
Det har tidigare fungerat och försämringen har kommit utan vi har gjort någon förändring.
Glocalnet mäter och säger att det ser bra ut.

Känns som om problemt finns utanför huset men hur går jag vidare?

Tacksam för minsta lilla hjälp.

Mvh

Anders
 
"Splitkontakt" - Är det säkert att det är ett ADSL-filter och inte en vanlig splitkontakt?
 
Det är ett ADSL filter som Glocalnet skickade tillsammans med modemet. På kontakten står det Speedtouch samt ADSL vid kontaktporten.
 
Jag säger inte att du itne har fel utanför huset men du har minst ett i huset också.
Får du brus i telefonerna som är relaterade till DSL så antingen är det inte seriekopplat som det ska vara eller så har du likt förbaskat ett trasigt filter eller modem.
du har vanlig analog telefoni och den fungerar alltså?
Om det är så så kan vi utesluta kabelbrott då telefonen kräver två trådar medans ADSL faktiskt kan funka på en enda
 
Det kan vara så enkelt att ditt förstajack är gammalt och därmed kan även de två "tungor" som sitter i jacket vara defekta så att de inte bryter genomgången när du sätter i filtret i jacket.

Det är plastpiggen som för isär tungorna och bryter kontakten mellan det nedre paret och det övre paret, dessa är normalt slutna för att föra vidare signalen till nästa jack.

Har varit med om detta tidigare och då uppstod exakt samma fenomen som du upplever.


mats_o - ADSL behöver två trådar för att fungera - hur skall du annars få en mätbar signal ?
 
Tack för svaren!

1.Analog telefoni fungerar.
2.Modemet är nytt.
3.Telejacken byttes för två år sedan och som jag skrev tidigare så kommer vit/blå trådar in nertill och vidare upptill.

ADSL filtret är väl isåfall den kvarstående tänkbara felkällan?
Var får man tag på något nytt av kvalitet?
Elgiganten eller liknade?

//Anders
 
Jag kör faktiskt med nått så primitivt som kjell o co men funkar gör det :)

NetNut. Nix, ADSL går på en enda tråd om den måste. Hadde själv trådbrott och därmed tji telefon i en månad efter Dagmar men ADSL hadde jag hela tiden. Finns en hel del skrivet om det
 
Lättast felsöker du så här:

Koppla bort de övre trådarna vid första jacket och testa sedan om modemet slutar tappa sync samt får normala hastigheter.

Funkar detta så ansluter du en telefon direkt i ADSL-pluggen och hör om du får brus samt kollar om modemet åter tappar sync eller sjunker i hastighet.

Fungerar även detta så är det inget fel på ADSL-filtret.

Sedan kopplar du åter in trådarna upptill, anslut en telefon i nästa telejack och uppstår då brus i luren eller att modemet tappar sync så sitter felet ändå i första jacket.

Jag har själv sett fabriksnya telejack som glappat eller ej brutit kontakten, de bästa modellerna är de äldre från televerket, nya med kretskort och klämkontakter är mest skräp.

Du har inte möjlighet att ta ett par närbilder av jacket i fråga så man kan se hur trådarna är kopplade ?

/Mvh, Göran
 
Hej!
När vi flyttade in i vårt nybyggda hus 2008 hade vi likadant problem, men det var Telia ny dragna kablar från nytt skåp utanför en granne. Jag klagade och dem sade att de mätte och inget var fel, de skickade folk som mätte allt mellan skåp och hus inte inne i huset. Efter flera besök och kontroller så ville de kolla på insidan och hittade på att de nya jacken som elektrikern monterade med sitt Krone-verktyg var kass och bytte dem till sina med skruvfäste för kablarna. Ingen skillnad jag fortsatte att klaga då skyllde de på modemet eller min övriga utrustning. Skulle det visa sig att det var fel på den så skulle jag få betala för besöket, dem var välkomna alla grejer var ju nya och levererade av Telia. Den siste i raden av sju besök från Telia stod och diskuterade med mig och ifågasatte om det var sant att det var som jag påstod,när modemet tappade signalen så han såg det sedan hände det flera gånger varpå då förstod att det var ett fel någonstans. Han sade då att det måste vara i andra änden i telestationen och äkte iväg. Jag själv ringde Telia och sade upp alla abonnemang och kör sedan dess helt mobilt och givetvis inte Telia.
 
mats_o - I ditt fall har ditt kabelbrott gjort att den ena tråden fungerat som jordpotential, troligtvis vid avbrottet och därför har ditt fortsatt fungera. Kopplar du bort den ena tråden från telejacket så försvinner signalen och modemet tappar kontakten. Har även varit med om där avbrottet i kabeln varit knappt synbart men gjort att den analoga delen slutat fungera då denna kräver lite mer spänning/ström för att driva telefonen och ADSL fungerat nästan fullt ut.
 
Nix. Tji jord. Över 20Mohm mot jord och dessutom luftledning som hängde kvar luftburet så varken elektriks eller fysisk jord. Mer troligt att den använde ac jord då
 
Det måste det nog vara då du haft luftledning, kan vara så att stationen ligger på samma matning som du har, då kan den nog ta jorden den vägen. Samtidigt är jag lite förvånad då nästan all utrustning idag är galvaniskt avskild mellan strömförsörjning och signalingångar. Med som du trodde har den troligtvis fått en jordpotential så den lyckas få signal fram till dig. Vad för modem körde du när stormen var framme ?

Har sett ett antal från diverse tillverkare som närmast brunnit när stormarna varit framme, även andra som överlevt men halvdött och lämnat alldeles för låga hastigheter när väl linjen varit lagad igen.
 
Precis som redan nämnts i tråden skulle även jag rekomendera att koppla bort allt annat och bara köra modemet för att försöka utesluta var felen finns. Har ditt modem någon möjlighet att visa olika signalstyrkor så kan detta ge en fingervisning, även om dessa värden aldrig är helt exakta.

Jag har själv fått bråka några år med supporten för att få kablar utanför huset fixade. I mitt fall Telia och där handlar mycket av problemet att få personen som tar emot ditt samtal att kunna förmedla informationen vidare till teknikern som åker ut. Jag fick Telia att be teknikern själv att ringa upp mig, se om du kan göra detsamma med din operatör. Fråga dem om de kan göra en långtidsmätning på ledningen.
 
NetNut: Zyxel 660 och stationenen ligger på samma 10 KV ledning men definitvt på annnan trafo (5 KM mellan).

Vissa av flextronics tekniker kan DSL och vet hur man felsöker det. Tyvärr finns det även sådanna som inte kan så var extra tydlig på brusproblemen
 
mats_o skrev:
Nix. Tji jord. Över 20Mohm mot jord och dessutom luftledning som hängde kvar luftburet så varken elektriks eller fysisk jord. Mer troligt att den använde ac jord då
Du måste haft en kapacitiv koppling mot returen. ADSL använder ganska höga frekvenser (MHz), så det behövs inte så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.