ADSL och telefoni på samma telefonnummer? Innan har mina föräldrar haft två nummer, ett till fasta telefonen och ett till sitt ADSL. Nu har de flyttat och det går inte för att det på något sätt är framdraget lite "trådar" till huset.

Jag har inte varit inne i ADSL träsket men min fråga är helt enkelt om det går att surfa och ringa samtidigt med ADSL och den fasta telefonin på samma telefonnummer? Kommer ihåg under min barndom att surfade någon på 56k modemet gick det inte att ringa. Kan det vara lika illa idag?
 
Redigerat:
Svaret på frågan "… går det …" är: Javisst, det enda man behöver tänka på
är att ADSL kopplas på första jacket.
 
Kanon, tackar!
 
Jäpp. Så har jag det och det funkar utmärkt.
 
Enda problemet med detta är att dina föräldrar betalat för två linor helt i onödan sedan de fick ADSL...
 
Exakt. ADSL är konstruerat för att analog telefoni (POTS) och ADSL skall gå på samma linje. ADSL använder aldrig frekvensområdet som används för analog telefoni. Alltså ingen fördel att ha separata linjer heller.
 
De kan väl köra bredbandstelefoni?
 
I teorin ska man kunna använda telefonen och internet samtidigt, men på den tiden vi hade ADSL gick internet alltid ner en stund när vi använde telefonen. Inget stort problem, men ändå.
 
De har haft två nummer innan för att det ena har varit ett företagsnummer, därav.

Jaja, men de får snart fiber så det är bara några månader de ska köra med ADSL. Tack för hjälpen i alla fall.
 
f91jsw skrev:
I teorin ska man kunna använda telefonen och internet samtidigt, men på den tiden vi hade ADSL gick internet alltid ner en stund när vi använde telefonen. Inget stort problem, men ändå.
Oj, det är verkligen inte normalt. i vanliga fall fungerar det alldeles utmärkt.
 
Det brukar bli så om ADSL splitter saknas eller är trasigt, eller om uttagen är felkopplade/ADSL sitter på fel uttag.
 
Allting var rätt kopplat och provade med flera olika splitters. Lyckades aldrig hitta problemet, men som sagt det är inte ett stort problem att internet går ner en halv minut de få gånger man använder den fasta telefonen.
 
f91jsw skrev:
Allting var rätt kopplat och provade med flera olika splitters. Lyckades aldrig hitta problemet, men som sagt det är inte ett stort problem att internet går ner en halv minut de få gånger man använder den fasta telefonen.
Det låter som om telefonjacken kopplats parallelllt istället för i serie. Ett vanligt fel …
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.