Tror inte att jag och elektrikern riktigt förstår varandra så jag tänkte kolla om ni har något förslag på vilka grejer jag ska ha. Jag har sagt att jag vill ha ett nätverk i huset och kunna jacka in ethernet kontakt på två ställen.

Han har då dragit fram ny inkommande telefonledning och splittat denna till två punkter i huset. Det finns just nu inget telefonjack i slutet av någon sladd. Han säger att det finns små routrar att köpa, men jag får inte det att gå ihop att jag ska ha en router i änden av varje telesladd? Jag vill helst inte ha telejack på väggen om det går att undvika.

Finns det routrar som jag kan koppla in sladden i direkt och få en 2-3 ethernet punkter på varje ställe? Och även skapa trådlöst nätverk?

Hur skulle ni göra?


/J
 
ADSL måste ju ha ett filter och det ska sitta på 1:a telejacket, där signalen skiljs ut och bara "vanlig" telefonsignal skickas vidare till nästa jack.
Att splitta inkommande teletråd (med ADSL-signal) i flera grenar fungerar då inte, eftersom du dels belastar linan med telefoner och att du bara kan ha 1 modem per abbonent.
I första jacket A filtreras ADSL-signalen ut och den "vanliga" telesignalen kopplas vidare till jack B (och ev. flera jack i kedja). Från A tas ADSL-signalen ut till ditt Modem C. C omvandlar ADSL-signalen till en digital datasignal. C får IP från operatören. Endast 1 IP-adress per abbonent och därför går det ej att koppla in flera modem samtidigt. Ut från modemet finns normalt 1 nätverksport. Vill man ha flera får man köpa en extra router D eller ha en modem/router kombination (normalt 4 portar). Från router D kan man sedan gå till olika nätverksuttag. Ett av uttagen kan då användas för t.ex. en trådlös router för att skapa ett trådlöst nätverk.
Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I mitt fall, som har några år på nacken, sitter det A =ADSL-splitter (följer med modemet). B=kedja med seriekopplade telejack. C= Modem ZyXEL 660H (från operatören i.d.f. Telia). D och E är hopbyggda i D-link DIR 645.
Det finns många sätt att lösa detta på, men jag hoppas att detta kan ge vägledning och att det INTE går att ha 2 modem på samma signal.
 
Redigerat:
Jag känner inte till någon lösning med ethernet över aktiva telefonkablar (det finns för el, det vet jag). Det är antagligen fullt möjligt att köra nätverk över telefonkablar, men jag gissar att det inte går att göra det samtidigt som de används för telefon...

Jag förstår inte riktigt heller vad en ny inkommande telefonledning gör för nytta, eller var idén att använda de gamla telefonkablarna till nätverk och köra telefon på nya inkopplingen?
 
Jag kanske var otydlig i min skiss. Det är alltså bara inkommande kabel och kabel till andra telejack, som är 2-ledare ! Specialkabel mellan A och C. Alla andra kablar är nätverkskablar.
 
Verkar vara missförstånd från någon sida. Så här ska du koppla.

När du beställer ADSL från en leverantör så får du hem en utrustning från leverantören. Oftast är utrustningen av kombination av ADSL-modem, trådlös router och switch. Utrustningen har 1 DSL-port, antenner för trådlöst och ca 4 switchportar där du kopplar in vanligt, trådat nätverk. Jag kallar den för ADSL-router.

DSL-porten kopplar du till inkommande telefon på första jacket. Du kan koppla in den på vilket jack som helst men om du har vanlig analog telefon så bryter du internetuppkopplingen när telefonen används om du har telefonen före ADSL-routern.

Trådlösa utrustningar (som t.ex. surfplattor och mobiler) kopplar upp sig mot ADSL-routerns trådlösa nätverk.

I ADSL-routerns switchportar kopplar du in all trådbunden utrustning, som t.ex. en stationär PC eller liknande. Utrustningen behöver inte kopplas direkt in, utan man kan gå genom kablage som är förberett i huset.

Om elektrikern har gjort rätt så har denne dragit telekabel (2 par) till en plats "A" där du vill kunna koppla in den ena ethernetkontakten, och sedan dragit en nätverkskabel (4 par, Cat5E eller Cat6) som går därifrån till den andra platsen "B" där du vill kunna koppla in en utrustning med ethernet. På plats A bör man sätta upp ett teleuttag och ett datauttag (RJ45), och på plats B bör man sätta ett datauttag (RJ45).

Routern kopplar du sedan in vid plats A. Utrustningen som ska stå där kopplar du direkt i ADSL-routerns switchportar, en switchport kopplar du till datauttaget. På plats B kopplar du sen utrustningen till datauttaget.
 
Ok, jag har inte fått någon nätverkskabel av elektrikern, jag har fått två telejack från samma teleledning vilket jag utifrån era svar bedömer vara onödigt. Vi kommer inte att köra analog telefon. Anledningen till att vi har dragit ny telekabel är att vi byggt in den gamla bakom gips. Så vi hittar endast var den går ner i vägg från vinden, så det var minst jobb med att dra en ny. Trodde att vi kunde köra vår egen router, men nu inser jag att leverantören såklart kommer skicka ett ADSL modem. Tack för era svar!
 
Jake123 skrev:
Ok, jag har inte fått någon nätverkskabel av elektrikern, jag har fått två telejack från samma teleledning vilket jag utifrån era svar bedömer vara onödigt. Vi kommer inte att köra analog telefon. Anledningen till att vi har dragit ny telekabel är att vi byggt in den gamla bakom gips. Så vi hittar endast var den går ner i vägg från vinden, så det var minst jobb med att dra en ny. Trodde att vi kunde köra vår egen router, men nu inser jag att leverantören såklart kommer skicka ett ADSL modem. Tack för era svar!
Här kan det vara bra att veta att även fast Televerket och alla andra insisterar på att modemet måste sitta i första jacket så är detta en sanning med mycket stor modifikation. Det går (beroende på hur ruttna kablar du har) bra att sätta modemet i vilket jack som helst, bara de andra inte används. Beroende på att vanliga människor inte förstår att man inte kan sätta en telefon i ett jack innan ADSL-modemets splitter och att detta leder till en massa supportsamtal så säger man istället "MÅSTE sitta i första jacket". Det är alltså en supportbegränsning och inte en teknisk sådan.

Om ni inte skall ha någon "vanlig" (alltså POTS) telefoni, utan bara köra ADSL så är ett tips att inte koppla in delningsfiltret öht (om det går att undvika). Det brukar kunna ge en liten hastighetsökning (jag själv fick 500 kbps extra en gång på nittiotalet) eftersom filtret är både billigt (alltså inte så brant) och dessutom konservativt designat, så modemet får lite mer bandbredd att spela med utan det.

P.S. Måste man så går det att köra 10 Mbps ethernet över telefontråd (eller nästan vilken tråd som helst). Men det finns ingen speciell utrustning för det, och det måste ju närmast ses som ett fulhack idag. 10 Mbps ethernet TP specades faktiskt för cat3-kabel, vilket motsvarar partvinnad EKKX, så det är inte så illa som man kanske skulle tro, men idag är det ju mest industrihistoria och inget man gör om man har minsta chans att göra något bättre.
 
Redigerat:
J
Hade verkligen Televerket några synpunkter på var man satte sitt modem? På den tiden hade man väl luren liggande direkt på modemet?
 
Jocke Best skrev:
Hade verkligen Televerket några synpunkter på var man satte sitt modem? På den tiden hade man väl luren liggande direkt på modemet?
OK, "Televerket", Felia, den av dig valda operatören. :)

Vi pratar bara ADSL, så var man lägger luren har ingen större påverkan... :)

Nu är jag så gammal att jag använt "acoustic couplers" där man alltså trycker in telefonluren i två kuddar, men det var långsamma modem, jag tror inga gick fortare än 300 bps, och de blev också väldigt känsliga för störningar. Räckte att man knackade i borde för att man skulle tappa "carrier" eller åtminstone data. Ganska omgående så fick modemen sladd så att man hade elektrisk koppling hela vägen.

P.S. Om det inte framgick så är termen för lådan som ansluter dig med ADSL just "modem". "MOdulator, DEModulator", eftersom den modulerar en (faktiskt flera) analoga bärvågor för att överföra dina digitala data. En grunka som översätter från en typ av digital signalering till en annan är istället en "codec", "enCOder, DECoder". Så en ISDN låda är alltså en "codec", eftersom ISDN-signaleringen mellan dig och växeln är i grunden digital. Notera också att när du kodar om ljud eller video så görs det också av en "codec" eftersom den "översätter" från ett digitalt format till ett annat för lagring eller transmission.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.