Har inte så stor erfarenhet av imitationsmålning, men tänkte fråga om man nödvändigtvis måste ha en lasyrolja för förtunning eller om resultatet blir bra (ådringsmålning) på annat vis, exempelvis genom förtunning endast med balsamterpentin. Har marmorerat lite, se bild, och där har jag med (enligt eget tycke) gott resultat förtunnat med terpentin...

Det är den nysatta väggen (nu är gipset väck) som finns på bilden som skall bli Mahogny?-imiterad som ett antal dörrar hemmavid, dvs, engelsk röd ovan ljusgul grund (vit/järnoxidgul/gulockra-mixad i våtdelar 100%iga, ca 5 delar vit-1 oxid-1 ockra). Vill göra ådringen förhållandevis diskret, dvs den gula botten skall endast (stripigt, enkel imitation) anas av ett byggnadsvårdsvant öga...

Tips emottages gärna...
 
  • marmorering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ingen ljusare bild än...
 
Traditionellt har ju mycket använts för ådring och marmorering. Öl, svagdricka och filmjölk till exempel. Fast det fungerar även som bindemedel (i filmjölk är det kasein till exempel) och jag har svårt att tänka mig att terpentin gör det, det avdunstar ju. Utseendemässigt ser det ju bra ut, men för hållbarhetens skull skulle jag välja någonting annat.
 
Glömde säga att basen jag använt är linoljefärg! Sorry ;)
 
Anders_Roslagen skrev:
Glömde säga att basen jag använt är linoljefärg! Sorry ;)
Det antog jag. :D
 
Med linolja som bas skall det väl inte behövas något annat bindemedel?

Jag har aldrig ådringmålat så jag vet inte riktigt hur färgen skall uppföra sig, men spär du den med terpentin målar du ju andra laget på en fetare färg vilken inte fungerar bra med linoljefärg där man ju gör tvärt om.

kanske kan du spä färgen med kokt linolja för att få den lite mer transparent vilket jag antar är det man eftersträvar? Risken är kanske en ganska lång torktid.
 
Jag kanske ska vänta med min ådringsdebut till du kan komma med lite tips och bilder på hur du gjorde ;)
Jag använder mycket lasyrmålning på mina tavlor och jag tycker terror är oslagbara så jag skulle nog tagit det i stället för engelsk röd, bränd terra alltså. Men det är mitt tycke.
Sen kan man blanda i krita för att få en tjockare lasyr utan att det påverkar färgen, i linolja alltså.
Om man använder vattenbaserade lasyrer behöver man efterstryka för att det ska sitta.
Ska följa detta med spänning då jag har ett par dörrar som väntar:)
 
Jag antog att med basen avsågs den grundmålningen som alltså ska göras väldigt mager för att lasyren ska fästa, oavsett vad den är gjord av.

När man laserar med filmjölk, öl eller svagdricka gör man ju det med torrpigment och blandar inte med linoljefärg. Men det går utmärkt att använda linolja för att späda färgen också. (aof: torktiden blir väl mig veterligen inte längre för att det är mer linolja i färgen? Linolja som linolja, oavsett mängd?) Själv har jag endast marmorerat och ådringsmålat med Ljunga lasyrolja som är väldigt lättarbetad.
 
Konichiwa girl: ska man då för att få en mager grund ha mer terpentin i den än i lasyren då?
Jag håller på att lära mig det här med linolja, får väl avslöja att jag målar mina tavlor i akryl, mycket lättare ;)
 
Jo, så här har jag gjort hitills. I grunden har jag ca 10-15% terpentin. Färgen på undre lagret finns på bilden nedan (Gysinges färger). Blev kanske lite mörk men träffade hyggligt ändock. Tänkte köra typ 10% terpentin i övrelagret. Målas mycket tunnt, och sedan kör jag på hårt med en pensel där jag klippt borsten kort och i zickzack (härligt ord förresten, nog första gången jag skriver det, zickzack, zickzack) ;)

Då kommer jag nog få ett stripigt utseende där den gula går igenom något, eller vad tror ni? Jag har inga ådringskammar och vill ha en lite mjukare framtoning så jag tror det kan bli bra, borsten klipps kort för att bli fastare, zickzack för stripigheten.

Körde kulturhantverkarnas linoljor när jag marmorerade, med Vit grund, Pärlgrå och kimrökpigment, terpentin och linolja för att slaska lite... Upptäckte att dammfria torkdukar är utmärkta för att jobba in nyanser med vått i vått, blir kanske nån typ av ströpplingsteknik men väl fungerande. En riktigt fin pensel för sista ådringstouchen i mörkaste nyansen och sedan stänk med vit och gråa nyanser...
 
  • marmorering2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • marmorering4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • marmorering3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
aliback: Ja, grundfärgen ska vara magrast. Men jag har aldrig förtunnat lasyroljan.

Ett tips om man vill marmorera är att införskaffa en fördrivare i svinhår som är betydligt billigare än en i grävling.
 
Ser jättefint ut Anders
 
Oj här börjar det bli avancerat! :) Jag har enbart björkådrat, och då efter gysinges recept med lasyrolja, Ljungas. Inte så svårt men det är ju en helt annan nivå än riktig ådringsmålning. Där känns det som jag måste gå en grundkurs först, men hejja hejja, kör på bara och kom med tips till oss andra! Det ser bra ut Anders!

Appropå engelskt röd, jag tror faktiskt jag håller med Aliback. Vi funderar på att mahohgny-imitera arbetsrummet sen och jag tror faktiskt jag skulle välja bränd terra framför engelskt rosa-röd. Synd att rummet måste bli klart först...
 
Dr_Jerkyll: Jag kommenterade just det i din blogg, du har björkådrat på panelen i köket? Det är ursnyggt. Jag har bara marmorerat och dekorationsmålat mindre föremål men det är riktigt roligt och inte så avancerat som det verkar. Månne tycker jag annorlunda när jag ger mig på väggar...
 
Ja Dr Jekyll som jag skrev så är alltihop så snyggt.
Jag har snart fattat mod att testa, måste bara hitta ett övningsobjekt;)
 
  • Gilla
Skommarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.