Såg en kökslucka på Hem & Villa-mässan som jag blev enormt inspirerad av. Den var gjord i trä där ådringen lyfts fram ungefär som på drivved fast kanske något djupare, dvs det skillde ca 2 mm mellan det hårda och det mörka trät i årsringarna. Är det någon som vet hur man får fram denna effekt? Är det syrabehandlat, blästrat eller något annat?

Jag har sett möbler etc. med liknande utseende och de ser ut som om de är stålborstade (de ser repade ut), men detta var alltså allderles "mjukt" som drivved.

Någon som vet?
 
Du kan antingen blæstra træt eller elda på det, hur man får bort sotet vet jag inte. Mina svær færældrar har sådant træ och det ær brænt.
Sedan så hade jag en Norsk arbetskamrat som høll på med att blæstra træt, han fick så mycket bestællningar så han var tvungen att sluta och bara hålla på med blæstrandet.
 
jureit skrev:
Nu ska jag vara praktiskt tråkig men fy f*n för att hålla det rent!

Sedan tror jag säkert att det är snyggt.

Ja, det gäller att hitta den där balansen mellan praktiskt och snyggt...inte alltid så enkelt.

I det här fallet tror jag nog ändå inte att det är så opraktiskt.

Eftersom det inte finns några plana enfärgade ytor (var målat i två lager och färgen var fläckvis bortslipad) ska det mycket smuts till innan det upplevs som smutsigt. Hellre en rejäl skrubbning en gång i månaden än en enkel avtorkning varje dag som det lätt blir på ljusa, plana skåpsluckor (eller ännu värre rostfritt).

 
Det där låter verkligen läckert...!
Vilken tillverkare var det som hade den luckan?
 
Nåste erkänna att jag faktiskt inte minns det. Det är ju så när man går runt på mässor att det går runt i skallen när man kommer hem igen. Det fanns ju ett antal kökstillverkare representerade, och vi var egentligen inte på mässan för att titta på kök så det försvann men jag tror att det var ett företag som hade köksluckor främst för förnyelse av befintliga kök. Om du är genuint intresserad kan jag kolla på utställningskartan, har utställningstidningen kvar, för jag tror jag minns ungefär vart montern var.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.