Jag funderar kring belysning till det nybyggda garaget. LED känns givet. Och lysrörsformatet känns också givet då spottar blir väldigt dyrt.
Garaget är ca 45kvm och jag tänker mig 3 rader med 3 armaturer i varje rad.

Jag gillar ljusstyrkan i tex;
https://www.jula.se/catalog/el-och-...husbelysning/takarmaturer/led-armatur-005050/
(5400lm)

men jag gillar inte att källan är integrerad.
Min tanke är att när de börjar gå sönder i framtiden så säljs dessa inte längre och jag kommer då ha olika armaturer i taket.
Jag håller det gärna enhetligt.

Så min tanke är att skaffa en mer traditionell armatur men montera LED lysrör för att slippa flimmer osv.
Typ dessa;
https://www.jula.se/catalog/el-och-...sning/lysrorsarmaturer/lysrorsarmatur-424058/

samt dessa lysrör;
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/ljuskallor/lysror/led-lysror/led-lysror-012974/
(2640lm)
Fördelen här är att jag kan låta armaturerna sitta då de troligtvis kommer att hålla längre än själva lysrören.


Men.. blir 2 x 2640lm = 5280lm??
Dvs kommer dessa två lösningar ovan ge ungefär lika mycket ljus?
Eller är lumen-skalan likt decibel-skalan olinjär på något vis?
Ibland är ju inte 1+1 så enkelt som 2.:thinking:

när jag i mitt huvud föreställer mig om 2st 30W lampor lyser lika starkt som en 60W är svaret inte självklart. :rolleyes::dizzy:

jag hittar med lätthet översättningar mellan W och lm.. men inget om vad som händer med den totala ljusstyrkan när man sätter två källor bredvid varandra i samma armatur.

tack på förhand
 
Ja, 2 x 2640 lm blir 5280 lm, men....den intressanta frågan är hur mycket av detta ljusflöde som kommer till nytta och landar på arbetsbänken eller golvet. Där kommer reflektor, takhöjd, färgen på väggarna, begrepp som luminans och en massa andra faktorer in. Det du vill veta är belysningsstyrkan i lux, inte ljusflödet i lumen.

För att se hur mycket ljus man faktiskt får där man vill ha det får man ladda ned t.ex dialux och simulera. Den bygger på att tillverkare av ljusarmaturer levererar data för hur deras armatur uppför sig.

Ett lysrör är rundstrålande kring in längd vilket reflektorn är anpassad för. Sätter man in ett LED-lysrör så har det en begränsad spridningsvinkel som inte kommer att fungera ihop med reflektorn i armaturen. Det finns inga datafiler för dialux för detta fall.

Så störst chans till bra ljus tror jag du har med den integrerade LED-armaturen du länkar till. Men det finns troligen inga datafiler till dialux för dessa...

Allt detta landar nog i att man köper några armaturer och provar. För de fall där det inte räcker har man väl alltid pannlampan tillgänglig?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, 2 x 2640 lm blir 5280 lm, men....den intressanta frågan är hur mycket av detta ljusflöde som kommer till nytta och landar på arbetsbänken eller golvet. Där kommer reflektor, takhöjd, färgen på väggarna, begrepp som luminans och en massa andra faktorer in. Det du vill veta är belysningsstyrkan i lux, inte ljusflödet i lumen.

För att se hur mycket ljus man faktiskt får där man vill ha det får man ladda ned t.ex dialux och simulera. Den bygger på att tillverkare av ljusarmaturer levererar data för hur deras armatur uppför sig.

Ett lysrör är rundstrålande kring in längd vilket reflektorn är anpassad för. Sätter man in ett LED-lysrör så har det en begränsad spridningsvinkel som inte kommer att fungera ihop med reflektorn i armaturen. Det finns inga datafiler för dialux för detta fall.

Så störst chans till bra ljus tror jag du har med den integrerade LED-armaturen du länkar till. Men det finns troligen inga datafiler till dialux för dessa...

Allt detta landar nog i att man köper några armaturer och provar. För de fall där det inte räcker har man väl alltid pannlampan tillgänglig?
Hej Bo,
Tack för ditt svar. Många av dina tidigare inlägg i andra trådar har hjälpt mig så tack även för alla fina svar du skänker forumet.

höjd från bänk, väggfärg etc tänker jag mig är ju detsamma oavsett vilken variant jag väljer.
Reflektorn lät dock som ett intressant spår.

men sen kikade jag på tex denna;

och inser att LED rör inte strålar 360 grader.
Om röret inte lyser upp i reflektorn, spelar den då så stor roll? Eller ska man se ett LED lysrör mer som ”direkt verkande”?

men absolut, helt rätt, det är LUXen där man vill ha själva ljuset som i slutändan spelar roll. Och vägen dit blir kanske att testa helt enkelt.

men tack, då vet jag åtminstone att 2000lm + 2000lm ÄR 4000lm (och med pannlampa kan det t.o.m. bli 4500lm :rofl:)

tack
 
En följdfråga;

på denna står det att man bara för koppla samman 5st.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...elysning/lysrorsarmaturer/led-armatur-006057/

innebär det att LED armaturer dras med stora startströmmar likt vanliga lysrör?

Menar man 5st per slinga eller 5st per säkring?
Eftersom jag tänker mig tre rader med tre armaturer i varje rad kan jag självklart dela upp dem i 3st i serie från 3st kopplingsdosor, men på samma säkring.

eller behöver man gå över och använda en kontaktor?
 
Ja man kan säga att LED-rör har en inbyggd reflektor i själva ljuskällan vilket faktiskt är en fördel. Reflektorn i armaturen som ska ta hand om rör med 360 graders spridning har stora förluster så det är bara en fördel om man kan hoppa över den. Därför kan ljuset från LED upplevas som starkare än kvicksilverrör trots att LED'n har en lägre effekt och ljusflöde. Så det är lite onödigt att köpa en dyr armatur med reflektor som inte kommer att användas.

Den LED-armatur du länkar till senast har varit uppe på forumet några gånger där den ogillats av flera skäl. Se t.ex https://www.byggahus.se/forum/threads/lantbruksfastighet-och-kravet-pa-viss-typ-av-kabel.378820/
De skriver "seriekoppling" vilket kan tolkas som att vidarekopplingsplintarna av någon anledning inte tål mer. Denna okända anledning, plus märket "Anslut" från Jula är starka skäl till att vara misstänksam. Jag kan inte rekommendera någon av dessa.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja man kan säga att LED-rör har en inbyggd reflektor i själva ljuskällan vilket faktiskt är en fördel. Reflektorn i armaturen som ska ta hand om rör med 360 graders spridning har stora förluster så det är bara en fördel om man kan hoppa över den. Därför kan ljuset från LED upplevas som starkare än kvicksilverrör trots att LED'n har en lägre effekt och ljusflöde. Så det är lite onödigt att köpa en dyr armatur med reflektor som inte kommer att användas.

Den LED-armatur du länkar till senast har varit uppe på forumet några gånger där den ogillats av flera skäl. Se t.ex [länk]
De skriver "seriekoppling" vilket kan tolkas som att vidarekopplingsplintarna av någon anledning inte tål mer. Denna okända anledning, plus märket "Anslut" från Jula är starka skäl till att vara misstänksam. Jag kan inte rekommendera någon av dessa.

Tack för denna input!

har nu läst tråden och literstora att jag är inne på samma spår som det man talar om. Göra 3st kopplingsdosor med full dragning dit. Sen en slinga med 3st armaturer från varje dosa.

men just att det står Anslut på dem gör mig ännu mer osäker på att välja en integrerad ljuskälla. Jag blir inte förvånad om kvaliteten är ”garantitiden + 1 månad” och sen står man där med halva taket som behöver bytas och prylarna finns inte att få tag i längre.

jag ska kika efter något annat som verkar prisvärt. Men bra att förstå hur allt hänger ihop.

tack igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.