Har en fundering kring färdiga säckar man köper på bygghandeln, typ grovbetong, finbetong.
Jag upplever att det är mest sand i de där säckarna, att den färdiga betongen har ganska dålig hållfasthet och korrosionsförmåga.
I många fall spelar det ju säkert ingen roll och duger bra.

Så nu funderar jag på om man helt enkelt kan blanda i extra cement i påsarna med grovbetong för att få ”starkare” betong?
Någon som vet eller testat?
 
H hallonst skrev:
Har en fundering kring färdiga säckar man köper på bygghandeln, typ grovbetong, finbetong.
Jag upplever att det är mest sand i de där säckarna, att den färdiga betongen har ganska dålig hållfasthet och korrosionsförmåga.
I många fall spelar det ju säkert ingen roll och duger bra.

Så nu funderar jag på om man helt enkelt kan blanda i extra cement i påsarna med grovbetong för att få ”starkare” betong?
Någon som vet eller testat?
Den blir tätare, normal blandning 1 cement 3 betonggrus och så lite vatten som möjligt. Här läsa lite
https://www.cement.heidelbergmaterials.se/sv/betongarbeten
 
  • Gilla
hallonst och 1 till
  • Laddar…
C
H hallonst skrev:
Jag upplever att det är mest sand i de där säckarna, att den färdiga betongen har ganska dålig hållfasthet och korrosionsförmåga.
Hållfasthetsklassen står ju på säckarna. Antingen C32/40 eller C20/25.
Tror inte det är så enkelt som att hälla i mer cement. Cementhalten är förvisso lite högre i den starkare betongen, men om jag förstått det rätt är det också en annan sammansättning av ballasten för att matcha cementhalten.
 
  • Gilla
hallonst
  • Laddar…
Det kommer inte ha någon större betydelse för hållfastheten. Men däremot kan du få den betydligt trevligare att arbeta med, när det gäller putsning eller slipning. Både grovbetong och framförallt finbetong är hopplöda att slipa. Precis som du säger, så känns det mest som grus. Så när små mängder ska gjutas, och en fin yta ska till, så blandar jag alltid i lite extra.
 
  • Gilla
hallonst
  • Laddar…
H hallonst skrev:
Har en fundering kring färdiga säckar man köper på bygghandeln, typ grovbetong, finbetong.
Jag upplever att det är mest sand i de där säckarna, att den färdiga betongen har ganska dålig hållfasthet och korrosionsförmåga.
I många fall spelar det ju säkert ingen roll och duger bra.

Så nu funderar jag på om man helt enkelt kan blanda i extra cement i påsarna med grovbetong för att få ”starkare” betong?
Någon som vet eller testat?
Vad ska gjutas?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ja men precis. Då är det lite som jag tänker också. Jag har förstått att hållfastheten hänger mkt på ballasten. Och vanlig grovbetong innehåller ju ingen ”sten” (8-20) utan bara grus/sand.
Så egentligen så borde man väl kunna addera ”lagom” mängd sten och även cement för att få ”bättre” betong.
Kanske inget jag skulle göra för att gjuta ngt med krav. Men för plintar och annan hobbygjutning borde det ju bli bättre än att bara använda innehållet i säckarna.

Tack för bra svar!
 
V Vante skrev:
Vad ska gjutas?
Råkade bygga ett badrum i fel ände av huset…
Så ska peta ned lite avlopp här:
Grävd ränna i golv med klinker för att installera avloppsrör i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Kardan79
  • Laddar…
C
H hallonst skrev:
Råkade bygga ett badrum i fel ände av huset…
Det där behöver du ingen "bankvalvsbetong" till, köp vanlig C32/40 om du inte vill snåla.
 
Lägg en lite sandbädd i botten och ner mer rören ( tänk på fallet ) sen sand runt till ca 2 cm ovan rör, vad har då kvar till topp golv. I med betong och i den kan du ta en sten och gnugga ner den. då fyller det upp, så mindre betong behövs. Går utmärkt att knuffa ner storsten med, kakan upptil min ca 3 cm. Du ska prima kanterna två gånger så nya betongen biter. Är du orolig, så går det borra i sidorna och sätta armeringsjärn, då blir det lite mer bärighet på gjutningen.
 
K
H hallonst skrev:
Ja men precis. Då är det lite som jag tänker också. Jag har förstått att hållfastheten hänger mkt på ballasten. Och vanlig grovbetong innehåller ju ingen ”sten” (8-20) utan bara grus/sand.
Så egentligen så borde man väl kunna addera ”lagom” mängd sten och även cement för att få ”bättre” betong.
Kanske inget jag skulle göra för att gjuta ngt med krav. Men för plintar och annan hobbygjutning borde det ju bli bättre än att bara använda innehållet i säckarna.

Tack för bra svar!
Varför skulle plintar och annan hobbygjutning behöva ”bättre” betong?
 
C cpalm skrev:
Det där behöver du ingen "bankvalvsbetong" till, köp vanlig C32/40 om du inte vill snåla.
Hehe, ja men precis, håller med.
Men frågan var nog inte specifikt till detta projekt, utan mer allmänt.

Jag har blandat betong tidigare för många olika projekt och ofta hämtat sand och grus med släpkärra.
Men även hämtat blöt betong på släpkärra, det är lite stressigt men slutresultatet blir ju väldigt bra.

Men nu tänkte jag göra det enkelt för mig och köpa färdiga säckar. Mest för att det inte är så mkt som jag ska gjuta.
 
C
H hallonst skrev:
Men nu tänkte jag göra det enkelt för mig och köpa färdiga säckar. Mest för att det inte är så mkt som jag ska gjuta.
Kan gå åt mer än vad man spontant kan tro för ett sånt där dike. Beroende på hur tjockt man gjuter så klart.
Gjorde nog av med en pall vid mitt stambyte i källaren bara för dikena i golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.