Goddag, gott folk!

Jag har nyligen köpt nytt kök från Ikea, inklusive blandare till diskbänken.
Dessvärre visade detta sig medföra två problem;
- dels är slangarna från blandaren lite för korta för att nå Vatette-kranarna
- dels är gängan inte samma
Båda dessa problem borde gå att lösa med två adapterslangar på 20-30 cm, om jag bara visste vad det är jag behöver. Slangarna från blandaren avslutas med lekande 3/8-mutter, men gängan på kranarna (märkta "Vatette Y33") är av okänd storlek, se bilder nedan.

Så, jag behöver slangar med utvändig 3/8 i ena ändan och invändig "gänga X" i andra ändan, kan någon hjälpa mig vidare med vad jag ska fråga efter?

Tack!
 
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullberg
Jag tror inte den slangen finns rakt av (åtminstone är den klart mer ovanlig än det alternativ jag föreslår), de anslutningsslangar du kan plocka upp på lokala järnhandeln / lilla VVS-butiken är inv R15 i båda ändar, exempelvis denna:
http://www.rinkabyror.se/artikel/ansl-slang-rr-15rx300-mm/?select=true
vilket ska passa direkt på dina vavette som av bilden att döma ser ut som utv. R15.

Återstår då att få ihop det med blandaren, det du saknar är en sexkantsnippel R15/R10:
http://www.rinkabyror.se/artikel/krom-d-nippel-15x10/?select=true

Ett litet frågetecken är hur dina avstängningsventiler ser ut i ändan, är det en plan yta som kan möta anslutningsslangens planpackning eller är det en "vass" kant där det egentligen ska sitta en klämring? om det är det senare är det egentligen inte lämpligt att sätta en anslutningsslang direkt även om det brukar gå att få tätt. Återkom i så fall så kan vi justera rekommendationen något.

/U
 
  • Gilla
palbin
  • Laddar…
Tack för snabbt svar, jag ska försöka att inte vara sämre själv!

Ändytan på avstängningsventilen ser dock ut att vara illa lämpad för en planpackning, det har tidigare suttit en klämring där (som dessvärre sedan försvunnit ut i städningen). Vad rekommenderas då?


5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ullberg
Då vill man hellre ha något som tätar med lin och pasta i gängan, egentligen vill du ju återskapa samma dimension, men då raka R15 inv/utv inte är helt vanliga är en möjlighet att sätta en 90 graders R15 inv/utv
http://www.rinkabyror.se/artikel/krom-vinkel-15-in-ut/?select=true
Givet då att dessa går att få på plats (att inte vägg eller andra röret tar i när man skruvar i dem), det är tyvärr svårt att bedöma baserat på bilder, svårt att se avstånd... På den nya utv R15 man får fortsätter man precis som i förra inlägget.

Ett alternativ är att sätta en muff i R15:
http://www.rinkabyror.se/artikel/krom-muff-15/?select=true
och istället välja en anslutningsslang som är inv/utv R15:
http://www.rinkabyror.se/artikel/rostfri-slang-15rx400-mm/?select=true
Då behövs lin i båda ändar av muffen, så känner man sig lite osäker på lin och pasta (finns egentligen ingen anledning) så kanske det är ett onödigt orosmoment. Dessutom lär du inte hitta en inv/utv anslutningsslang på lokala bygg / järnhandeln, och dessutom är muffarna lite jobbiga att arbeta med då det inte finns något att greppa kring så det är rörtång som gäller (finns muffar med sexkantsfattning på mitten, men de är mer ovanliga)...

/U
 
P
Köp en bussning inv15/utv10 bygger lite till så då kanske slangarna räcker i längd oxå. Får du ej tag på denna bussning. Så köp en 15 muff och en sexkantnippel 15/10 klart å betalt.
 
ullberg
Pherra skrev:
Köp en bussning inv15/utv10 bygger lite till så då kanske slangarna räcker i längd oxå. Får du ej tag på denna bussning. Så köp en 15 muff och en sexkantnippel 15/10 klart å betalt.
Som jag fattade det saknades 20-30 cm, många delar innan man fixat det... Bilden med blandarens anslutningsslang vid minikulventilen är väl bara för att visa att de inte har samma gänga?

/U
 
Stämmer, bilden med slangen vid ventilen är bara tänkt att ge en uppfattning om storleken på gängorna.
Är nu på K-rauta, förhoppningsvis ska jag nu med er hjälp här ovanför kunna köpa rätt prylar.
Tack, allihop!
 
ullberg
Det ska säkert gå bra, glöm inte lin och pasta (eller om du nödvädigtvis ska gå den vägen: gängtape ;) ), det har jag ju bara nämnt indirekt att det behövs.

/U
 
P
My bad sorry!
 
Jag kanske är gammelmodig men en bit kopparrör vore väl en bra lösning. Slang har väl en begränsad livslängd.
Protte
 
Krilleman
Som Protte anytder, slang på slang känns lite rangligt i en fast installation!

Jag skulle ha satt två vanliga vatette vinklar 15mm och fortsatt med en snutt 12mm rör. Till två nya 12xR10 ballofixer. (12x10 ballofix från vatette har plan ände på 10-sidan så packningen tätar OK från blandaren) Då kan man även klamma installationen som man ska göra. På detta sättet hade TS sluppit allt vad gängtape heter...

Men detta tipset kanske kommer för sent för TS?
 
Lösningen från K-Rauta blev enligt bild:
download.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två slangar och två klämrörskopplingar (dock ingen användning för muttrar och klämringar).

Jag kände mig först tveksam till lösningen med tanke på planpackning mot kulventilen, men det verkar faktiskt ha blivit riktigt bra!

Tack för hjälpen, alla!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.