Hej!

Skulle koppla in tvättmaskinen, och har en sån där adapter tappat namnet helt på den Adapter med gängor kopplad till en balofix, eventuella vattenläckagespår vid anslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men när jag väl skruvat på den dock för hand och skruvat på då slangen från tvättmaskinen börjar det liksom rinna och droppa vatten från mutterdelen på adaptern när balofixen är på slagen. Är det så att jag skruvat den för löst? Eller behövs det möjligen en ny? T-röret som är kopplat mot handfatet och sedan mot denna sprack här om dagen och är nytt, kan det vara så att själva rördelen behöver bytas också?. Där av frågan också om den kanske behöver skruvas åt lite, lite nojig att jag ska råka paja röret eller något :).
 
Kolla att det är packningen som stoppar och inte att gängan mot kranen är för kort så det inte bottnar mot packningen liksom...
Att peta i en extra packning kan fixa i så fall
 
Ber om ursäkt om jag låter helt lost, packningen är det då vad jag kallade mutterdelen?
Det är nämligen ingen form utav liksom grej inne i adapter grejen utan den ser bara ut så där
 
Claes Sörmland
Köp en halvtumspackning och sätt mellan ballofixen och plastadaptern:

https://www.clasohlson.com/se/Packningssats-av-EPDN-gummi/p/Pr307371000

Det kan också vara så att ballofixen inte har en planände utan istället en vass rörända. Då blir det svårt att få det tätt eftersom att den vassa rörändan skär sönder packningen. Skruva av plastadaptern, foto änden och ladda upp så kan du få info om detta.
 
Redigerat:
Okej skickar med tre bilder, behövde använda skiftnyckel för att få loss plastadaptern så antar att den satt. Jag ska kika på sån där packning har inget Clas Olsson här men byggmax kanske har? :)
Skiftnyckel håller fast en avlägsnad plastadapter från en vit väggmonterad installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiftnyckel som håller en plastadapter på en röranslutning mot kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en vit plastadapter med gängor och rester av en packning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Tyvärr, det är en vass rörända och inte en planända på ballofixen. Då är det inte en bra ände att täta plastadaptern mot med packning. Den snabbaste lösningen är gängtejp eller lin och pasta. Någon av dessa alternativ läggs på ballofixens gänga innan du skruvar på adaptern. Får du det inte tätt så försök igen!
 
Claes Sörmland
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Går även köpa en planadapter, stoppa i ballofixen sen en gummipackning i plastdelen,
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fan tack för de snabba och bra svaren! Jag letar upp en planadapter och en sån där halvtumspackning imorgon och meddelar resultatet. Har lite gängtejp hemma men inget lin eller pasta:l. Bara en fråga på det, är det några särskilda mått jag behöver gå efter? Plastadaptern följde med tvättmaskinen så antar väl att det är någon form av standard mått
 
Claes Sörmland
D Dippsoss skrev:
Fan tack för de snabba och bra svaren! Jag letar upp en planadapter och en sån där halvtumspackning imorgon och meddelar resultatet. Har lite gängtejp hemma men inget lin eller pasta:l. Bara en fråga på det, är det några särskilda mått jag behöver gå efter? Plastadaptern följde med tvättmaskinen så antar väl att det är någon form av standard mått
Typiskt sett är kranar 1/2-tum (kallas G15 ibland) medan tvättmaskinsanslutningar är 3/4 tum (kallas G20 ibland). Av någon outgrundlig anledning. Din plastadapter löser den övergången.

(Du kan gettolösa det med gängtejp...)
 
Redigerat:
Stort tack du! Jag testar en gettolösning med gängtejpen om jag inte får tag i någon plandapter :)
 
Liten uppdatering här, hittade ingen planadapter. Testade gettolösningen och ta mig fan det funkade strålande!!! nu ska det tvättas här hehe..

Så jag tar och beställer det du/ni linkade :) och tar min gängtejp där tills det kommer. Stort tack återigen!
 
  • Gilla
FDT och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.