Hej hopp!

Har nyligen flyttat till ett litet hus. Det saknas uttag för lampor, dvs de "små" stickkontakterna för exempelvis en taklampa. Istället är det vanliga eluttag. Finns det möjligtvis någon form av adapter som man kan sätta lampkontakten i, för att sedan koppla till eluttaget? Eller är det lättare att be någon att byta på lampan så att det blir en vanlig elkontakt där?
 
Någon färdig adapter av det slaget har jag inte sett. Den får du nog bygga själv. Och då är det enklare att byta stickpropp på lampan. Eller byta uttagen till lamputtag.
 
A Avemo skrev:
Någon färdig adapter av det slaget har jag inte sett. Den får du nog bygga själv. Och då är det enklare att byta stickpropp på lampan. Eller byta uttagen till lamputtag.
Det sistnämnda antar jag att en elektriker måste göra?
 
tommib
Den är nog inte helt lätt att svara på. Man får byta uttag men bara till samma typ. Jag har alltid tolkat det som jordad/ojordad men lamputtag är iofs också en annan sort.

Om man bortser från det så klarar en normalhändig person utan problem att byta till lamputtag.
 
Du (en lekman) får byta vägguttag, strömställare, lamputtag mm om du vet vad du gör och känner till risker mm.
Kunskap kan man skaffa sig genom att läsa böcker/internet/mm.
 
Det är nog bäst att jag tar kontakt med en elektriker! :p

Det kanske är lika bra att byta till lamputtag så är det gjort sen, istället för att byta på varenda lampa som skaffas :)
 
Tänk på att det kommer en ny standard för lamputtag 2019.

Informationsblad om ny standard för lamputtag 2019 visar olika modeller av Elkos DCL-uttag och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack så mycket, good to know!
 
MEN dom lamputtag och lampproppar vi har i dag kommer att finnas kvar under överskådlig tid då det inte kommer att finnas nått krav på byte av befintliga lamputtag/proppar.
 
Ser ut som förvuxna nätverkskontakter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.