Vi skulle just sätta upp lite julbelysning i vårt nya hus och jag öppnade några paket med julstjärnor som vi tänkte hänga i fönstren. Vi har uttag över fönsterna ifråga för lampor, men inte satt dit några ännu,

Tyvärr så är julstjärnorna gjorda för helt vanliga väggutag, det är en 12V adapter, finns det några adaptrar som passar i sånahära takuttag för lampor? Försöker googla men hittar ingenting ännu.

Tyvärr missades det av elplanerarna att alls lägga vanliga vägguttag på denna yttervägg så det finns ingenstans att koppla i dom vanligt heller, och det går inte att dra skarvsladd.
 
Sätt vanliga uttag ovan fönstren.

Protte
 
Om det är lamputtag på väggen så är det nog enklast, och bättre, att byta ut lamputtaget mot ett vanligt enkelt uttag.
 
Att montera ett envägs vägguttag kan vara besvärligt av två skäl.

1 Dosan är en s.k. kopplingsdosa med större diameter än den vanliga apparatdosan.

2 Det är en apparatdosa som är full av kabel och kabel skarvar ( t.ex Torix, wago) Ett envägs fyller nästan hela apparatdosan. Ett tvåvägs kan funka bättre men är fulare.
 
Att bytta uttag är nu inte en lösning, det är takuttag ovanför fönstren med krokar för hängning, det är riktigt bra gjort för att hänga fönsterlampor eller julstjärnor. Det är det absolut sista vi vill sabba med huset.

Problemet är julstjärnorna som har fel uttag. Hade dom varit gjorda för 230v hade jag bytt uttag på dom men nu råkade det här vara något 12v skit som egentligen inte passar nånstans i huset nu.
 
Det finns inga adapters vad jag vet. Det kan i så fall bara vara adapters från lamp-stickkontakt till eurouttag eftersom lamputtag bara är klassade för 6 A. Så du får bygga en sådan själv genom att köpa en lös förlängningskabel med eurokontakter, slakta stickproppen och sätta en lamppropp.

Hur kan man förresten missa uttag på en hel vägg i ett nytt hus?? Eller det är kanske inte så konstigt i dagens läge om huset är köpt på aliexpress eller nåt...
 
Du kan se min tråd om mitt husbygge i forumet om sånt så kan du ju se själv om det är köpt på aliexpress eller nåt...
 
"Elektrikern" måste ha gjort en rejäl tabbe det ska sitta ett uttag på ca var 3,5 meter vägg samt på alla möbleringsbara väggar m man följer standard. Och det är väl i alla fall minimininvån som bör hållas.
 
DennisCA skrev:
Problemet är julstjärnorna som har fel uttag. Hade dom varit gjorda för 230v hade jag bytt uttag på dom men nu råkade det här vara något 12v skit som egentligen inte passar nånstans i huset nu.
Jag hade nog köpt nya julstjärnor för 230 och bytt stickpropp. Det blir enklare än att försöka bygga ihop ngn adapter. Dvs om jag nu hade velat ha julstjärnor..
 
Det är bara i kökets yttervägg det är så, det är inget som stört oss för det finns inga maskiner eller dylikt vi vill lägga där. Problemet är julstjärnonrna, hade dom varit 230V hade jag bara bytt kontakt på dom och allt hade varit perfekt.Men nu är det ju 12V. Får väl bygga en egen adapter mellan 12v omvandlaren och uttaget och se hur det blir...

Skulle inte ha köpt dom själv men dom var en present...
 
Eller så skaffar du nya dekorationer som fungerar ;)
 
Nå dessa var ju fina, får väl lägga dom i vardagsrummet, där har vi också lamputtag, men vanliga vägguttag också.
 
Varit och letat runt på stan men det finns inga dekorationer som är gjorda med vanliga lamputtag, och många fina LED finns det, men de har alla en 12 eller 24v omvandlare som är gjord för vanliga vägguttag, jävligt störande... Dom hade riktigt billiga och fina på Lidl t.om. men samma skit där.
 
Nu närmar sig julen igen och detta har vi inte gjort något åt ännu, drog några skarvsladdar förra året istället, inte så fint.

Fortfarande konfunderad att dom inte tillverkar sånthär, måste ju vara väldigt smidigt om man ska hänga i fönstret. Börjar tro sockel-adaptrar jag gör själv är bäst för de fina LED stjärnor vi redan har. Sen ska jag leta billiga fönsterlampor jag kan lägga stjärnform runt till köket.

Men orsaken till att inga kontakter finns vid ytterväggarna är mera klart nu. Har gått igenom huset och kontakterna är strategiskt placerade så att inte en enda kontakt kommer vid ytterväggen. Orsaken är effektivitet, på detta vis slipper dom göra en massa hål i väggarna och speciellt igenom fuktspärren! Så det var kanske inte helt dumt tänkt av designern.

Vårt hus har varit väldigt effektivt, 8200kwh på ett år, då värmer vi med bergvärme, och även uppvärmningen och driften av garaget / verkstan är inkluderat i detta.
 
DennisCA skrev:
Nu närmar sig julen igen och detta har vi inte gjort något åt ännu, drog några skarvsladdar förra året istället, inte så fint.

Fortfarande konfunderad att dom inte tillverkar sånthär, måste ju vara väldigt smidigt om man ska hänga i fönstret. Börjar tro sockel-adaptrar jag gör själv är bäst för de fina LED stjärnor vi redan har. Sen ska jag leta billiga fönsterlampor jag kan lägga stjärnform runt till köket.

Men orsaken till att inga kontakter finns vid ytterväggarna är mera klart nu. Har gått igenom huset och kontakterna är strategiskt placerade så att inte en enda kontakt kommer vid ytterväggen. Orsaken är effektivitet, på detta vis slipper dom göra en massa hål i väggarna och speciellt igenom fuktspärren! Så det var kanske inte helt dumt tänkt av designern.

Vårt hus har varit väldigt effektivt, 8200kwh på ett år, då värmer vi med bergvärme, och även uppvärmningen och driften av garaget / verkstan är inkluderat i detta.
Jag tror orsaken att det är svårt att hitta är att lampkontakter inte är någon global standard, känns som man bara ser detta i skandinavien. Elprylar (och nästan allt annat också) kommer ju från kina och dom är väl inte direkt inriktade på den skandinaviska marknaden, dom väljer väl det som funkar i åtminstone hela europa. Dvs euro kontakt.

Angående inga uttag på ytterväggar så brukar det i nybyggen nu för tiden vanligen lösas mha ett installationsutrymme mellan diffusionsspärr och skivbeklädnad på insidan. Det är alltså ett icke-problem förutsatt att väggen är byggd på "rätt" sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.