Har kronkontaktsuttag nära taket.
Men jag har en slinga som jag vill sätta där. Behöver ju då en adapter mellan vanlig 230V-kontakt till kronkontaktuttaget. Finns det så'na? Var?
 
Det finns inga sådana adapters vad ´jag vet. eftersom uttaget bara är godkänt för 6 A. Det blir nog att montera en kron ljus kontakt på ljusslingan. Men som sagt uttaget är inte godkänt för att driva vattenkokare eller hårtorkar.
 
Nej, detta handlar om att driva en LED-slinga på 10 meter som är märkt 2.5 A
Den är inte jordad. Uttaget är jordat - det sitter en pigg som gör att jag inte kan sätta dit en ojordad kronkontakt. Men om jag skaffar en jordad kontakt kan jag väl skruva på den och bara strunta i jorden? Eller är vi ute på hal is då?
 
Ja, det funkar om det är en platt eurokontakt i dag. Då får du inga säkerhetsproblem eftersom slingan är av klass 2 typ.
 
Ja, den är platt och CE-märkt.
Tack för snabba svar!
Nu sparade jag mycket tid och även lite pengar.
 
zingo skrev:
Ja, den är platt och CE-märkt.
Tack för snabba svar!
Nu sparade jag mycket tid och även lite pengar.
Det är bara en valig kontakt??
Det är inte så att kontakten är en adapter typ mobil laddare. För i så fall går det inte att göra så...
 
Det är precis en sådan hane som visas på bilden som snuttjulle postade: http://www.kjell.com/content/media/images/items/39112.jpg

Den är kopplade till en liten dosa där man kan trycka på en knapp för att bestämma om det ska vara fast sken eller någon variant av blink på slingan. Har haft på den en stund i vanligt uttag för att testa den. Tyckte resistorerna som sitter precis innan varje LED blir väldigt heta men det kanske är meningen...
 
snuttjulle skrev:
Hon delen av en sådan här [länk] och en sådan här [länk] att skruva på istället för euro hanen borde gå att skruva ihop utan att göra något dumt då euro donen inte heller är godkända för mer än 6A.
Ja, att inte den kombinationen finns att köpa som vanlig adapter... För lagligt sett, så borde det väl inte finnas något hinder?

Man skulle ju t.o.m. kunna ha dubbel hondel....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.