7ender
Bygger en grind (tråd) och har köpt ett AD-lås Junior. Trots idogt sökande blir jag inte klok på hur slutblecket ska monteras.

I den knapphändiga instruktionen som följde med låset står det:
'Märk ut var slutblecket skall sitta ta ut ett hål för kolven och skruva fast slutblecket med 6 små träskruvar'

Jag skulle få till det om jag gör ett hål för kolven i själva slutblecket...men det verkar inte rimligt att behöva göra det i en pulverlackad plåtbit. Eller?

Nån som har ett AD-lås och kan ta en bild, eller försöka förklara?
 
7ender
lägger in en bild

Svarta metallfästen och en rektangulär bit av metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
7ender
@123abc ursäkta oskicket att pinga dig, men jag vet att du är både kunnig och hjälpsam.
Har du nån erfarenhet av sk AD-lås och vet hur det är tänkt med slutblecket?
 
Det beror lite på dörrmiljön hur jag sätter blecket.
Bara kolven bör ligga mot metall när det är stängt då trä annars kan flisa.
Du kan använda den längre delen som ett glidbleck om det passar i dörrmiljön.
Du kan anpassa blecket vid behov, det finns olika slutbleck för olika miljöer men det är inte jättenoga med det låset.
Om du har någon speciell fundering så kan du kontakta tillverkaren direkt och fråga.
https://ostergrensindustri.se/produkter-fran-ostergrens/
 
Redigerat:
7ender
1 123abc skrev:
Det beror lite på dörrmiljön hur jag sätter blecket.
Bara kolven bör ligga mot metall när det är stängt då trä annars kan flisa.
Du kan använda den längre delen som ett glidbleck om det passar i dörrmiljön.
Du kan anpassa blecket vid behov, det finns olika slutbleck för olika miljöer men det är inte jättenoga med det låset.
Om du har någon speciell fundering så kan du kontakta tillverkaren direkt och fråga.
[länk]
Tack så mycket för svaret.
Jag kan nog modda blecket på nåt sätt så det funkar för mig. Jag ska lägga upp bilder när grinden är uppe.

Men jag är väldigt nyfiken på hur tillverkaren tänkt sig, för det kan jag verkligen inte begripa.

Jag mailade tillverkaren inför köpet ang mått och fick tyvärr ett goddag yxskaft-svar. Kan ju berott på semestertider iofs.
 
7ender
Det slutade med att jag fick göra en egen lösning, då slutblecket som följde med inte passade in i min situation.

Köpte följande beslag på Biltema:
Metallvinkelbeslag från Biltema med fyra förborrade hål, avsedda för fastsättning. Beslaget har en yta av rå metall och är fotograferat på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag kapade med vinkelslip nedanför hålen:
Metallbeslag från Biltema placerat på en träbit, kapat med vinkelslip. Verktyg och material syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målade med Hammarlack och limmade på plastbitar (plexiglas) så att inte färgen ska nötas bort:
Metallbeslag fäst på en trästolpe, målade med Hammarlack och försedda med plastbitar av plexiglas för att skydda färgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett svart beslag monterat på ett trästaket, där delar täckts med plexiglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte världens vackraste men får duga.


Svart dörrhandtag och beslag monterat på vitmålad trägrind. Handtaget och beslaget är modifierat och målat med Hammarlack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart handtag och beslag av metall, kapad och målad, monterad på en vit trädörr och fastsatt i en träpelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Köpte ett liknande lås från Millers. Dom hade tryckt en illustration som visade hur låsblecket är tänkt att vara monterat. Kräver dels att grinden är tillräckligt nära stolpen, samt att låskolven hamnar i samma plan som stolpens baksida
Förpackning av utomhuslås från Millers, visande enkel montering och användningsområden, inklusive redskapsbodar, grindar och uthus. Modell för vänsterhängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av ett lås från Millers som visar monteringsanvisningar för insida och utsida, med texten "Insida" och "Utsida" bredvid respektive låsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
7ender
R roberob skrev:
Köpte ett liknande lås från Millers. Dom hade tryckt en illustration som visade hur låsblecket är tänkt att vara monterat. Kräver dels att grinden är tillräckligt nära stolpen, samt att låskolven hamnar i samma plan som stolpens baksida
[bild][bild]
Nu har jag ju löst mitt problem, men egentligen borde jag ta mig tid att i detalj förklara varför jag inte får ihop det.

Men till dess…utifrån vad man kan se på Millers bilder verkar det logiskt. Problemen med mitt slutbleck är:
- det är alldeles för långt, längre än max avstånd mellan yttre och inre del
- om man utgår från hur det ser ut på Millers bilder, är de förborrade hålen på mitt slutbleck försänkta på fel sida.

Fattar att detta kan bli snurrigt med bara text.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.