Det står faktiskt att det går bra med klena rör. Hur klena beror på pannans effekt och kulvertens längd. För dimensionering borde du prata med Termoventiler.

Värme och vv tar du ut precis som vanligt.

Gör inte det vanliga misstaget att sätta dit en massa småtankar. Sätt en liten 750 i pannrummet och en stor tank i uthuset.
 
davvethepirate skrev:
Hejsan.

I mitt pannrum får det max plats med 2st 750L tankar,men jag vill ackumulera mera ;). Kan man då använda denna [länk]
för att ha restrerande tankar i uthuset? det står att det inte behövs en grov kulvert men det borde det väl göra eller? i framtiden vill jag även kunna ta ut vv och värme ur tankarna i uthuset,hur löser man detta?

mvh
jonas
Ska du flytta ut pannan oxå i framtiden??

En kompis kör med samma pump som termoventiler har till sin 5030 mot en 60 meters 2x22 mm kopparflexkulvert så det ska inte va nått problem.. Vad du kan göra är att gå upp till ett grövre rör sista metern innan tanken/arna för att få lägre flöde..
 
Är lite inne på samma linje( skrev nog nån tråd utan svar).
Hade tänkt en 1500 l i mitt vidbygda garage, har 2 x 500 i källaren.
Då hamnar den högre än dom andra två men det är väl ok??
32 mm rör måste funka va??
 
Bananen skrev:
Är lite inne på samma linje( skrev nog nån tråd utan svar).
Hade tänkt en 1500 l i mitt vidbygda garage, har  2 x 500 i källaren.
Då hamnar den högre än dom andra två men det är väl ok??
32 mm rör måste funka va??
Räcker gott med 22 mm..
 
näe tanken är nog att ha kvar pannrummet i huset för att slippa bygga nytt pannrum + att skorstenen blir använd så den inte vittrar sönder. Fanken va bra att man kunde göra på detta sätt, kommer underlätta en hel del för mig att bara ha en tank i pannrummet för då får det plats en större panna ;D.

mvh
jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.