Hej !
Jag funderar på att köpa vedpannan Orlan 40 kW, ni som har en 40 kW hur stor ackumulatortank har ni och hur många gånger behöver man fyllapå med ved för att öka temperturen 50 grader ? Jag funderar på en 3 eller 4 kbm med 40 cm isolering runtom.

Mvh Peter
 
Ju större tank desto bättre, det finns ju inget som säger att man måste elda tills det är 90 grader i botten. Man kan ju fortfarande elda en brasa per dag om man tycker det är kul...

Jag har ritat en anläggning med en Solo Inova 50 kW och en tank på 6,5 m3 och kan berätta att tanken på inget sätt är för stor. Det var platsen som begränsade.

40 cm mineralull är bra och ger små förluster, använder man EN kvadratisk tank blir ju inte arean så stor.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Matss skrev:
använder man EN kvadratisk tank blir ju inte arean så stor.
Vad är för/nackdelar med kvadratisk respektive cylindrisk ackumulatortank (skiktning etc) ?

/Peter
 
Minsta area för en given volym fås ju med en klotformad tank, men en kvadratisk tank är enklare att isolera bra och ger största volym på en given yta (under förutsättning att huset har raka väggar :) ).

Kan inte säga att formen påverkar skiktningen om man inte gör tanken extremt låg i förhållande till bredden. Bra isolering däremot - även av rören till och från tanken - är viktigt för skiktningen.

Kvadratiska tankar kräver stagning vilket (enligt uppgift) gör att man inte vill göra dom större än 6-7 m3.

När man jämför ett alternativ med flera tankar bör man även ta med kostnad för extra rör, kopplingar, ventiler, termometrar, isolering mm som krävs flera tankar.

Har kanske svarat på nåt du inte frågade :)

 
Hej!
Orlan 40kW
vedmagasin på 185 liter, du får in ca 168 liter.
85 % verkningsgrad
antag energiinnehåll 1,4kW/liter ved -> 168x1,4=235kW/inlägg
Antag uppvärmningsförlust 20 kWh -> kvar att lagra 215 kWh
50 grC temphöjning 17,2 liter per kwh
215 x 17,2 = 3600 liter

Finns en enkel tumregel för miljögodkänd installation. Ackumulatorvolymen ska vara 18 gånger vedmagasinets volym. I ditt fall blir det 18 x 185 = 3330 liter.

Ovanstående gäller ett vedinlägg.

Fundera även på hur stor förbrukning du har, dvs hur länge räcker de 215 kWh för dig. Har du ett hus som drar 25000 kWh/år i värme och 4000 kWh i varmvatten så kräver det
ca 3,5 kWh vid 0 grC. Värmen räcker då i 60 timmar.
ca 6 kW vid -10grC. Värmen räcker då i 36 timmar.

Jag föredrar så stor volym som möjligt. Det är bekvämt att kunna elda innan värmen i tanken är slut. Jag skulle rekommendra minst 4000 liter. 3 st á 1500 liter kanske?
 
Gomma skrev:
Vad är för/nackdelar med kvadratisk respektive cylindrisk ackumulatortank (skiktning etc) ?

/Peter
den enda nackdel som jag kan se med en kvadratisk är priset - Cylindriska är biligare ;)
gaia
 
Valbobygge skrev:
Jag föredrar så stor volym som möjligt. Det är bekvämt att kunna elda innan värmen i tanken är slut. Jag skulle rekommendra minst 4000 liter. 3 st á 1500 liter kanske?
Om man har 3 st tankar varav 1 med VVB och förvärmningslinga, fungerar då skiktningen bra på sommaren med parallell kopplade tankar ? (temperaturen sjunker lika i alla tankarna).

/Peter
 
Hur nära stämde kalkylen för tankstorlek. ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.