Hej

Jag tycker att jag har läst allt som finns att läsa om acktankar här på forumet, men jag fattar ändå inte hur jag ska få till mitt pannrum. Jag hoppas därför att någon kan dela med sig av sin kunskap.

Så här ser mitt problem ut: Jag eldar med ved i en Baxi Bonus (30 kW). Till denna är endast en 300 liters acktank ansluten. Jag vet inte om det bara var dumhet eller snålhet som gjorde att förra ägarna satte in en så liten tank, utan det kan också ha med panrummets märkliga utformning/storlek att göra. Som ni förstår räcker 300 liter inte långt, så jag måste försöka få in en större vattenvolym. Men det är inte det lättase eftersom pannrummet är så litet. Det enda sättet det kan lösas på är att ställa in 2 st 500 literstankar mittemot den befintliga tanken och pannan - men då hamnar de på andra sidan av en dörr. Och eftersom jag måste komma in till pannan och därmed gå "mellan" tankarna, undrar jag om det går att dra såväl returledning som seriekopplingen "runt" dörren, d v s upp över dörrkarmen? Måste jag ha cirkpumpar mellan de nya tankarna och den gamla, eller rent av på returen för att få det att gå upp över dörren? Nedan ser ni en schematisk bild på hur jag vill koppla - kan det funka? Det är dock inte givet att jag kommer att seriekoppla enligt bilden nedan (utan kanske blir det parallellkoppling, men principen och mina frågor blir ju desamma. Pannan srår till vänster om den gamla tanken.

Jag hoppas att någon kan sprida lite klarhet!

/Parkas
 
  • Panna.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Generellt sett är det en dålig idé att dra returen "högt". Finns det ingen möjlighet att lägga returen nedfälld i golvet, eller under en förhöjd tröskel?
Dessutom är det oklart hur laddningen av tankarna kopplas in. Var är returen till pannan??
 
Syrrans rörkrökare drog returen dikt mot tröskeln, den märks knappt där den ligger.
 
Seriekoppling kommer inte att fungera, men om du paralellkopplar så ser jag inga problem med att dra returen över dörröppningen.

Självcirkulationsfunktionen om du har en laddomat kommer dock inte att fungera längre.
 
Tycker det är minst sagt korkat att bygga bort självcirkulation
gaia
 
vad har du på andra sidan dörren? alltså på utsidan. va har du för mått på pannrummet. högt i tak?
du kan kanske beställa en fyrkantig/rektangulär tank o ställa där 300Litraren står idag?!
 
Redigerat:
Tackar för alla svar och synpunkter - och kul att det är lite olika bud!

Jag är väl medveten om att det bästa hade varit att helt möblera om i pannrummet och flytta pannan nån meter för att på så sätt få in en stor tank. Eller ännu bättre flytta ut pannan (eller köpa ny) till ett uthus, köpa en jättetank och dra en kulvert. Båda dessa lösningar är dock investeringar som jag inte känner för att priorietera just nu - då har jag hellre kvar det som det är. Men om jag lyckas knöka in 2 x 500 liter (har dessa redan som skrotar i garaget) skulle jag kunna få en billig lösning och relativt enkel lösning.

Så här ser det befintliga systemet ut (ber om ursäkt för otydligheten tidigare och de extremt fula ritningarna):

Tank 2 ska alltså stå mittemot den befintliga tanken och tank 3 mittemot pannan. Den berömda dörren är alltså mellan den befintliga tanken och tank 2.


 
  • Panna 2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Seriekoppla du alla tre tankarna och lägg laddning och radiatorkrets mot den kombinationen så kan du dra rören i taket förbi dörren utan problem. Luftning får du se till att det går att ordna på ett bra sätt men inga extra pumpar eller andra konstgrepp behövs. Det är inte fel att koppla som du tänkt om man inte kommer till på andra sätt, den ofta nämnda självcirkulationen för laddomaterna är det nog inte så mycket med i många praktiska inkopplingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.