Jag har lite funderingar om mina planer att förbätra värmesystemet i huset vi köpt.


Nu så har vi en TERMAX 25 (250L) kombipanna 20kW på vedsidan och en Laddomat 4030 till en 700L isolerad tank.

Har kollat lite på att förstora tankvolymen men och hittat dessa i Estland http://www.fesma.ee/?menuID=18&mod=ModPRD&prd=235
1100L rektangulär oisolerad tank.


Och det som skall värmars är 120m2 bostadsyta och föråd/garage på ca 80m2 (20m2 där tanke-n-arna är + arbetsrumm försök att hålla ca 18grader och garaget ca10grader)

Senare så sneglara jag mot en riktig ved panna men det är där lite av mina funderingar kommer in när det är trångt i pannrummet.

:( Fungerar det att koppla en 35-50kW panna till en liten tekniktank (300-500L) som i sinn tur är kopplad med Laddomat 5030 till de större 700+1100L? hinner 5030:an med att förflytta värmen?

:( Hur skall jag kopla tankarna i serie är väl bäst men blit det den lilla (700L) eller den större (som skall införskaffas och blir troligtvis bätre isolerad) som är på "varmare" sidan i serien?

:(har nu trycksatt system så går det att kompletera med ett till exp.kärl till den tillsatta volumen eller moste jag byta till ett stort?

:(Sen så pratar ju alla om dessa värme pumpar nu så det blir ju inte lättare av det? är det rätt att satsa på ett så pass utrymmes och arbetskrävande system?

Nu i dags läget har jag ju möjligheten att stänga av laddomaten kranarna till tanken och köra på olja (nästan ett måste med 1-rörs högtemp system) men ofert nr1 väntar jag på 2-rör och låg temp...

// Jonas
 
Om du sätter in 500+700+1100 liter = 2300 liter, blir det för lite för en 50 kW panna. Det har egentligen inte så mycket med effekten att göra, utan du ska räkna på eldstadsvolymen.
Dimensionera tankvolymen efter bostadsytan som ska hållas varm, med 10-15 liter/m² som riktmärke. Välj sedan en panna som har ca 18 ggr mindre eldstadsvolym.
 
hej!

Har du tagit in något pris på en 1100/1500 liters från FESMA?
 
Jag bor i Finland och här så hittade jag en firma som tar in Fesmas tankar till landet (levererar till Sverige också) 970€ 1100L oisolerad
http://www.hemeltron.fi/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=72&Itemid=3

Sen så har jag en som kan estniska på jobbet som skall ta kontakt direkt till Fesma så det kan hända att jag köper direkt...
kollade på lite andra prodikter från Heleltron och hittade Est. pris på nätet ca 40% billigare.

2300L tank volym blir 11,38L/m2 så det borde passa, men jag fundera på om Laddomat 5030 klarar av att "kyla" en så pass liten tank med en effektiv panna eller går den delen av systemet i kok?

// Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.