Huga, detta med värmesystem till villan är svårt...

Vi verkar iallafall bestämt oss nu, och det kommer sannolikt bli en vedpanna med laddsystem och ack-tankar, som option ska det i framtiden gå att koppla till en pelletsbrännare.

Nu till saken, sparsam som man är till naturen ;)
så har jag "kommit över" 2st begagnade ack-tankar mer eller mindre gratis. De är isolerade och mycket fräscha och på 500l styck. Om dessa skulle fungera funderar jag på att köpa endast en ack-tank från leverantören (en 750l med elpatron och beredare), då de andra ovan är utan beredare.

Nu till saken, dessa ack-tankar är LIGGANDE tankar...

Är det någon vänlig själ som vet om dessa skiljer sig avsevärt i funktionen som stående.
Alltså i ena gaveln sitter in och utlopp, ena anslutningen i botten och den andra i toppen av kortgaveln, hänger ni med?

Hur är det med skiktning osv med en sådan tank, krävs det annorlunda laddsystem, etc???

SVENO, kan du detta?
 
Intressant. Är de hembyggda eller köpetankar? Om det är köpetankar, vem har tillverkat dom?

I princip så ska det inte vara några problem att koppla ihop liggande tankar med en stående. Det gäller dock att den som kopplar har koll på naturlagarna och vet vad han gör. Möjligen kan du få sämre skiktning och det innebär att dina 1750 liter ack kommer att upplevas som mindre volym, dvs de kan inte lagra lika mycket värme som optimalt kopplade tankar.

Vilka mått har tankarna? Är de cylindriska? Är de provtryckta? Det vore ju lite tråkigt om de ändrar form när trycket kryper upp mot 1,5 bar. ;) Vilka mått har anslutningarna? finns avluftningsanslutning?

Vad gäller inkoppling så är det inga större konstigheter. Om man kopplar tankarna enligt bilden så är det bara att koppla på laddpaket och panna till 750-literstanken, där ju också shunt och vvb sitter. Det blå röret mellan 500literstankarna och 750-literstanken är inte nödvändigt. Det kan kanske ge lite bättre skiktning, men det är jag lite osäker på. (Jag var för slö för att rita i ritprogram.)

liggack.jpg
 
Tackar SVENO, kanon verkligen!

Tankarna är fabrikstillverkade, tror det är Nibes, kolla länken: http://www.nibe.se/vvs/produkter/ack/asil.htm
ASIL heter dom. De har suttit i en panncentral i ett sjukhus men behövs inte längre (totalt 9st tror jag). Provade för 6 bar så det ska väl inte vara några problem... Tror de runt 4-5år gamla (de såg jäkligt fräscha ut)  ;D

Anslutningen är för stålrör DN50.

Tja, du ser själv på länken ovan.

Tror du detta kan funka?
 
Ja, det tror jag säkert kommer att fungera riktigt bra. Hm, var finns tankarna? Finns det någon över till mig också? ;)
 
kan du placera dom stående kommer du att få bättre skiktning i tanken och på såvis får du ett högre utbyte av tillförd effekt (ved)
 
De där tankarna går inte att placera stående utan att man tar nya hål och svetsar dit egna muffar. De är särskilt gjorda för liggande montage och med en tekniktank och två sådana liggandes bredvid tror jag kan bli bra. Om man tar ut vatten till radiatorerna strax ovanför den övre av de liggande så kommer man att ha gott om varmvatten kvar, även om man laddar ur mycket.

Om man tittar på genomskärningsbilden så förstår man varför de ska monteras liggande och kan bli ganska lyckade med en sådan placering. Det skulle passa perfekt hos mig.

AKILms.gif
 
sveno skrev:
De där tankarna går inte att placera stående utan att man tar nya hål och svetsar dit egna muffar. De är särskilt gjorda för liggande montage och med en tekniktank och två sådana liggandes bredvid tror jag kan bli bra. Om man tar ut vatten till radiatorerna strax ovanför den övre av de liggande så kommer man att ha gott om varmvatten kvar, även om man laddar ur mycket.  

Om man tittar på genomskärningsbilden så förstår man varför de ska monteras liggande och kan bli ganska lyckade med en sådan placering. Det skulle passa perfekt hos mig.

[bild]
aha ,,,,,,,,ja att ställa dessa upp skulle inte funka nåt vidare..........men man får ett bättre energiutbyte om man har stående tankar där det är längre i mellan inkommande o utgående flöde......man vill ju efterstäva så lite omblandning av vattnet som möjligt .......
 
El_-micke skrev:
man vill ju efterstäva så lite omblandning av vattnet som möjligt .......
Så sant som det är sagt. Det är därför som det är så grova anslutningar till tankarna och de har gjort trattar och styrningar för flödet in i tankarna. När man kopplar ihop de där tankarna med varandra och med en stående tekniktank så kan det vara en bra idé att använda så grova rör som möjligt eftersom vattet får lägre fart i grova rör.

Jag skulle se till att ha minst en halvmeter, helst mer, 50mm blått (stål) rör före varje anslutning. Blåa rör och svarta böjar och muffar är ganska billigt. Det knepiga är att gänga rörbitarna. Ev kan man kapa till bitarna och få nån rörfirma att skära gängor med sina maskiner.
 
Tack för alla svar!

Tyvärr Sveno, jag tror alla är "tingade".
Men OM så vet jag ju var du finns ;)

Det ska nog banne mig funka då :D

Återstår bara att välja panna med tillbehör, men det ska nog lösa sig, förslag föresten?? ::)
 
Tja, jag vet ju att den jag har (Baxi Solo Innova 30) funkar bra. Jag tror säkert att Effecta Woody och Calmarpannan också fungerar bra. Det finns säkert fler bra vedpannor, men det var de tre pannorna som det vägde mellan när jag skulle byta panna.

Någon form av automatisk shuntstyrning är ett krav när man har ackar och särskilt om man eldar med ved. Jag har en med inomhusgivare och den fungerar mycket bra.

Om du kan ha öppet expansionskärl på vinden, så välj det. Tryckkärl med vedeldning är en nödlösning.

För alla som funderar på det här med ackumulatortankar så kan jag rekommendera häftet Ackumulatorsystem - en installations- och dimensioneringsguide (ISBN 91-73987-166) Det finns säkert på biblioteket.
 
Ja, det där är svårt (valet alltså), men jag har Solon som favvo också hittills.
Ska även få papper på Tellus pannan, den verkar vara en fin konkurrent till Solon.

Något som slagit mig när jag kollat på pannor är att det kan skilja såå mycket mellan pannor.
Solon t ex är ju på 30kW, har ett rejält vedmag. och väger hela 505kg (det där med vikt skämtar man inte bort tror jag ;) )
Vedoluxen (37) har enl spec en maxeffekt på 42kW, mindre vedmag och väger 295kg, hmmm...

Får man fråga vad som låg till val för att du kör Solon? ::)
 
Här är några av skälen utan inbördes ordning. En del av skälen uppfylls också av andra pannor.
  • 7mm plåt
  • Hög verkningsgrad
  • Bra miljövärden (även med fuktigare ved)
  • Hjälpsam personal på Baxi
  • Passade rent geografiskt i pannrummet
  • Baxi är en stor tillverkare av vedpannor
  • Pannan fanns för omgående leverans
Det jag saknar lite är automatisk styrning av spjällen, t ex med lambdasond. Det finns att få till Innovan, men är svindyrt. Det finns till Effecta Woody och den är betydligt billigare.
 
Ja, en teoretisk tanke kan då vara att Baxipannan håller längre, detta med tanke på vikt och tjockleken på plåten...

Styrning med lambda, vad vinner man på det egentligen, kan nada om det ???

Monterade du ditt system själv?
 
Det man vinner med lambdastyrning, förutom miljövärdena är bättre verkningsgrad eftersom den anpassar lufttillförseln till förhållandena. T ex kan veden hänga sig i magasinet, ett vedinlägg kan vara fuktigare än vanligt, veden kan vara olika grov osv. Dessutom slår den av fläkten och stänger spjällen tidigare, vilket gör att man får en kolbädd att tända med. Då slipper man spänta tändved och det går mycket fortare att få fyr i pannan.

Svärfarsan som är röris monterade det mesta medan jag sprang i vägen, hämtade verktyg och kaffe, linade några kopplingar, kapade rör och höll i rör som skulle lödas. Murjobb, lite snickerier och utbaxning av gammal panna och acktank gjorde jag. Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag nog klarat allt själv, fast det hade tagit tio gånger så lång tid.
 
Tack för infon!

Ja, jag står i valet mellan att ta hjälp av rör-kunniga kompisar och göra det mesta själv eller ta entreprenad på allt ihop.
Fördelarna med entreprenad torde vara att man får garanti på grejerna (bl a inte betala förrän grejerna är intrimmade korrekt). Dessutom flaggar ju regeringen för ROT-avdrag, så där kan man kanske få tillbaka nån tusenlapp isåfall.
Men frågan är om merkostnaden väger upp fördelarna, jag känner sådär :-/

Men å andra sidan, vad kan gå fel om man tar hjälp av duktiga kompisar och följer tillverkarens råd till punkt och pricka, dessutom lär man sig en hel del om sin egen anläggning kan jag tänka, till skillnad om man var på jobbet och kom hem och såg "- jaha här har dom monterat in nånting idag, hmm..."

TJa, vi får se, alla offert har inte ramlat in ännu...

Tack så länge Sveno, du har givit värdefull info!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.