Jag söker tillverkare av rektangulär ackumulatortank, volym mellan 2250-2500liter att koppla till Calmarpannan. Det borde väl vara effektivare med bara en tank och förhoppningsvis billigare än två eller tre tankar? Rektangulär därför att den skall in genom en dörrpost på 900mm. Jag har sett att Baxi har en fast priset tilltalade mig inte :-[ Finns det andra??
Tacksam för svar och synpunkter!
 
Boröpannan i Kalix & Strömsnäspannan i Strömsnäsbruk är väl ganska kända tillverkare av accumulatortankar. Fast om de har just så stora tankar kan jag inte svara på
 
... bara en tanke ... rektangulära aktankar är i regel dyrare att tillverka än runda ( dom ska förstärkas invändigt med några balkar och har ofta en manlucka) och det ser man i prislistor. Själv har jag räknat på min anl. och det kostade ung. lika mycket med 3 runda som med en stor fyrkantig (totalt ca 1500l) :-/ . Det blir så klart billigare med isolering , rör och inkoppling om man bara har en. Du måste vara säker att en så stor/lång tank kan passera inte bara dörrar men också svängar på vägen till sin plats om det finns några . Den blir också tung :surprised: Mätt någa innan du beställer ;)
gaia

 
Mina tankar är på 1000 liter/styck och d=900mm,h=1900mm valfri placering av muffar samt dess storlek.Kostnad under 5000 kr med moms (sept 04).Leverantör, Tanksvets i husqvarna.Om de tillverkar fyrkantiga tankar vet jag inte,men en rund 1000 liters-tank väger 180 kilo och går ganska lätt att flytta ensam.Kolla annars på http://www.lantbruksnet.se ock sök där på ackumulatortankar.Stålpriset har dock gått upp på sista halvåret så ev. är de ett par hundralappar dyrare.
 
om du letar efter actank med egna mott och dyligt så kan jag bara säga ring grabbarna på http://www.extuna.se/ där kan jag låva att du får hjälp, jag bestälde min tank där ifrån, jag hadde bara en trong smatt och stäladen i. Klart biligast och jag låvar jag sökte info i 1 år.
 
Tack för alla tips!
Huvudanledningen att jag söker en stor rektangulär är att jag tror att det fungerar bättre med en än med flera.
Självcirkulation och värmeläckage talar för det. Sen slipper du klart en massa svindyra rörkopplingar...
Gaia du har nog rätt i att de är krångliga att tillverka, ett runt kärl är alltid bättre hållfasthetsmässigt. Än så länge kan jag anpassa mitt pannrum att passa min tank, huset är under byggnation.
Mattiaxen, Extuna har jag oxå hört gott om.
Tack alla, nu har jag fler leverantörer att undersöka.
 
jo extuna var det billigaste, jag fick en ofert på en tank som dom tillverkar i motala, jag skulle med min mott få ge 15000kr och då var det bara tank ej isolerad, jag fick på extuna ge för samma mott och isolera, varmvatten slinga shunt, shuntautomatik, tre termometrar med 3m kabel och gevet en elpatron på 6 kwh. jag gav 16000kr för rubbet och då stog den utanför min dörr..
 
Letade upp en gammal tråd...

Vilket beräkningstryck krävs på ackumulatortanken om man vill ha ett slutet system?

Hur hade Ni utrustat tanken?
Beredare?

Tacksam för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.