Jag står i startgropen för att bygga ett nytt hus och jag har förstått att nästan alla har värmepumpar av något slag i sina nya hus. Jag förstår poängen med en frånluftsvärmepump. Den löser ventilationen och uppvärmningen av både hus och vatten för en hyfsat billig penning. Den lösningen har dock många nackdelar med bland annat kallras samt att en stor del av uppvärmningskostnaden kommer att gå åt till att värma upp kall luft som dras rakt in i huset.

Pga det så verkar FTX system för ventilationen vara the shit. Frågan är ju bara vilken uppvärmningskälla man ska välja. Bergvärme verkar omöjligt att räkna hem i ett välisolerat 1,5-planshus på 150 m2 med vattenburen golvärme. Efter att ha räknat lite på det så verkar det inte gå att räkna hem någon form av av värmepumpsanläggning alls förutom möjligtvis jordvärme(men jag har bara en villatomt på 980m2...ingen åker). Även om man räknar på dubbla elpriset så är det knappt så att man kan tjäna in värmepumpskostnaden på 15 år som tillverkarna verkar ange som livslängd på pumpen. Om man frågar försäkringsbolagen så har de dessutom en helt annan bild av pumparnas livslängd.

Nu saknar jag siffror. Jag vet. Jag har inte dessa i huvudet men jag ville bara fråga om det är några andra som har valt att värma upp sitt nybyggda hus utan värmepump? Själv är jag inne på en lösning med ackumulatortank med elpatron och en vattenmantlad kamin. Jag ska ända ha en braskamin så det känns som att det är lika bra att installera en vattenmantlad. Jag kommer att elda någon gång per dag men det är inte hela världen om elpatronen måste jobba.

Är detta helt bananas? Jag tar gärna emot kritik och kan räkna fram lite siffror om det behövs.
 
  • Gilla
CYM
  • Laddar…
OM du ska ha vedeldning så tror jag du ska glömma en vattenmantlad kamin. Vad jag förstått så har dessa dels för låg effekt för att ladda en ack. på acceptabel tid, dels så läcker de mycket värme till rummet vilket gör att det kan bli väldigt varmt.

Om du bygger ett nytt välisolerat hus på c:a 150m2 i Sthlms trakten så bör du klara 1dygn på nånstans mellan 750-1.000l ack (har själv 750l på 235m2 och det är aningen för lite).

För att ladda denna på rimlig tid (~4h) så bör du ha en panna (i mitt fall CTC/Parca 318 kökspanna) på ~20-25kW.

Sen kan man ju ev. komplettera med en luft/vatten-vp som står för baslast och fall-over om man inte orkar elda. Finns ju såna som inte kostar hur mycket som helst som kan jobba direkt mot din ack och som funkar nedåt -25C.

Annars finns det ett alternativ som jag är sugen på att byta till i sommar http://klover.it/EN/stufa-pellet-legna//28/51/Pellet-Fire-Place-18.aspx.
 
Det är så jag löst det i mitt projekt. Ackumulator-tank med elpatron och så vattenmantlad kamin för myseldning. Inte i huvudsak för uppvärmning av tanken, det är en bonus. Jag valde vattenmantlat för att kunna elda utan att det blir bastu i vardagsrummet.

Jag blev också tokig på reglerna som verkar skrivna av värmepumps-lobby-organisationer... Skönt att det finns fler som insett vansinnet.
 
Tack för svaren! Kul att höra att jag inte är ensam om att rata värmepumpar. =)

lat: Det finns insatsbraskaminer där över 80% av värmen går till vattnet. De är inte så rysligt dyra heller. Ca 20 000. Vi har en hyfsat öppen planlösning där kaminen ska stå så jag tror inte att det kommer att bli något bastuproblem. Min poäng är iaf att jag inte behöver elda för att värma upp huset. Att enbart köra på elpatron kommer att vara billigare än att använda sig av värmepump.

Jag kommer att bygga huset i Umeå och det kalla klimatet innebär att man måste lägga ut rätt mycket pengar för att få en vettig luft/vatten värmepump. Har varit i kontakt med ett företag som tar 95 000kr för pumpen. 120 000kr installerat och klart. En ackumulatortank med elpatron och det som behövs kostar inte mycket mer än 20-30 000kr. Vi ska alltså tjäna in ca 100 000kr innan värmepumpen havererar om 15 år(i den bästa av NIBEs världar).

Energibehovet för huset kommer att vara ca 100 kwH/m2 per år inkl tappvarmvatten. Alltså 15 000 kWh /år. Årskostnaden för el blir då 15000*1,2kr = 18 000kr räknat med ett kWh-pris som är DUBBELT så högt som dagens.

Luft/vatten värmepumpen sparar antagligen inte mer än 45% av energiförbrukningen. Det innebär en besparing på 8 100kr /år.
För att spara in de 100 k som värmepumpen kostade så tar det 12,34 år.

Är det något som jag inte tänkt på?

Mainstream: Visst kringgår man kravet som bbr ställer om man kör med en vattenmantlad kamin?
 
Jonas X skrev:
Mainstream: Visst kringgår man kravet som bbr ställer om man kör med en vattenmantlad kamin?
Umeå är klimatzon 1, inte sant? Man måste väl få lov att elda för uppvärmning där? I min kommun får man det inte.

Om inte, så får du i ett 150 kvm stort hus max installera 6.2 kW effekt. I den effekten räknas bl a el-patron, pumpar och ventilation. Kan bli svårt att få en elpatron om 6 kW att räcka till. Men med kamin blir det ju inga problem.
 
Japp klimatzon 1.
Jag trodde att jag skulle få en massa kritik från de som förespråkar värmepumpar men den verkar ha uteblivit =)

Jo jag vet de som har pellets eller ved som huvudsakliga värmekälla här i kommunen. Kan dock hända att det finns lokala förbud. Ska kolla upp det vidare.

Kontrollerar de verkligen vilken effekt jag installerar på min elpatron? Går väl att skriva 6 och installera mer.
 
Kontrollerar och kontrollerar. Det blir en punkt i kontrollplanen som ska intygas att den är utförd. Problemet är snarare tidigare i processen, att få beräkningen godkänd. Effekten måste ju räcka till för att värma huset vid DVUT.

Moderna pannor kan spärras till en given effekt för att stödja BBR. Den spärren sätter VVS-killen om han inte har fått extra mycket fikabröd den dagen....
 
  • Gilla
islander
  • Laddar…
Vi håller på och bygger med liknande system. Acktank, vattenmantlad kamin, solfångare och elpatron.
Hade vi haft möjlighet att ha markvärme så hade vi förmodligen valt det, men nu var alternativet en luft/vatten värmepump, och det ser jag som absolut sämsta uppvärmningsalternativet (trots vi bygger i Skåne där det skulle kunna fungera bra).

Om man ändå ska ha en kamin för myseldning så har man redan kostnaderna för skorsten och kamin, så att uppgradera det till en bättre vattenmantlad är inga stora pengar. Fördelarna överväger så pass att vi hade valt vattenmantling även om vi haft en VP som primär värmekälla (bättre värma upp en acktank och sprida värmen i huset, än få bastu i vardagsrummet när man eldar).

En stor nackdel är dock att det krävs mycket eldande. Vårt hus har ett uträknat värmebehov på knappt 100kWh/dygn på vintern, så ett ilägg ved per dag kommer inte räcka för värme o varmvatten.
Å andra sidan, skulle vi inte orka elda alls och låta elpatronen ta rubbet, så blir det runt 3000kWh/månad, vilket inte är så blodigt ändå.

Om man väljer att elda med kamin så är det viktigt den inte avger för mycket värme till luften, för det kommer bli olidligt varmt i rummet isåfall. Runt 2kW kan nog fungera (det är som en vanlig värmefläkt på full effekt), men det dubbla borde bli för varmt i de flesta huset.
 
@JonasX
Jo, det är möjligt att det finns vattenmantlade kaminer som ger över 80% till vattnet.
Vad jag säger är dock, om det ska vara mening att elda mot en ack.tank så måste du kunna ladda den på en rimlig tid och alltså måste pannan/kaminen ha en effekt ~20-25kW.
4-5kW till rummet är mycket:confused:
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
@JonasX
den här får du nog förklara?
"Årskostnaden för el blir då 15000*1,2kr = 18 000kr räknat med ett kWh-pris som är DUBBELT så högt som dagens."

Vad jag vet så är nät + elkostnaden idag över 1,2:-? Och jo, jag har spot-pris.
Februari 886 kWh / 1.225,14kr = 1,38:-
 
Jag har ett 1 1/2-plan hus. 128 kvadratmeter nere och 40 uppe. Byggt 2013. 30 cm lättregel och lösull i väggar, 60 cm lösull i vindsbjälklag och 36 cm lösull i snedtak. Utöver det är det isolerat installationsskit 45mm.

Jag har en Braland kökspanna kopplat till ackumulatortank på 1500 L. Denna är kopplad till golvvärme i sovrum och våtutrymmen. Övriga rum saknar värme. FTX, Flexit UNI 3 med roterande värmeväxlare. Förbered med vattenburet värmebatteri. Dock ej inkopplat. I acktanken sitter en 3kW elpatron, dock ej inkopplad.

Jag har hittills denna vinter eldat ca 6 kubikmeter blandved. Veden har jag i korgar från kubikfat, det är stjälpt direkt från processorn ner i korgen så det är en hel del luft.


Jag tycker det fungerar utmärkt, men det blir en hel del bös och bark/flis i köket när man drar in all ved. tredje vintern vi bor här nu.
 
lat:
Mitt fel! Jag tyckte väl att det såg lite för ofördelaktigt ut för värmepumparna. Jag hade inte räknat med nätkostnaden.
Ser fortfarande ut som att det skulle kunna vara en rimlig lösning istället för luft/vatten värmepump. Någon som vet om en bra pelletskamin som man även kan elda ved i?
 
Jörgen h:
Intressant. Lösningen förutsätter dock att du eldar hela tiden eftersom annars så skulle det bli för kallt i de rum som inte har golvvärme va? Har du låtit huset stå tomt någon tid utan eldning? Hur länge tog det innan temperaturen droppade för mycket i så fall? Uppvärmningskostnad? (om ni köper veden)
 
@jonasx
Grejen med att både JonasH & jag har ackumulator är att vi eldar några timmar för att ladda denna. Sen tar vi ut värmen därifrån under återstoden av dygnet.
 
Jörgen hade ju endast golvvärme i sovrum och våtrum. Resten av huset borde bli rätt kallt om man inte eldar i kökspannan(så även dessa utrymmen om han inte kopplar i elpatronen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.