ska bygga mig en ackumulatortank med två värme växlare i (värmeväxlare bestående av flera meter kopparrör) tänkte hör om någon har erfarenhetr av villken model (se bild) som fungerar bäst och om det blir självcirkulation i ackumulatortanken, radiatorer är typen golvvärme och tillsatt värme är ca 35 grader.
 
  • snap1.jpg
  • snap2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad du menar med varmväxlare ? Är det värme till tanken eller tappvarmvatten ?

Oavsett vilket skall man sträva efter låta kallt returvatten gå in i värmeväxlaren i botten av tanken och ta ut det i toppen, värmeväxlarens kopparrör skall alltså bilda en stående "spiralfjäder".

Är det ett "övertrycksfritt" system i övrigt kan man ju låta pannan värma vattnet i tanken direkt utan värmeväxlare, men är "värmeproducenten" trycksatt (Tex solfångare) så måste även värmen in i tanken mha värmeväxlare, men samma typ av stående rörspiral bör eftersträvas i det fallet, men då skall man trycka in varmvattnet i toppen och ta ut returen till pannan i botten.

Varmt vatten utvidgar sig och får lägre densitet än det kalla, så uppstår skiktning.

Om man trycker in värme i kallt vatten kommer det att stiga och tvärtom, tanken blandas...
 
I det fall man har en sluten slinga så är det bättre att ha den värmande slingan så lågt placerat som möjligt. Detta för att delta-T ska bli så högt som möjligt över hela värmeväxlaren.
PST, det du tänker på att köra ut det varma vattnet högt är vid öppna tankar där man vill undvika onödiga rörelser i vattnet som kan störa skicktningen.

mmotor.
Du tänker helt rätt, jag vet i och för sig inte om mellanväggen gör någon större nytta.
 
glöm inte att svetsa dit förstärkningar på tanken innan du trycksätter den!
annars kommer den se ut som en boll
 
Kör övertrycksfritt till golvvärmen så slipper du vvx till det sen till tappvv så kan du antingen ha typ 30-40 meter koppar rör el köppa en tappvateneautomat om du inte får tag på en acktank som redan har slingor o koppla ihop med fd oljetanken, Så gjorde en kompis i höstas o det funkar kanon bra.. :)
 
Varför växlare överhuvudtaget? Du får sämre utnyttjande av tankens volym.
 
Jag har en värmeslinga i min trycklösa tank som jag kopplat till golvvärmen i mitt uterum. Kring Jul/nyår hade vi 22gr i uterummet då skiktade sig tanken till 40gr i botten istället för 25 som jag brukar få. Det blir 50kwh mindre lagrat i mina 3000l !

Till sommaren tänker jag koppla golvvärmen i uterummet enl. samma princip som i huset. Det är riktigt värdelöst att ta ut värmen via värmeväxlare. Rekomenderar verkligen att koppla så som Matss föreslagit i tråden Övertrycksfritt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.