Sitter och söker efter en tank som ska passa mina behov. 500l med shunt och dubbla vv slingor och solslinga plus el patron. men många på forumet säger att en förvärminingsslinga i botten för vv bör utrustas med en blandnings ventil. Alltså dubbla blandnings ventiler för att kunna kräma ut det mesta. Men blir det inte en massa rattande på dessa blandnings ventiler hela tiden, eller sköts det helt självt?
Dessutom ska tanken docka med en pelletspanna. Har iofs detta redan idag, förutom solslingan som snart ska kopplas in på paneler. Men min förådsberedare har övergått till ackumulator. så en platt vvx har tagit över vv produktionen.
Och man har en takhöjd i källaren på knappt 2 meter så det blir inte många alternativ över om det är toppmonterat.
 
C
Blandningsventilen är väl termostatstyrd? Annars vore det inte mycket idé..?
 
Tack för det, hitta en del poster hätr om att dom har tendens att sätta igen efter tiden. men det borde gå fint om dom får jobba lite samt en del manuell motion.
Tittade på Effecta tanken 500l är det någon som har erfarenhet av den och ev pris?
 
Effektas soltank har idag riktiga utdragna slingor som bara sätts igen om du skulle ha väldigt mycket kalk i vattnet men då har du det även i resten av vattensystemet. Blandningsventilen/erna bygger ingenting på höjden utan sitter på framsidan och tanken kan även fås avkortad vilket du inte behöver.
 
Du kan ju alltid specialbeställa en tank helt efter egna önskemål hos t.ex. Extuna.
Att köpa en sådan oisolerad och själv lägga mineralull runt den blir nog tom billigare än att köpa en färdigisolerad standardtank.

Beställer man en egendesignad oisolerad tank kan man dessutom få in en större tankvolym genom dörren (Finns iofs PUR isolerade tankar där man kan ta bort isoleringen, men de är inte billiga). Normalt brukar man minst ha drygt 80cm "dörrhål" (90cm karmyttermått) En oisolerad cylindrisk tank på 0,8*1,65 m ger ju en volym på drygt 800 liter. (1,65 i höjd för att kunna resas med knappt 2 m i takhöjd, man bör kolla max tankhöjd som kan resas annars kan det bli pinsamt...)


När man ändå sätter in en acktank bör man sätta in en så stor som möjligt...
Så är dörrhålet ännu större är det bara att öka diametern på den specialbeställda tanken (Håll dock koll på att det fortfarande går att resa tanken, speca min reshöjd i beställningen för säkerhets skull).

Med en egendesignad tank får du även de anslutningar du vill ha på den plats, och med den dimension du vill, elpatronuttag även nära tanktoppen är att rekommendera och det finns sällan på standardtankarna. Likaså behöver ju inte alla anslutningar göras åt samma håll, utan kan anpassas så att rördragningen blir så optimal som möjligt.

Sen är ju en tappvattenautomat ett bra alternativ till kamflänsslingor i tanken., Även solkretsen kan kopplas in med extern värmeväxlare istället för slingor Kräver en extra cirkpump förstås..men ger större flexibilitet då man kan styra laddningen till valfri tankanslutning och tex ladda tanken i toppen soliga dagar. (Speciellt bra om man nu skaffar sig enså stor tank som möjligt).

Kamflänsslingor är dyra (3285:- för 15m på Rinkaby ) medans en extern värmeväxlare och pump mm för solkretsen kostar inte mer än 2500 ( hos sfinx).

Totalkostnaden för extern värmeväxling blir nog inte högre än för kamflänsvarianten i tanken, på varmvattensidan med Dubbla slingor blir materialet till tappvattenautomatlösningen nån eller några tusenlappar billigare (Tappvattenautomat ca 4500..5000:)
 
Jag har 1,90m i takhöjd så jag fick göra så som PST skriver, specialbeställa en tank.
På Noliamässan ifjol träffade jag VEDSOL från Långshyttan (hade pratat med dom tidigare), vi satte oss och designade en tank med dubbla vv-slingor och en massa muffar för ömse anslutningar, allt framåt pga takhöjden.
Dom tog en 750L-tank, vände botten uppochner och fick på så sätt en 630L-tank med lägre höjd.
Detta samt de extra muffarna tog dom inget extra för.

När tanken landade på gården så såg jag att den var byggd av Husqvarna Tanksvets, varför ringde jag inte dom direkt? :rolleyes:
Jag kom också på att jag glömt några muffar så jag lejde en lokal snubbe att svetsa dit dom.

Nu har jag en oisolerad 630L-tank med en hel bibba muffar för att växla in solvatten på olika nivåer, ladda från pannan på ömse ställen, elpatroner, givare och guvetvad. Samt dubbla vv-slingor.

Den är tyvärr inte inmonterad än pga förseningar i mitt pannprojekt men jag hoppas få in den innan vintern.
 
Tack PTS coh BAX.

Det blir nog som ni säger, men att ha en extern värmeväxlare till solkretsen kräver en extra cirk pump. Då måste man ha en stryrning till den med så att inte den går hela tiden och på så vis sabbar ekonomin. med ca 1500 kr/år. Jag gissar att den kopplas till samma reläutgång som solslingans pump.

Får man fråga BAX vad du fick ge för din tank?
 
Jag vill minnas att det var strax under 10k EX moms. hemma på gården.
 
bygga_mera skrev:
Tack PTS coh BAX.

Det blir nog som ni säger, men att ha en extern värmeväxlare till solkretsen kräver en extra cirk pump. Då måste man ha en stryrning till den med så att inte den går hela tiden och på så vis sabbar ekonomin. med ca 1500 kr/år. Jag gissar att den kopplas till samma reläutgång som solslingans pump.

Får man fråga BAX vad du fick ge för din tank?
Jo en till pump behövs, men flödet i solslingan är lågt så den behöver inte arbeta så hårt, en modern pump som kan ställas ner i effekt bör användas (eller en liten pump ställd på min hastighet). Jag skulle göra så att jag låter solkretsens normala pump starta som brukligt är, när acktankens nedre del är kallare än solfångargivaren, sedan skulle jag sätta en tempgivare till på solkretsens ingång till värmeväxlaren, och starta acktankspumpen när denna nått en vettig temp. Solkretspumpen kan alltså då gå utan att något växlas in till tanken. (VVX gör också att jag kan koppla in och testa solfångarkretsen innan tanken är inkopplad ..eller utan problem koppla in solen i en gammal tank utan slinga.....)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.