Hej

Har en gammal skruvdragare 7,2 volt från Bosch som jag egentligen tycker bra om. Men ackumulatorn har tappat en del av sin kraft. Vet någon av Er hur man färskar upp den? Enligt vad jag inhämtat lär det gå på något sätt. Min laddare verkar vara OK.
per

 
Hej Pernitta

det enda sättet att hålla batteriet ungt är väl att "motionera" det.

1. Ladda upp fullt, men överladda inte
2. Ladda ur fullt, i normal "takt", dvs använd tills apparaten dör.
Upprepa 1 och 2 några gånger.

Detta lär ta bort "minneseffekter", dvs att batteriet har laddats innan det
varit helt urladdat, och lärt sig att det är slut när hälften finns kvar.

Skall funka för NiCd batterier, och kanske för NIMh.

För övrigt har batterierna begränsad livslängd, från några hundra
till tusen uppladdningar. Sen får man köpa nytt :) Köpmännen skall leva.

Good luck! //KoW
 
Det finns ett sätt till...
Chocka batteriet med ex 12volt under en stund så brukar de överleva ett tag till.
 
ALDRIG ladda ur batterier tills de dör ut!!! Gammal skröna!

Det leder till tillväxt av kristaller i cellerna så att de blir kortslutna. Man lär kunna chocka celler så att man delvis löser upp kristallerna genom att ladda upp en kondensator, 10000 mikroF med ca 35 V, och sedan koppla kondingen till cellen.

Här finns en bra sida (på tyska)
http://dse-faq.elektronik-kompendium.de/dse-faq.htm#F.21
 
Hej.

Svar till kow: jag har insett att dragaren behöver något nytt. Beställt två från CO, antagligen två av de sista dom hade. Hoppas att dom passar.

Svar till Harley: överspänning - ja, jag förstår, men laddaren ger 14,4 volt i tomgång.

Svar till mattiasp: tänk om jag inte bara hade sovit så tungt under tysklektionerna, då hade jag kunnat tillgodogöra mig den intressanta informationen Du tipsade om. Den var bra!

Men mattiasp, en kort fråga, skall NICA lagras fulladdade eller urladdade. Och vad gäller för nickelhydrid?.

per

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.