Hej!

Igår kväll/natt vid 01-tiden så var mina 2 1300l tankar laddade till ca 82 grader. Idag 12 timmar senare så har temperaturen sjunkit till ca 40grader i botten och 60 i toppen. Ingen har duschat sedan igår och framledningstemperaturen har varit 35grader.

Försvinner det inte lite väl mycket värme ur tankarna!

Mvh. Fredda
 
Några motfrågor:

Är tankarna och alla rör isolerade?

Vad har du för hastighet på cirkulationspumpen?

Har du automatisk shunt?
 
Flera frågor

Hur många kvadrat har du i huset?

Vilken temp har du ute?

Gaia
 
Hej igen!

Det har varit ca 4-5 grader här och huset är ca 140kvm. Tankarna är isolerade men det fattas isolering på till/från rör mellan tank o panna (ca 1m). Jag har automatisk shunt och kör pumpen på lägsta hastigheten.


/fredda
 
Det låter onekligen som om det försvinner lite väl mycket värme ur dina tankar. Rören som inte är isolerade gör väl sitt till, men det borde ha varit bra varmt i pannrummet om all den saknade värmen har tagit vägen ut där.

Tips: Isolera kvarvarande rör, det ska ju ändå göras, och se om det blir bättre.

Om temperaturen topptemperaturen i tankarna sjunker relativt snabbt (låt säga att de var 85 rakt igenom på kvällen, och är 60 på de två översta termometrarna och 40 på den understa på morgonen) så är isoleringen på tankarna för dålig.
 
Så fort sjunker inte temperaturen i mina tankar. Då har jag ändå bara 40 mm PUR, eftersom förlusten från tankarna är det enda som värmer drygt halva källaren. Men innan jag hunnit isolera rören till/från tankarna blev det hett där nere, så visst gör det skillnad. Isolera åtminstone de rör som verkligen blir varma.
 
fredda skrev:
Hej!

Igår kväll/natt vid 01-tiden så var mina 2 1300l tankar laddade till ca 82 grader. Idag 12 timmar senare så har temperaturen sjunkit till ca 40grader i botten och 60 i toppen. Ingen har duschat sedan igår och framledningstemperaturen har varit 35grader.

Försvinner det inte lite väl mycket värme ur tankarna!

Mvh. Fredda
Dina oisolerade rör fungerar som fullt påslagna element som värmer omgivningen runt tanken. Behöver du ingen värme där, isolera så mycket du kan. På sommaren är det ju onödigt att värma pannrummet.

Om du hade ett kallt hus med alla element kalla och även allt annat vatten kallt innan du satte i gång med laddningen, kan det mycket väl gå åt en hel del värme från tankarna för att komma upp i "normaltemperatur". Kolla vad som händer vid nästa laddning! ;-)
 
Dessutom går det i ett sådant läge åt mer även nästa dag. Det tar ett tag innan du värmt upp alla fasta föremål i huset rakt igenom. Luft går kvickt att värma, men väggar och sånt tar längre tid.
 
Har du något ladd koppel mellan tank å panna?Skiktningen verkar onekligen lite konstig.Jag kan ha ca 80 grader i toppen på tanken och kanske30-40 i botten och mitten.2x1300 är ganska mycke vatten.Jag eldar mot ca 2 kubik och det räcker normalt 1,5-2 dagar.Har då ca 230 kvadrat inkl källare.
 
fredda skrev:
Försvinner det inte lite väl mycket värme ur tankarna!

Mvh. Fredda
det försvinner snarare ur huset .... det enda som hjälper är att isolera huset bättre ... eller åtminstånde vinden om det är för tunt idag
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.