Hej.
Ska installera vatenburet med vedpanna och kikar lite på olika ackar. Huset som ska värmas är 1,5 plan på 154m2 + fristående garage 68m2.
Pannrummet är vidbyggt huset på 10m2. Vill ha så stor ackvolym som möjligt men platsbristen som styr. Har kollat på ett paket med Focus panna med 3 x 750l isolerade ackar. Men hade helst velat haft en enda stor rackare. Nån som har bra tips på leverantörer av lite större typ 2m3 ackar?
 
Låter som du till det du ska värma upp behöver minst 3000 L väl? Bästa är väl en enda tank om du kan få in det. Baxi har olika varianter i form och storlek, vet inget om priserna dock. En polare köpte Baxis 4000 L som var smalrektaungulär i formen och därmed gick den att tricksa in på plats (till en Baxi Solo Innova). Rinkaby har annars prisvärda oisolerade 1500 L om du kan tänkta dig två/tre st såna. Men det finns ju massor av tillverkare av ackar, både standardtankar och specialtillverkningsmöjligheter.
 
Kanske en dum fråga.. Men kan man inte platsbygga en tank?
Borde väl inte vara något större problem för en duktig svetsare?
 
Kolla med tanksvets i Husqvarna (tanksvets.se) eller eftersom du verkar bo i Dalarna extuna i Falun (extuna.se). Har själv fått offert på tankar från Husqvarna och de ligger riktigt bra i pris.
 
3 småtankar är en 80-talslösning med många nackdelar. Räkna tex in alla extra kopplingar det innebär när du jämför pris mellan olika tankkonfigurationer.
 
Hej Patrik!
Glömde att påpeka en sak i din förra tråd. Om du har ett separat pannrum och skall ha en kulvert in till huset så måste du ha en "förrådstank" i pannrummet och en tekniktank i huset. Detta styrs då av en kulvertstyrning. I tekniktanken finns då varmvattenberedaren och även elpatronen monterad.
Du kan mycket väl ha 2 st 750 L UB i pannrummet och 750 L tekniktanken i huset om du väljer Fokus paketet 3x750L. Kolla med Bengt på www.maniarmatur.se då de använder acctankarna Strömsnäspannan. Han kan säkert ge dig ett bra pris om du i stället tar Strömsnäs 1800 liters oisolerad tank i pannrummet och en 750 L tekniktank inne i huset.
Christer
 
Jag har pannrummet vidbyggt huset men blir kulvert ut till garaget som är fristående. Men där blir det bara ca 3- 4 element för underhållsvärme.
Lutar åt att jag försöker få tag på en enda stor acktank på 3 - 4 m3. Ser allt mer fördelarna med det. Ev nån mindre tank i garaget. Kanske installerar dusch där en dag.
 
Varför "måste" man ha en tekniktank i huset? Låter klokt att satsa på en STOR tank. Vettifan om den ens kommer att bli dyrare i slutändan.
 
synpunkter skrev:
Varför "måste" man ha en tekniktank i huset? Låter klokt att satsa på en STOR tank. Vettifan om den ens kommer att bli dyrare i slutändan.
Jag uppfattade det från början som om pannrummet skulle hamna en bit från huset och att det skulle gå en kulvert därifrån in i huset. Vore det så så måste man ha en tekniktank i huset och "förådstank/ar" i pannrummet.
MEN jag missuppfattade det, så sätter han nu bara en stor tank så blir ju den tekniktank med varmvattenberedare mm.
Christer
 
Masajäkel skrev:
Jag har pannrummet vidbyggt huset men blir kulvert ut till garaget som är fristående. Men där blir det bara ca 3- 4 element för underhållsvärme.
Lutar åt att jag försöker få tag på en enda stor acktank på 3 - 4 m3. Ser allt mer fördelarna med det. Ev nån mindre tank i garaget. Kanske installerar dusch där en dag.
Klokt val att ha bara en stor tank. En rektangulär tank gör ju också att man oftas får in mer vatten än en rund tank. En 5 kubik rektangulär kräver ju knappt något mer utrymme än en rund 3 kubik av samma höjd! Försök att isolera den tillräckligt också. Bygga regelväggar runt om, dra ut tankanslutningarna utanför väggen, hyra en spruta och vräka på med lösull..

Hur långt har du från acktanken till tappställena för varmvatten? Dvs kök, badrum, tvättstuga.
 
Rörvägen är det mellan 5 och 10m till tappställena.
Vad tror ni om en kostnad på 200kkr för 55kw extuna panna, 4m3 måttanpassad ack, 17 element, 10 m kulvert + alla tänkbara tillbehör + installation och rördragning exkl elinstallation?
Är det ett skäligt pris eller?
 
Låter skäligt. Gav 90.000 för min anläggning i rena matrialkostnader och då inga element, 1500 liter och mindra panna än dig så jag tycker det låter som ett bra pris.
 
Det låter som en lösning du blir nöjdare med än focus + 3x750ackar.

stor Vedvolym är förutsättningen för stor ackvolym. Stor ackvolym = bekväm anläggning
 
Knösen skrev:
Jag uppfattade det från början som om pannrummet skulle hamna en bit från huset och att det skulle gå en kulvert därifrån in i huset. Vore det så så måste man ha en tekniktank i huset och "förådstank/ar" i pannrummet.
MEN jag missuppfattade det, så sätter han nu bara en stor tank så blir ju den tekniktank med varmvattenberedare mm.
Christer

varför skulle man behöva de? jag har inte de o de funkar klockrent..


ursäkta trådkapningen..
 
Masajäkel skrev:
Rörvägen är det mellan 5 och 10m till tappställena.
Vad tror ni om en kostnad på 200kkr för 55kw extuna panna, 4m3 måttanpassad ack, 17 element, 10 m kulvert + alla tänkbara tillbehör + installation och rördragning exkl elinstallation?
Är det ett skäligt pris eller?
Tycker spontant att offerten verkar helt ok på en sådan omfattande installation. Annars så kan du ju kolla på rinkabyrör med fl så du har något i stora drag att jämföra med.

Har du inte längre än så till tappställena så undersök om du inte kan dra smala separata varmvattenledningar till varje tappställe. Slipper jävlas med v v-cirkulation etc och annat skit då. Har du för grov v v-ledning så blir det onödigt spolande innan v v kommer fram. Jag har ca 7 m ifrån tappstället i köket, ca 8m till duschen. Har 12 mm koppar dragna separat från v v-stammen vid acktanken till båda ställena, och det fungerar tillfredställande tycker jag. Inte det bästa tryck men v v kommer ganska fort. Har ca 4 bar från inkommande vatten.

Beroende på ditt vattentryck så kan du ju använda tex billiga plastslangar från Ö&B, Rusta i olika dimensioner och testa dig fram med de längder du behöver. Då ser du ungefär hur länge du behöver spola och vilket v v- flöde du uppnår!

Så gjorde jag... :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.