Hej hej!

Har en fråga om acktankar.
Har 2st acktankar, en på 750 liter och en på 1000 liter och tänkte använda dessa till solfångareanläggning.
Jag kommer att växla in värmen via en växlare efter som att jag inte har ngn slinga i tankarna.
Nu e' frågan, skall jag ladda båda tankarna sammtidigt eller en först och när den e' full så tankas värmen in i nästa tank?
Eller räcker det med en 1000 litare endast? eller e' det bra att köra båda tankarna.
Tänker ladda med 10-12 kvm plana (typ Lesol) solfångare.

Ha de gott
Chrille
 
Tänker du även ta ut varmvattnet via en växlare kan du koppla tankarna i serie med returen frånväxlaren till den kallaste tanken och tilloppet till växlaren från toppen av den varma. Solvärmeväxlaren skickar alla temperaturer över 60 grader till den varma tanken och temperaturer under 60 till den kallare.Detta innebär att solfångaren i stort sett laddar så fort temperaturen överstiger returtemperaturen från tappvarmvattenväxlaren vilket kan vara 15-20 grader,och du får ett bra solutnyttjande särskilt med bivalentshunt till radiatorkretsen. Köper du solfångarna av nån i solgruppen får du hjälp med ett kopplingsschema.
 
hej.
tankarna kommer att vara seriekopplade till min ecoel panna(ctc), med 1"rör.
Kommer att borra hål i tankarna för värmeväxlaren från solsidan, typ mitten /botten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.