Har googlat runt nu på nätet i över ett år och blir bara mer och mer förvirrad av det jag läser.
Skulle behöva sätta in acktankar till min kökspanna.

Hur värmesystemet ser ut idag. Gammalt självcirkulationssystem (nu med cirkulationspump) med expansionskärl på vinden. I köket står en gammal Norrahammar 300 och i en garderop i anslutande rum en elpatron. Nere i den gamla matkällaren sitter en liten IVT Greenline bergvärmepump. Allt detta verkar vara kopplat i serie.

Bergvärmepumpen klarar bara en liten del av husets värmebehov under de kallaste årstiderna så elpatronen får gå in och stödja upp (=dyrt). För att råda bot på detta har jag eldat i kökspannan när jag varit hemma, men tyvärr så värmer den ju bara för stunden och temperaturen sjunker fort när elden falnat. Däremot verkar pannan lätt klara att värma systemet då den snabbt höjer temperaturen i systemet, vilket gör att man bara kan braselda i den, annars kokar det.
Dessutom tar jag mitt dricksvatten från borrhålet till pumpen vilket gör att när pumpen går för fullt så fryser vattentillförseln för mig, som tur är finns den gamla brunnen påkopplad på ett smidigt sätt.

Min tanke är att sätta in acktankar i källaren och sedan koppla in allt annat på dessa.

Nu till mina frågor:

- Hur stora tankar kan man ha till en kökspanna av denna modell?

- Finns det acktankar som ryms i rum med bara 170 i takhöjd?

- Hur fungerar det att ha tankarna en våning under pannan?

- Hur ska man koppla in allt, bergvärmepump, elpatron och panna?

- Tänkte samtidigt försöka att få bort expantionskärlet på vinden, hur gör man detta?

- Är det något annat man ska tänka på?
 
Nåt i denna stilen med en 1000 liters nerkortad tank, nödkylning via syrventil om du har slutet exp-kärl och/eller tankarna i källaren, givaren från vpn flyttas till efter bivalentshunten, vpns rglerkurva sätts ett par grader under bivalentshuntens. Är det en gammal vp med fast kondensering räcker det istället med en termostat i tanken som stoppar vpn vid lämplig temp. vedvpsolx.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.