Jag eldar idag pellets i en CTC 1200 Family som har ett 145 liter vattenmagasin. Tappvarmvattnet fås via plattvärmeväxlare.
Jag fick ett tips om att sätta in en acktank för att öka vattenvolymen och få längre stilleståndstider och spara pellets.
Frågan är hur det blir med förluster och hur cirkulationen ska lösas. Min tanke är att använda både tanken i pannan och acken i cirkulationen dvs att tanken blir en utökning av pannans tank.
Frågan är om det är realistiskt. Det går säkert att lösa men tjänar man inget på det är det ingen ide'.

Någon som har kunskaper i ämnet tack. Inga gissningar.
 
Du ska inte lyssna på sådana tips, du sparar ingen pellets å dessutom om du nu skulle göra det så kostar ju en installation av acktank också....
 
Jag har ackumulatortank till min pelletspanna. Tanken är på 500L och sattes in när pannan installerades. I tanken har jag elpatron och en extra slinga så jag kan koppla in värmepump också på den om jag vill.

Pannan har styrning som laddar tanken och sen sitter shunten och cirkulationspumpen efter tanken och går automatiskt när rumsgivaren kallar på värme.

Pannan går för fullt till tanken är varm och sen står den stilla tills tanken svalnat. Tanken är bättre isolerad än pannan så det blir mindre förlust än att köra direkt från pannan. Min panna har är byggd för att gå mot tank då den har liten vattenvolym.
 
Det finns en fin rapport om det från SP. Slutsatsen var att tank ger något högre pelletsförbrukning och lägre utsläpp från förbränningen. Den går att leta reda på om man vill läsa den.
 
V Vector skrev:
Du ska inte lyssna på sådana tips, du sparar ingen pellets å dessutom om du nu skulle göra det så kostar ju en installation av acktank också....
Jag hade lite misstankar om det och min panna har lite för stor vattenvolymm för att fungera som laddpanna.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns en fin rapport om det från SP. Slutsatsen var att tank ger något högre pelletsförbrukning och lägre utsläpp från förbränningen. Den går att leta reda på om man vill läsa den.
De flesta pelletsbrännare klarar miljökraven med råge.
 
G Guzzen1 skrev:
De flesta pelletsbrännare klarar miljökraven med råge.
Ja, men utsläppen är ändå klart högre vid uppstart. Så färre starter minskar utsläppen.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, men utsläppen är ändå klart högre vid uppstart. Så färre starter minskar utsläppen.
Förvisso. Men det är under en kort stund ca 60 sek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.