När man väljer acktank vilket är att föredra slinga eller beredare? Eller detta beror på vad för slags panna man har. Kan någon redogöra för för- och nackdelar?
 
Du kommer att få olika svar.

Det beror på vad du är ute efter,(vill du ha bekvämlighet i vedeldningen?)
Hur som helst, varmvatten får du i båda alternativen, om du håller accen varm.
Om du är ute efter att få hetvattnet i accen att räcka så länge som möjligt mellan eldningstillfällena,(det brukar vara så) så är det bra att bereda i en separat beredare över/på sidan om accen.
Vilket man än väljer (förrågsberedare, slinga i toppen, yttre beredare) så är en förvämningsslinga i tankens nedre del alltid bra för skiktningen.

Eldar du med ved i pannan så tycker jag det är viktigast att ha tillräcklig ackumulatorvolym.
 
Hej
Jag vill tipsa om en mycket bra bok som beskriver för och nackdelar med dom olika systemen

Ackumulatorsystem : en installations- och dimensioneringsguide
Den är skriven av Peter Kovács som jobbar på Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut

Den brukar finnas på biblioteket
 
Hej igen!

Ja jag får förtydliga mig med vad för panna jag har så att ingen ödslar energi på annat.

Jag har köpt en TwinHeat M-CS 20i som för er som inte känner till den är en biobränslepanna typ stoker. Man kan elda det mesta i den så som flis, pellets, spannmål, sågspån etc och även fast bränsle.
Vattenvolymen i pannan är på 170l.

Jag vill använda acktanken som en förlängning av pannans vattenvolym och kunna plocka tappvaten och uppvärmning till huset samt kunna koppla in solvärme av bekvämlighetsskäl och slippa pauselda på sommarhalvåret. Någon röris tipsade mig om detta och alltså inte koppla den så som man gör vid en renodlad vedpanna.

Pannan skall instaleras nu i höst så frågan är vilken typ av tank jag skall ha, 500l eller 750l, solslinga är ju givet samt om jag skall ha slinga eller inbyggd beredare?
Alla andra tips är naturligtvis också välkomna!

Obs! Jag är en riktig nolla på det här med VVS så förklara gärna ingående! ;-)
 
Enligt mitt sätt att se det är det en felaktig inkoppling av en acktank. När du värmt tanken kommer vattnet att cirkulera baklänges genom pannan och värmer pannan med ökade förluster som följd. Även skiktningen kommer att försämras pga detta med sämre lagringskapacitet som resultat.
 
Jo jag förstår hur du menar Matss! Så här står det dock i manualen:

Returvattnet som kommer tillbaka till pannan ska alltid vara min. 60-65°C vid eldning
med träpellets och min. 65-70°C vid eldning med spannmål och skogsflis.
Om ovannämnda inte efterlevs kan det medföra ett ökat slitage av materialet i pannan,
och därmed en förkortad livslängd.

Dessutom vill jag ju av bekvämlighetsskäl ha solfångare och då kan jag inte se något annat än att koppla acktanken så som beskrivits ovan.

Jag är alltså inte ute efter en traditionell inkoppling med skiktning.

Synpunkter?
 
En del säger att slinga eller förrådsberedare beror en del på vilken typ av vatten man har. Har man egen brunn med kalkrikt vatten så är det bättre med förrådsberedare, det kan bli "åderförkalkning" i slingorna med sämre värmeväxling som följd.

Jag tror nog du skall satsa på en "traditionell" inkoppling ändå.
Vid solvärme vill du definitivt ha skiktning för att suga ur den mesta solenergin ur tanken.
Jag kör med flis nu, har ingen tank inmonterad ännu, men när systemet är klart så skall jag försöka få till skiktningen mm.
 
Skall kanske förtydliga ovan inlägg med att nämna att en stokerpanna ej mår bra av att eldas som en vedpanna mot acktank, d.v.s kraftig förbränning och sedan pauseldning under em lång period. Stokern mår bäst av att brinna jämnt och kontinuerligt. Därmed faller en traditionell inkoppling av acktank tycker jag.
Ett undantag är ju naturligtvis under sommarhalvåret då pannan är nedsläckt och endast solfångare med ett eventuellt stöd av en elpatron är i drift.
 
Ja bax jag har kalkrikt vatten men har också avhärdare så jag tror att vattnet som kommer ut är helt ok.
 
Endera har jag eller du missat nånting. När man kopplar tanken till pannan med ett laddpaket uppnår man precis det du skriver, uppvärmt returvatten till pannan. Med tanken kopplat som förr i tiden kommer du att tvingas värma hela volymen innan du kommer upp i 65°C.

Solfångare kopplar man vanligtvis till en acktank ansluten med laddpaket till pannan. Förstår inte hur du menar??

Du kanske kan förklara lite bättre?
 
OK!
Jag har eltändning på flisbrännaren så för mig blir det bättre med vanlig inkoppling och laddpaket.
 
Ja Matss! Kan mycket väl vara jag som har missat någonting. Som jag nämnde tidigare så är mina kunskaper inom VVS mycket begränsade och jag lyssnar ödmjukt på alla åsikter i ämnet.
Enda nackdelen som jag kan se det att koppla acktanken på traditionellt vis blir ju att stokern får jobba som en vedpanna, d.v.s. fullt ös tills tanken är uppvärmd och sedan paus under en längre period. Stokern lär må bäst av att få arbeta jämnt och kontinuerligt och det får den väl om man kopplar den som en förlängning av pannvattenvolymen? Kanske jag är ute och cycklar men så fick jag det förklarat av en röris som jag inte minns namnet på.

I mitt fall finns kanske ingen självklar lösning annat än att jag måste ha acktank om jag skall ha solfångare.
 
Enda anledningen att koppla enligt alternativet "förlängd pannvolym" är som jag ser det att minska risken för bakbrand. Annnars håller jag nog med Matss.
Tanken måste du ju ha för solfångarnas skull förstås.
 
Googlade och läste lite om din panna.
Det verkar ju vara en väldigt fin panna med lamdasond, matarskruvar, automatik och grejor.

Din röris kanske har tänkt igenom din installation, och då ser jag väl inga problem i att koppla en acc med beredare till pannan. Pannan verkar ju inte ha någon beredare.

Om pannan kan gå ner i så låga effekter så att en acc inte behövs för att ”ta hand om” överskott, så behöver du ju eg bara en varmvattenberedare att koppla till pannan.

Om du kan få upp din tank med beredare en bit ovanför pannan och koppla ihop det med inte alltför klena rör så kommer du alltid att ha hetvatten runt din beredare eftersom beredaren då kommer att ligga högst upp i systemet.
Koppla toppen på pannan till toppen på tanken och botten panna till botten tank.
Sätter du sen solslinga och elpatron i tanken har du ju en fin sommarberedare om du vill stänga av pannan.

I ditt fall spelar det ingen roll om du väljer förrådsberedare eller slinga. (jag skulle nog valt förrådsberedare tror jag)
Du kommer alltid att ha varmvatten när du kör din panna, och du behöver inte tänka på förvärmningsslingor och grejor, för du behöver inte bry dig om skitning.
Jag antar att du kommer att köra din panna så att du alltid håller typ 70-80 grader i hela systemet hela tiden.
Skiktad tank bör eftersträvas om man väljer att ladda en tank med stötvis eldning exempelvis en gång/ dygn, men det var väl inte så du tänkt dig använda pannan? I så fall behöver du mycket större tankvolym skulle jag tro.
 
Redigerat:
Håller du hela volymen över 60 grader faller det argumentet för ett laddpaket.

Om du sen monterar en kulventil på nedre rör mellan panna och tank och stänger detta (och av pannan) när du kör bara sol kan du behålla skiktning vid solvärme. Vet inte om det är så du tänkt?

I så fall är en förvärmningslinga i tanken ingen dum ide.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.