Jag har idag en acktank på 500liter. Tempen toppar på 55 grader i normalfallet. Duschvattnet hämtas ifrån tanken och elementvattnet går i sekundärslinga.
Nu e de så att en ny tank sätts in och pga haveri på den förra så har jag funderat.
Kallvattnet går via en tryckreducerare.
Borde inte elementvattnet gå via tanken (500L ) då det inte är trycksatt mer än vattenpelareren till avluftningen på taket? Om vi utgår från att tanken en dag är kall och värmen sätts på så skulle 500L expandera 12 liter från kallvatten till 55 grader. Men om en tryckreduceringsventil finns på invattnet så kan inte vattnet ta vägen någonstans?! (Tänk nattvärmning av tanken)

Jag har 20meter sekundärslinga i tanken. 20mm rör. Tror ni jag får full värme på sekundärvattnet eller e den slingan för kort för att ge bra värme i varmvattensystemet?


Tack
 
A Axiotrade skrev:
Jag har idag en acktank på 500liter. Tempen toppar på 55 grader i normalfallet. Duschvattnet hämtas ifrån tanken och elementvattnet går i sekundärslinga.
Nu e de så att en ny tank sätts in och pga haveri på den förra så har jag funderat.
Kallvattnet går via en tryckreducerare.
Borde inte elementvattnet gå via tanken (500L ) då det inte är trycksatt mer än vattenpelareren till avluftningen på taket? Om vi utgår från att tanken en dag är kall och värmen sätts på så skulle 500L expandera 12 liter från kallvatten till 55 grader. Men om en tryckreduceringsventil finns på invattnet så kan inte vattnet ta vägen någonstans?! (Tänk nattvärmning av tanken)

Jag har 20meter sekundärslinga i tanken. 20mm rör. Tror ni jag får full värme på sekundärvattnet eller e den slingan för kort för att ge bra värme i varmvattensystemet?


Tack
Acktankar har radiatorvatten i sig. Du verkar ha haft en varmvattenberedare med värme uttag. Det är en väldigt ovanlig lösning i Sverige, men klart vanligare i Danmark.
 
Tack för ditt svar. Har du ngn ide om jag förbättrar eller försämrar om jag switchar inkopplingen? Tanken är ny nu så nu har jag möjlighet :) sedan vill jag inte gärna ta in elementvattnet i varmvattenrören :)
 
Efter lite mer tankeverksamhet så behöll jag allt som det var. Magnesiumanoden sitter ju i tanken och inte i rören så att förhindra att det rostar så måste elementvattnet gå i rlren och duschvattner i tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.