Har en gammal gjutgärnspanna med 230liters beredare som jag inte tänker byta ut fast flera säkert kommer skriva de här.. (anledningen är nytt pannrum framöver med ny panna)

iaf så vill jag nu koppla in en acktank på 500 eller 750liter. så slipper det vara under 10grader när man komme rhem från jobbet i vinter.
har sett kopplings scheman på nätet men fattar inte riktigt vad som menas.. kan någon tex ta en bild från rinkaby på en värmeväxlare och markera vart utgångarna ska gå på en komplett standard kopplings ritning.. lika så med alla ventiler å sånt..
klarar av det mesta med kopplingar å sånt bara ja är 100 på vad som ska vart. kommer sen ta hem någon kunnig om detta som får kolla att allt e rätt.

sen undrar jag vilken laddomat som ja ska ha?

hur stort skall expansions kärlet vara? räcker 50liter?
 
ingen?
 
När det gäller expansionskärlet så gäller följande siffror som riktlinje för de olika expansionstyperna: 10% av systemvolymen (summan av alla ingående vattenvolymer) vid slutet system och 5% vid öppet system.

Om 50 liters kärlet avser ett slutet exp-system så är det förlitet utan att veta din totala systemvolym.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.