Min CTC 265 har rasat och jag behöver akut bestämma en ersättare. LVVP är en klar kandidat, bl annat för att jag kan dela upp utgifterna (acktank nu för att kunna duscha och så LVVP senare). Blir inte klok på det här med acktank.

Frågorna nedan gäller LVVP monoblock, dvs jag tänker köra vatten mellan inne- och utedel. Blir det en Japan så får man ta märkets acktank.

Om man kör LVVP så borde man väl koppla den mot förvärmningsslingan i botten som annars används för solpaneler? (Jag skall inte ha solpaneler så slingan har ingen alternativ användning)

Polar Heat har en tank där dom visar att man kopplar in LVVPn direkt på tanken på samma sätt som en vedpanna fast längre ner på tanken). Måste man inte ha plattvärmeväxlare då? Eller skall man fylla tanken med 300 liter glykolblandning?

Sfinx rekommenderar en bivalent shunt för att kunna ha hög temperatur uppe i tanken för varmvattnets skull och så kunna ta ut ej elvärmt vatten till radiatorerna så länge det går.

Men på de flesta tankar jag ser sitter det lägsta uttaget i nivå med eller strax ovanför elpatronen. Kommer man inte alltid att köra på elpatron då eller blir det som så att LVVPn värmer säg 55 grader och så puttar elpatronen in 10 grader till (för den vill väl att allting ovanför skall vara det man ställt termostaten på, dvs kanske 60-65 grader? Hur går det om man vill stänga av elpatronen på sommaren? Man skall ju ha 65 grader eller så för att undvika legionella.

Ursäkta om frågorna är dumma men jag börjar få lite panik utan värme och vv. Tur att jag installerade en kamin i höstas. Bara att gå upp tidigt och lägga i och så elda konstant under dagen.

Eller skall jag stänga av elpatronen i acktanken och koppla en extern el vvb i serie så jag kan ha bara 45-55 grader i acktanen och ändå få legionellafritt tappvarmvatten?
 
Det sistnämnda låter ju bäst, alltså separat vv beredare som du matar från acktanken, är väll så man får ut mest ekonomi ur Lvvp. Onödigt att värma tanken med elpatronen om du sedan måsta strypa tempen ut på radiator/golvvärme kretsen.
 
Varför inte bestämma vilket märke av luft vatten du ska ha och endast köpa inne delen nu och köra som elpanna så länge även om jag egentligen tycker du ska köpa vp på samma gång för bättre pris och framförallt lägre drift kostnad.
 
Jo, att installera allting på en gång är ju bäst men det beror på vad banken säger. Har jag bara råd med elpanna nu får det bli så.

Vad gäller märket så verkar alla vara lika bra eller dåliga så för mig handlar det om inköp+installation. Och kanske finansiering om banken säger nej (fast det tror jag inte). Jag har högtempradiatorer som jag inte hinner/orkar/har råd att byta just nu så det får bli en kompromiss. Sedan iof sig så länge man kör split kan man ju docka till i stort sett vilken eplanna som helst men jag tycker det verkar som att Japanerna ofta kör split med en hydrobox inne och så dockning till tank.

Fast i så fall kanske man måste ha tank i vilket fall som helst så lika bra att satsa på pannan nu om pengarna är problemet och så spara till en LVVP?
 
Det är ofta billigare att köra mot rätt inne del eftersom styrningen sitter där ska man docka mot tank kan man få köpa styren separat vilket brukar kunna kosta en del om man inte kör fast kondensering vilket man bör undvika på en ny anläggning. Man får en ny elpanna som kan kopplas mot luft vatten för ca 25000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.