Jag har en gammal CTC EGOR V-25 kombipanna som nu fungerar som en vanlig dum vedpanna med manuell shunt rakt ut och VVB i pannan. Jag tänkte koppla 3 st 500-liters acktankar till den.
Kruxet är att den pannan är tänkt att köras med "Laddomat 4030" men jag tänkte döda (koppla bort) varmvattenkretsen och köra den som ren vattenkokare med Laddomat 21 och ta varmvattnet från en av acktankarna som har VVB. Antagligen får jag sätta dit några tillbehör som shuntventil till elementen, en blandare för varmvattnet och någon skyddsgrunka. Nånting som startar och stoppar pumpen till laddomaten och stänger spjället behövs, har inte kollat ännu :rolleyes:
Ett experiment, javisst. Är det dömt att misslyckas, har jag missat någon detalj? Kan man köra pannan utan vatten i VVB? :thinking:

EGOR V-25:
Panna 265 liter
Vattenvärmare 115 liter


(bifogar bild på hur en typisk panna med acktankar ser ut)
 
  • Digital illustration av en industriell värmesystemanläggning med tankar, rörledningar och värmeväxlare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer fungera, dock vet jag inte hur effektiv den där kombipannan är. Med den vattenvolymen i pannan kanske du ska fundera på att koppla radiatorkretsen så du tar tillvara på värmen i pannan också.
 
dof dof skrev:
Det kommer fungera, dock vet jag inte hur effektiv den där kombipannan är. Med den vattenvolymen i pannan kanske du ska fundera på att koppla radiatorkretsen så du tar tillvara på värmen i pannan också.
Aha, du tänker som att det går mycket värme till spillo efter att man har slutat elda?
Har för mig att laddomaten ska ta tillvara värmen från "glödbädden" eller gäller det bara moderna pannor?
 
Nja det är väl lite sisådär. Du kommer med största sannolikhet få hela pannvolymen som står och kallnar bara. Nu behöver det i och för sig vara något dåligt om du har nytta av den spillvärmen.
 
dof dof skrev:
Nja det är väl lite sisådär. Du kommer med största sannolikhet få hela pannvolymen som står och kallnar bara. Nu behöver det i och för sig vara något dåligt om du har nytta av den spillvärmen.
Okej, pannan är inte världens mest effektiva, 78% sägs det.
Jag har möjlighet att använda ett uttag i pannan som nu går till ett separat element i källaren om jag vill suga ur det sista värmen. Vet inte om det är någon specialare, finns inte i panntillverkarens skisser.
 
Man brukar använda en 4 vägs shuntventil för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.