Har ett radiatorsystem som förbrukat (kompressor skuren) en vp på 3 år blandat hettemp o lågtemp radiatorer, flest hettemp.
Tänkte installera en ny men denna gången lägga till en volymförstorare.
Har en tvårörs 500 liters Strömnäs och undrar hur ni tänker vid inkoppling.
Bifogar bild från tillverkaren som rekommenderar en mycket mindre volym.
Ecodan har en trevägsventil och 0 liter egen radiatorvattenvolym.
Den växlar mellan vv och radiatorvärming.
Jag tror min förra inverter splitpump har skrurit pga för många start stopp men den kan också ha gått för att det var för hög returtemp.
Returtempen råder jag inte bot med acktanken.

Tänkte sätta två T vid inkoppling parallellt eller helt enkelt koppla den i serie på framledningstemp. Nyfiken på era proffsåsikter.
 
  • Värmepump och varmvattenberedare i ett rörigt pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram visar installation av värmesystem med värmepump, expansionskärl och värmeväxlare. Alternativ koppling inkluderad.
B
Observera att den alternativa inkopplingen kräver ytterligare cirkulationspump.

Jag hade lagt tanken i serie, jag hade lagt tanken efter värmepumpen. Normalt kopplas volymförstoringstank före pumpen, men om man styr värmepumpen lite efter elpris borde det vars en fördel att ha tanken på framledningen, eftersom radiatorkretsen plus tanken innehåller fler kWh med den inkopplingen. Bygger dock på att tanken är välisolerad, och helst står i ett utrymme som man önskar hålla varmt även under uppvärmningssäsongen.

Rekommendationen från tillverkaren är en minsta volym, 500 liter är inga problem.

Du kanske kan fundera på att eftermontera radiatorfläktar? Eller fundera på att bygga om till tvårörssystem.
 
  • Gilla
Johnny_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.