Hej!
Har hittat beg acktankar på 2x500liter + Laddomat 4030 för en mindre penning. (Laddomat 3000 styrenhet) som skulle kunna passa ansluta till min Eryl kombipanna. Kör flisugn vintertid men höst och vår eldar jag med ved för att flisugnen går för mycket på tomgång o pyreldar för mycket. I nuläget så sjunker panntempen ganska snabbt vår o höst och då skulle det kanske vara klokt med acktankar som ger jämnare värme i radiatorkretsen hela natten.

http://www.termoventiler.se/index.php?sida=produkter&undersida=laddomat&produkt=laddomat_4030

Är osäker om det är det är ett klokt tillköp o värt att installera? tror jag sett en del negativt om denna typ av lösning med "tom" acktankar som laddar mot kombipanna, eller så har jag missuppfattat :confused:. Hoppas på goda råd här på forumet (y)
Bor i södra dalarna o värmer äldre på hus på 160m2
 
Ack.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag eldade kombipanna (en ctc parca kombi) mot 500 liter i ca 10 år. Tror nog att din lösning funkar på vår, sommar och höst. Min kombi hade nog funkat mot 1000 liter med inget eller lite värmeuttag. Det jag skulle gjort om jag var du är att tilläggsisolera tankarna. Det 4,5 cm mineralull innanför plåten och det är grymma värmeförluster. Hur löser du det med varmvatten?
 
500-750 liter kanske räcker för vår o höst. Vissa värmeförluster får man väl räkna med vid eldning mot acktankar antar jag, har bara 180cm i takhöjd i pannrummet men visst borde man kunna öka isoleringen en del. Jag har en vanlig el-vvb på tappsidan så man slipper brist på varmvatten på sommaren.
 
Någon ytterligare som vill kommentera......;)
 
Är definitivt bättre än att köra utan tankar, kostar det inte så mycket är det bara att köra på!

Har själv kört med laddomat 4030 mot tom tank och kombipanna, vilket jag har varit helnöjd med!
 
Redigerat:
Blir nog bra det där: du kan ju också köra flisugnen mot acktankarna med full effekt stötvis.

Mer ackvolym gör inte ont: kläm gärna in mer när du ändå håller på.

Rätt installerat har du få nackdelar av större ackvolym, däremot den stora fördelen att systemet är mer flexibelt: du eldar när du kan o inte när du måste.
 
Johan, jag går i samma tankar som du och värmer samma storlek på hus men i östergötland... Jag har en gammal Egor/CTC V25 som är kopplade till 2x500 liter men utan laddomat vilket ju är värdelöst så även jag funderar på laddomat 4030 och har även lite planer på att skaffa ytterligare en tank med inbyggd varmvattenberedare.

Laddomat och acctankar är ju beprövat och lär inte bli sämre än det vi har idag...

Jag har även en ickefungerande shuntautomatik till radiatorerna i pannan... där klurar jag på en annan lösning men har inte kommit fram till vad som är bästa lösningen där ännu... behålla befintlig shunt på pannan eller extern shunt vid tankarna...

Som Jussi skriver så kommer även extra isolering av tankar och rör göra sitt till.
 
patdah01 skrev:
Johan, jag går i samma tankar som du och värmer samma storlek på hus men i östergötland... Jag har en gammal Egor/CTC V25 som är kopplade till 2x500 liter men utan laddomat vilket ju är värdelöst så även jag funderar på laddomat 4030 och har även lite planer på att skaffa ytterligare en tank med inbyggd varmvattenberedare.

Laddomat och acctankar är ju beprövat och lär inte bli sämre än det vi har idag...

Jag har även en ickefungerande shuntautomatik till radiatorerna i pannan... där klurar jag på en annan lösning men har inte kommit fram till vad som är bästa lösningen där ännu... behålla befintlig shunt på pannan eller extern shunt vid tankarna...

Som Jussi skriver så kommer även extra isolering av tankar och rör göra sitt till.
Tack för alla era svar! Har haft funderingar på acktankar länge men aldrig kommit till skott. Pratade med grannen i veckan, förstår nog att denna lösning inte är lika optimal som på en varianten med vvb i tank+ shunt efter acktank o sen ut i radiatorkrets. Att leda tillbaka varmvatten till en svalnande panna är väl inte helt optimalt men blir nog enklast o bäst ändå tror jag. Med takhöjd på 180cm så verkar jag vara förpassad till 500 liters tankar tyvärr, 2-3st.

Vad kan installationskostnaden landa på för rördragning till 2st tankar stående 1m från pannan?? (pannan är förbredd med ingång o utgång för tankar, bara att dra ur pluggarna)
 
Undrar även om verkligen Laddomat 4030 skulle göra så stor nytta i mitt fall då vvb sitter i pannan och framför allt om jag kör på bef fristående vvb på eldrift höst o vår, då ser jag mer acktankarna på 1000 liter som expansion av vattenmängd i radioratorkretsen så jag kan jag elda för värme i huset när jag vill och inte när jag måste :) Jag gillar enkla system förövrigt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.