Hej!
Har tänkt svetsa ihop en egen tank.
Ca 1500L.
vad ska jag tänka på?
Material/tjocklek?
Har tänkt göra en rund eller?
 
Krilleman
Om du bara ska ha en 1500L och den ska vara "ren" och ska svetsa själv, rekomenderar jag att du köper en färdig 1500L Jag tror att det borde bli billigare, lättare, rostskyddsmålad, provtryckt och du får en tank med garanti som hemförsäkringen täcker!

Rund tank är det ju bästa att ha i värmeförluster! Men svetsa en själv med kupade gavlar osv känns lite overkill! Även fast jag själv kan svetsa och är duktig i svetsning i alla dess former så skulle jag aldrig försöka själv!
 
krilleman_215 skrev:
Om du bara ska ha en 1500L och den ska vara "ren" och ska svetsa själv, rekomenderar jag att du köper en färdig 1500L Jag tror att det borde bli billigare, lättare, rostskyddsmålad, provtryckt och du får en tank med garanti som hemförsäkringen täcker!

Rund tank är det ju bästa att ha i värmeförluster! Men svetsa en själv med kupade gavlar osv känns lite overkill! Även fast jag själv kan svetsa och är duktig i svetsning i alla dess former så skulle jag aldrig försöka själv!
Okej. jag tror ändå att det blir billigare att tillverka en själv.
Måste man ha kupade gavlar?
 
Småtankar finns det massor begagnat, vansinne att svetsa själv
 
Matss skrev:
Småtankar finns det massor begagnat, vansinne att svetsa själv
Var finns alla dom tankarna???
 
Krilleman
Provat att söka på ackumulatortankar på google?! Massor med tillverkare! Blocket har en del om du vill ha begagnat!
 
gillis018 skrev:
[länk]
Jag har varit där och tittat.
men jag tänkte på begagnat även om rinkaby är billiga så är det värt att göra själv.
 
Krilleman
Nej, det tycker jag inte!

Du tänker inte använda kupade gavlar, så hur tänkte du egentligen?!
 
krilleman_215 skrev:
Nej, det tycker jag inte!

Du tänker inte använda kupade gavlar, så hur tänkte du egentligen?!
Platta gavlar!?
 
Krilleman
Du tänkte alltså bara svetsa på vanlig plåt...

Nej, för mycket värmeföluster!

Bra tips = Köp fördig burk för endamålet!
 
krilleman_215 skrev:
Du tänkte alltså bara svetsa på vanlig plåt...

Nej, för mycket värmeföluster!

Bra tips = Köp fördig burk för endamålet!
Okej. vad för plåt ska man ha?
 
Krilleman
Samma plåt som finns i färdiga tankar man köper med kvitto!
 
krilleman_215 skrev:
Du tänkte alltså bara svetsa på vanlig plåt...

Nej, för mycket värmeföluster!

Bra tips = Köp fördig burk för endamålet!
Problemet är inte att det är vanlig eller ovanlig plåt. Man kan svetsa den i vanlig svartplåt. Kupade gavlar har man för att burken ska tåla tryck. En plan gavel med således en 90 graders svets tål inte samma tryck. Samma sak med att de är runda till formen. Allt för att tåla trycket. Sen tål naturligtvis olika material olika tryck.

Sen kan man dock köra trycklöst eller iallafall lågtryck och då är det inga problem att köra en fyrkantig låda. Och värmeförlusterna spelar ingen roll eftersom man rimligtvis isolerar lådan ordentligt...eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.