Hej. Tacksam för all hjälp. Nån som har koll på vilka luft/vatten vp som kan anslutas till en fläktgroup Acjb med vattenbatteri? Är det värmepumpens max/min flöde av vatten som styr?
 
J Josth skrev:
Titta på system ReFlow, sid 7-9 i följande broschyr: [länk]
Tack för tips. Intressant! Dock var det systemet inte designat för en luft/vatten vp utan en luft/luft vp. Jag vill helst ha en luft/vatten.
 
Vad jag förstår kör de med köldmedia (vätska/gas) genom ACJB vattenbatteri. Om du vill ha en luftvatten måste det också finnas en värmestyrning som fungerar. Beror på hur optimalt man vill ha det med styrning av fläkten också. Fläkten drar en hel del energi på ett år. Kör du en vanlig luftvatten med växelventil kan det nog kännas om en del kalldrag i huset om den håller på med långa varmvattenkörningar. Då får man stänga av fläkten och riskera lite sämre ventilation. Vissa modeller av luftvatten har shunt till värmen istället för växelventil och det skulle nog passa bättre.
 
J Josth skrev:
Vad jag förstår kör de med köldmedia (vätska/gas) genom ACJB vattenbatteri. Om du vill ha en luftvatten måste det också finnas en värmestyrning som fungerar. Beror på hur optimalt man vill ha det med styrning av fläkten också. Fläkten drar en hel del energi på ett år. Kör du en vanlig luftvatten med växelventil kan det nog kännas om en del kalldrag i huset om den håller på med långa varmvattenkörningar. Då får man stänga av fläkten och riskera lite sämre ventilation. Vissa modeller av luftvatten har shunt till värmen istället för växelventil och det skulle nog passa bättre.
Tack för input! Vet du hur man kan se om en värmepump har shunt istället för växelventil? När man läser på om de olika pumparna varierar informationen rejält. Tror du att flödet från värmepumpen till vattenbatteriet spelar stor roll? Den pump jag blivit föreslagen har ett flöde mellan 3-8 liter per minut. De största nibepumparn har ett på runt 40 liter per minut.
 
Man behöver ta reda på värmepumpens/innerdelens konstruktion i detalj. Vad jag känner till är det bara NIBE VVM310 och CTC i255 som har shunt. Jag kan inte tänka mig att flödet skulle vara ett problem om man tänkt ta ut en effekt enligt ACJB specifikation. Däremot kanske detta användningssätt med luftvärmeaggregat kräver en ganska hög framledningstemperatur vilket minskar verkningsgraden i värmepumpar generellt.
 
  • Gilla
Mikael Lindström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.