Jag funderar på att placera 2 st acc runda acc tankar a 500 l i min krypgrund - som har bra kryphöjd.

Tankarna har oisolerade en diameter på 600 mm så jag får precis in dem genom luckan.

Grunden i sig har en "kryphöjd" på runt 1 m där jag tänkte lägga/ställa tankarna (pga sluttande terräng). Det finns oxå ett 20 cm gruslager jag kan skyffla bort och få till runt 120 cm höjd.

Tanken är att sätta tankarna lutande, så att toppen av tanken (med isolering) når upp till golvbjälklag, för att få viss skiktningseffekt.

Kan någon se problem med denna typ av montage? (förutom att gjuta stöd och lite försämrad skiktverkan).

Grunden är isolerad med utvändigt och jag räknar med med plusgrader året runt i den.
 
atänk på att innehållet är närmare 95 grader ibland, så kondens kan nog bli ett problem..
 
Ett sätt vore ju att gräva ur ytterligare för att kunna ha tankarna helt upprätta.
Tänk även på att du skall ha bra med isolering runt tankarna.
 
Jag tror det blir svårt rent praktiskt att gräva tankarna rakt ned, man hamnar ju bl.a. isåfall nära en meter under dräneringen och hållet kan vattenfyllas.

Om tanken är vinklad runt 50 cm uppåt bör ju en del skiktning finnas kvar.

Kondens... man får se till att ev kondens kan rinna nedåt, t.ex genom några pordränskivor. Jag räknar med att jag måste mura upp några lecablock som stöd och får se till att vatten kan rinna nedåt här.
 
Är också "tvungen" att lägga min slavtank då källaren ibland vattenfylls med 80cm djupt vatten, för att göra det bästa av situationen så kopplar jag tanken på diagonalen för att på så sätt tvinga vattnet att strömma genom hela tanken och förhoppningsvis stannar det varma längst upp :)
Kommer även att göra allt för att få så lågt flöde som möjligt genom tanken genom att köra oshuntat till radiatorerna och använda termostater, framl/retur kommer också att kopplas på diagonalen.

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.