Hej,
tänkte till slut försöka komma tillrätta med dålig trådlös täckning på övervåningen.

"Flödet" är nu enligt följande: Jag har ADSL-modem Zyxel i källaren. Via patchpanel går tråd upp till trådlös router ASUS RT N56U på mellanvåning, tråd tillbaka till patchpanel och Netgear switch i källaren, tillbaka till patchpanel och ut i trådat nätverk, bland annat till ena halvan av övervåningen (tillbyggda delen), se skiss.
nätverk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet är att trådlösa nätverket inte når ut i alla hörn på övervåningen. Vad jag kan förstå är det en accesspunkt jag ska ha . Men:
1. Blir det samma trådlösa nätverk som på mellanvåningen eller kommer jag få två olika?
2. Finns det accesspunkter som också har LAN-utgång? Jag har bara ett uttag där jag vill sätta accesspunkten och skulle även vilja koppla in andra apparater med tråd.
3. Är det svårt att få det "att lira"?
4. Jag kanske borde tänka om helt och göra på annat sätt. Tacksam för förslag.
 
Hej,
Du kan använda en vanlig wlan-router som accesspunkt med inbyggd switch. Stäng av dhcp-servern och använd wlan och lan-portar men inte wan-porten.
 
Jag hade problem med att nå vissa delar av gillestugan + garaget med Wifi från markplanets ASUS router.

Löste detta med den gamla Netgear routern som konfigurerades som Accesspunkt. Som svar på dina frågor.

1 Nej, 2 olika nät. Se till att de får olika radiokanaler för att undvika onödig interferens som drar ned överföringshastigheten..

2 Använd en trådlös router så har du LAN utgångar.

3 Nej, det funkar direkt. Finns bra instruktioner på Youtube.

4 Finns säkert andra lösningar, men är det bra trådlös täckning du prioriterar så kanske du helt enkelt blir tvungen till att ha 2 st routrar.


Man kan ju använda Wifi repeater också, men då får man inga LAN portar.
 
Tack för snabba svar. Låter bra förutom att det blir olika nät. På jobbet har vi ju samma nät över flera tusen kvadrat med "dosor" som sitter på väggarna. Är det någon helt annan lösning? Kan man få till det hemma?
 
P
1. Om du sätter samma SSID/password på båda wifi-accesspunktern/routrarna så blir det samma nät. Det du ska göra är att se till att använda olika radiokanaler. För hur tror du annars det funkar på kontor?
2. Det finns men då just accesspunkter är just punkter så är dom ovanliga men sen är ofta routerna billigare. Rekommenderar att ha en ASUS till två lika brukar funka bra ihop.
 
Denna köpte jag och löste mina problem på ovanvåningen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1163664

Kopplade även bort wlan på routern. Men går att köra med båda wlan samtidigt. Samma ssid på olika kanaler blir fint.
 
Lagt beställning på denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1021218

(Kan rekommendera CDON som hade 30% sänkt precis och dessutom fanns en 15% rabattkod att utnyttja)
Med tanke på hur den verkar prestera enligt recensioner och kommentarer är väl enda risken att jag inte behöver koppla om den gamla till accesspunkt...

Nu återstår väntan så får vi som om jag får ihop det. Till dess, tack för hjälpen.
 
problemfinnaren skrev:
Lagt beställning på denna:
[länk]

Med tanke på hur den verkar prestera enligt recensioner och kommentarer är väl enda risken att jag inte behöver koppla om den gamla till accesspunkt...
Grattis till bra pris! Jag gav 1190kr i höstas:( Den sitter nu i markplanet och den ger mycket bättre täckning jämfört min gamla Netgear. Har du tur så fixar denna till dina täcknings problem så du slipper AP.

Se till att uppdatera Firmware då det var problem med säkerheten i förra releasen.

Mängder av bra funktions som tex AiCloud där du kan skapa din egen molnlagring.

Enda som jag inte fått att funka är reservlösning med 3G/4G USB modem, men min fiberanslutning är så stabil så det behövs egentligen inget reservalternativ.
 
problemfinnaren skrev:
Lagt beställning på denna:
[länk]

(Kan rekommendera CDON som hade 30% sänkt precis och dessutom fanns en 15% rabattkod att utnyttja)
Med tanke på hur den verkar prestera enligt recensioner och kommentarer är väl enda risken att jag inte behöver koppla om den gamla till accesspunkt...

Nu återstår väntan så får vi som om jag får ihop det. Till dess, tack för hjälpen.
Attans bra pris. Jag köpte en exakt likadan för mindre än en vecka sen. Gav 1190, typiskt!

Hursomhelst är det en extremt kompetent router och jag har mycket bättre täckning än tidigare. Väldigt nöjd än så länge!
 
peternicklas
fusion skrev:
Jag hade problem med att nå vissa delar av gillestugan + garaget med Wifi från markplanets ASUS router.

Löste detta med den gamla Netgear routern som konfigurerades som Accesspunkt. Som svar på dina frågor.

1 Nej, 2 olika nät. Se till att de får olika radiokanaler för att undvika onödig interferens som drar ned överföringshastigheten..
Stämmer väl inte. Det är fortfarande DHCP servern som delar ut IP adresserna. Switchen bara fördelar trafiken mellan servern och användande objekt.
 
Jag tror att det här är ett bra läge att lägga in min fina bild! :)

router.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som idag kallas för "trådlös router" innehåller alltså normalt flera "funktioner". Dessa går att använda och konfigurera var för sig. Ska man t.ex. använda "routern" som ren accesspunkt så stänger man av alla funktioner i router-delen.

Förstår man detta så är det enklare att förstå hur man kan konfigurera grejerna.

I ett hemma nätverk bör man bara ha en DHCP-server (det är en funktion i router-delen), accesspunkter och liknande stänger man alltså av den funktionen på. Men för att kunna konfigurera dem så behöver man veta deras IP-adress, så det är normalt enklast att sätta en fast IP-adress på dem (och det ska då vara en IP-adress som inte ingår i routerns DHCP-pool).

Hemma har jag t.ex. avsatt adresserna .1 till .15 som "statiska" (.1 är router, .2 är DECT-bas för IP-telefoni, .15 är filserver, resten används inte i nuläget), sen är .16 till .64 utdelade med DHCP, men accesspunkterna (har två) ligger på .199 och .198.

Så, EN router, med DHCP-server. Allt annat ligger på LAN (d.v.s. switchar och accesspunkter). Burkar på LAN som man vill kunna adressera har en IP-adress man känner till.

Sen har vi WiFi-frågan.

Det är inget problem att ha flera accesspunkter på ett och samma LAN. Med konsumentprodukter så blir det dock inte helt optimalt.

Sätter man samma SSID och lösenord på dem så ansluter trådlösa enheter valfritt till den av dem som är starkast. MEN, det finns inget stöd för överlämning. Så om en enhet ansluter till en accesspunkt så ligger den kvar där tills den tappar kontakten helt, även om man flyttar på sig så en annan accesspunkt får starkare signal. Det gör att om man rör på sig mycket i huset så kan man ibland få problem.

Därför KAN det i vissa lägen vara bättre att sätta upp dem som olika SSID. De sitter fortfarande på samma LAN, det trådlösa nätverket fungerar bara som en nätverkssladd till en switch ungefär, så att byta SSID blir som att dra ur sladden och koppla in den till ett annat uttag.
 
peternicklas skrev:
Stämmer väl inte. Det är fortfarande DHCP servern som delar ut IP adresserna. Switchen bara fördelar trafiken mellan servern och användande objekt.
Givetvis är det så. DHCP = off i AP. Man kan lägga upp olika SSID, eller ha gemensamt SSID. Radiomässigt blir det alltid 2 olika nät, kanske skulle ha förtydligat det bättre.
 
Tack för alla förtydliganden. Jag återkommer i ärendet när jag fått min nya router.
 
Kan man inte skaffa "förlängningskabel" till ovan nämda ASUS produkt till anternerna, och sätta dessa på olika plan bara?...
 
Det kanske går, vet ej. Det skulle dock inte hjälpa mig i det här läget. Syftet med trådlöst nätverk är ju att slippa ha kablar genom hela huset...:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.