Hej!
Vi har precis renoverat badrum och hall i källaren. Fick bila bort 10 cm gammal cement, då de gamla värmeslingorna gått sönder. Nye värmeslingor lades- och ny betong fylldes på. När fakturan kommer ser vi att plattsättaren som valt att blanda betongen själv- nästan 3 ton !- skickar en faktura som överstiger priset på "ferdigbetong" med 28 000- innan moms . Kan man göra så- utan att diskutera med kunden välja ett alternativ som är 3 gånger dyrare? Vilken rätt har vi att klaga?
 
Men är det vanlig betong då? Ofta använder man ju lite mer speciella varianter bla. för att slippa 3-4 månaders torktid.
 
Hade det gått att få ner färdig betong om det kommit en bil med det som behövdes...
 
...om det faktiskt är så att det är betong hantverkaren hällt dit (dvs att du jämför likvärdiga produkter) så har ju en hantverkare ett långtgående ansvar för att göra val och rekommendationer som är bra för dig. Hur du driver processen framåt har jag dock ingen aning om.
 
Det är säkerligen snabbetong, det blandar man på plats. Vårt kök/matplats/bad på sammanlagt 60 m2 gick lös på ca 30 000 enbart för betongen vill jag minnas.

Alternativet hade varit att vänta tre månader medan vanlig betong härdade, precis som hempularen skriver.

Jag tror din byggare gjort det enda rätta, inget att bråka om, mao.

Men visst är det chockerande dyrt, det tyckte jag också.
 
Redigerat:
En liten nyfiken fråga ? varför frågar du inte TS vad det kommer o kosta innan ni gjöt golvet ?
Mvh Tille
 
Myllis skrev:
Hej!
Vi har precis renoverat badrum och hall i källaren. Fick bila bort 10 cm gammal cement, då de gamla värmeslingorna gått sönder. Nye värmeslingor lades- och ny betong fylldes på. När fakturan kommer ser vi att plattsättaren som valt att blanda betongen själv- nästan 3 ton !- skickar en faktura som överstiger priset på "ferdigbetong" med 28 000- innan moms . Kan man göra så- utan att diskutera med kunden välja ett alternativ som är 3 gånger dyrare? Vilken rätt har vi att klaga?
Har du en specificerad faktura som säger vad hantverkaren har använt eller kommer du ihåg från förpackningar eller liknande? Har du bilder på gjutningen kan även det underlätta för att lista ut vad som han/hon gjort.
 
Sen kan du ju kanske inte jämföra kostnaden per kubik köpt betong mot din faktura. Gick det verkligen att gjuta med ränna? Om man hade varit tvungen att ta dit pump hade ju kostnaden per kubik ökat markant?
 
Först bör man ju reda ut om det fanns något alternativ. Att vänta i tre månader var i alla fall inget alternativ för oss.

Det är en kollosalt lång tid att vara utan badrum..
 
Hej- och tack för alla svar. Man lär sig mycket.
Våra förutsättningar:
Att källaren var åtkomlig vet jag sen tidigare, då ett annat intilliggande utrymme- dubbelt så stor, kaklades för 6 år sedan. Ingjutning av slingor var inget problem, kostnaden inget man nu senare kommer ihåg som betungande.Det handlar inte om att gjuta platta, utan gjuta på befintlig platta. Det är ett "hemmaspa" som renoverats- i huset har vi 3 andra badrum, så bråttom var det inte. Min uppfattning är att hantverkaren skall informera om man måste kosta på med dyrare alternativ, för att hinna snabbt.
Från betongförsäljare upplyses jag att
1) Utrymmet är lättåtkomligt
2) Härdningstid för betong är 1 månad innan vanlig kakling, 2 månader innan våtrumsbehandling
3) Om man vill korta tiden ytterligare, kan man lägga frigolit, sen slingor, sen spackel på detta
4) Betongleverantören suckade djupt då han hörde vilket alternativ som valts- tokdyrt och helt fel-
5) Hur gör man? Det magiska ordet är "bestrida"- enligt jurist. Man skriver ett brev där man bestrider fakturan, eller delar av den, med motivation. Detta skickar man som rekomenderat brev till hantverkaren, och evt även till faktureringsfirman, om han använder slik firma.Mottagningskvitto skall man ochså beställa. Gör man detta, kan fakturan inte lämnas till kronofogden. Nästa drag ligger då på den som skickat fakturan.
Jag skall berätta sen hur det blev- säkert många som hamnat i liknande dilemma!
 
Men vad har du och hantverkaren kommit överens om? Att inte välja det billigaste alternativet är ju inte nödvändigtvis fel. Vad har sagts om leveranstid? Vad har ni avtalat om kring priset? Uppenbarligen är inte priset fast och då undrar jag om du inte fått en uppskattning av totalpriset förn hantverkaren? Om du inte fått det, hur resonerar du när du drar igång ett jobb utan att veta vad det kommer kosta?

Hantverkaren ska göra bra val för dig, men vad som är bra och rätt val styrs ju av vad ni avtalat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.