Hej!

Bygger till. Golvreglarna är i samma höjd överallt.

I korridoren / gången kommer jag ovanpå golvspånet att lägga 12mm plywood för att sedan spika 16mm stavparkett (som slipas ned till kanske 15,5mm).

I sovrummen tänkte jag ha klickparkett 12mm. Den kan jag antingen lägga direkt på golvspånet, men då blir det alltså cirka 15mm nivåskillnad mellan gång och sovrum (lägre i sovrum). Kommer förstås ha tröskel.

Märker man den nivåskillnaden? Är det för mycket för att kännas bra? Dörren kommer att öppnas inåt mot sovrummet, dvs där nivån skulle bli lägre.

Backup-lösningen är att lägga 12mm plywood även i sovrummet, för att höja upp. Men det känns lite onödigt, med tanke på att det är golvvärme överallt (trä isolerar ju, som bekant).
 
Är golvvärmen lagd redan? Om inte, spika dit ett extra lager golvspån under de spårade spånplattorna.

Troligen är det bara du som kommer att märka skillnaden, men du kommer att störa dig på den :)
 
pelpet skrev:
Är golvvärmen lagd redan? Om inte, spika dit ett extra lager golvspån under de spårade spånplattorna.:)
Ah, det vore smart, men det är för sent för golvspån är skruvlimmat redan och golvvärmen lagd.
Alltså är det nog bäst att skruva dit den där extraskivan ändå...
 
Du kan ju flytspackla på golvvärmen och sedan lägga parketten på den men det är ju inte helt gratis heller. Dessutom får du en otrevlig kaka av golvvärmeplåtar och flytspackel som någon kommer att svära rejält över när golvet ska rivas någongång.
 
pelpet skrev:
Du kan ju flytspackla på golvvärmen och sedan lägga parketten på den men det är ju inte helt gratis heller. Dessutom får du en otrevlig kaka av golvvärmeplåtar och flytspackel som någon kommer att svära rejält över när golvet ska rivas någongång.
Eftersom övriga trägolv i huset är gjorda med 10mm spån ovanför golvvärmeslangarna, så kanske det inte är hela världen att göra så även i dessa rum.
Det är 30cm isolering under golven (i mellanbjälklaget), så värmen borde ändå gå mer uppåt än nedåt.
 
Om du tar borrmaskinen och borrar en massa hål i spånskivorna så kanske det minskar värmeblockeringen något.
 
Jag bor ju i och för sig i hus från 1830 men 15mm skulle jag säga bara märks om man vill skippa tröskel. En tröskel bygga ju ca 20mm.
Jag hade byggt en liten specialtröskel så att korridorgolvet inte blit 20mm högre vid tröskeln utan snarare 5mm

Om man tänkt ha huset tröskellöst hade jag lagt på plywood; värme stiger
 
Lägg då hellre en skiva som leder värme bättre en spånskiva kanske, golvgips, minerit etc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.