Har genom t.ex. Moelvens beräkningsprogram för limträbalk `ganska bra hjälp att göra lastberäkningar och dimensionera balk för en planerad uterumskonstruktion. MEN vad är acceptabel nedböjning vid ett inglasat uterum egentligen. 0 mm är ju uteslutet. Framgår detta av glaspartiets installationsbeskrivning, eller var ska jag söka informationen?

Enligt mitt beräkningsresultat med sönzon 3,0 kan jag välja att acceptera allt mellan 1 och 18 mm nedböjning. 18 mm låter ju vanvettigt, men 1 mm skulle å andra sidan kräva 115x630 mm balk och om det tycker såväl, plånbok som designansvarig :thumbdown:

Where to look?
 
Vid dimensionering av bjälklag och andra byggnadsdelar är tumregeln att max godkända nedböjning är spännvidden/400.
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Tack för svar!

Skulle bli 10 mm i mitt fall, men det torde kanske vara skillnad mellan ett golvbjälklag och bärlinan ovanför ett uterumsparti?

Jag har i lite andra suspekta dokument på internet lyckats läsa att 10 mm är max vid inglasning av balkonger. Frågan är väl hur mycket mån det finns i profilerna i inglasningssystemen? För blir det stumt så blir det antingen omöjligt att öppna/stänga eller trasiga rutor direkt.
 
Du har inte utrymme för att lägga en balk för taket och sen ha en klenare regel som håller själva glaspartet? På så sätt kan man ju ev låta det hela röra sig lite utan problem
 
God kväll!

Det är förstås en tanke, men utrymme är det lite brist på. Men å andra sidan kanske det går på ett ut, att acceptera lite större nedböjning och därmed välja en mindre limträbalk. Ska räkna lite på det...
 
Många leverantörer av uterum räknar med en böjning på max 2-5mm.
 
Kanske de menar att limträbalken ska ha en negativ nedböjning (kupad 3 mm uppåt istället) innan den belastas, så att den blir i princip rak efter belastning.
 
Drosen skrev:
Kanske de menar att limträbalken ska ha en negativ nedböjning (kupad 3 mm uppåt istället) innan den belastas, så att den blir i princip rak efter belastning.
Så är det säkert. Brukar kallas överhöjning.
 
Nu fick jag svar från Skånska byggvarors kundtjänst och de hade en 8 mm gräns.
 
anaitis skrev:
Så är det säkert. Brukar kallas överhöjning.
Hur åstadkommer en hobbybyggare detta då rent praktiskt?
 
norrbottenstorpet skrev:
Hur åstadkommer en hobbybyggare detta då rent praktiskt?
Hobbybyggaren gör som andra byggare och beställer balken med önskad överhöjning från limträtillverkaren. :cool:
http://www.svensktlimtra.se/page.asp?id=23
 
Har ännu inte beställt några balkar och inte heller fått bygglovet. Kan lättbalk (typ masonitebalk) vara ett alternativ i uterumsmiljö (på vintern icke uppvärmd)? Sådana balkar har ju en avsevärt mindre egenvikt vilket torde vara positivt för det totala lastfallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.