Hej, funderar på hur man kopplar in solceller på ac sidan.
Skall det vara jordfelsbrytare?
Är det ok att gå direkt från mätartavlan direkt till växelriktare via 3 pol säkring?

Om du inte kan svaret behöver du inte svara jag kan med gissa. Vill endast ha fakta.
 
Redigerat:
Man brukar koppla in med kopparkabel.


Din fråga är knepigt ställd.
Vad är din grundläggande kunskap i ämnet?
Ska du koppla in själv? Isåfall hur anmäler du till elbolaget att du nu producerar?
Vad är det för saker du ska koppla in?
Hur ser mätartavlan ut?

Är frågan teoretisk eller ska du koppla in med?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Man brukar koppla in med kopparkabel.


Din fråga är knepigt ställd.
Vad är din grundläggande kunskap i ämnet?
Ska du koppla in själv? Isåfall hur anmäler du till elbolaget att du nu producerar?
Vad är det för saker du ska koppla in?
"Jag funderar." Står i texten.

Frågan är om det måste vara jfb
Fråga två är väll mer om det finns något som hindrar att sätta upp en ny central.
En till huset och en till växelriktaren
 
Hur tänker du synka faser?

Det är f.ö. inget man får göra som privatperson - din fråga pekar på att du absolut bör undvika det du funderar på.

//
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Hur tänker du synka faser?

Det är f.ö. inget man får göra som privatperson - din fråga pekar på att du absolut bör undvika det du funderar på.

//
Så du kan svaret då eller?
 
Nä.

//
 
J jonte0 skrev:
Nä. Men tillräcklig insikt för att ställa frågan...

//
 
Hittar inget om att det är krav på jfb till växelriktaren.
En annan fundering är om man kör ner - Dc till jord? Och varför?
 

Bästa svaret

Pratar du om en produktionsanläggning som arbetar parallellt med nätet, dvs en "vanlig" solcellsinstallation?

Växelriktaren kopplas där vanligen in efter elmätaren (vilket blir efter mätarsäkringen) men före eventuella huvudsäkringar i anläggningen. Så normalt görs anslutningen i mätarskåpet, men kan även göras längre in i anläggningen. Man behöver också beakta ifall man vill producera mer än man förbrukar, dvs högre än mätarsäkringen. Då får man möblera om lite enligt denna bild:

Schematisk illustration av elanslutning, med komponenter för säkring, mätning, och lokal produktion.

Mätarsäkring flyttas alltså in efter elmätaren. Den gamla mätarsäkringen får nu enbart rollen som servissäkring, som nu kan vara högre än mätarsäkringen.

Det minsta som krävs är ett överströmsskydd som skyddar mot överproduktion.
Tillverkaren kan kräva en JFB på AC-sidan för skydd mot fel i växelriktaren men jag känner inte till någon sådan. Det är dessutom svårt vid inkoppling mot ett TN-C-nät.

Om DC-sidan ska jordas på något sätt ska framgå av installationsanvisningen för växelriktaren. Man ska inte koppla samman den med skyddsjord, utan det handlar oftast om funktionsjord.

Jag kan rekommendera SEK handbok 457.
 
Har växlaren har minst enkel isolering mellan lik- och växelströmssidan eller att deras spec säger att jfb ej behövs. Jfb skall då vara typ B. Så kolla med den aktuella produkten. Enkel isolering skulle då vara att det ingår en HF trafo mellan dc och ac troligtvis.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Pratar du om en produktionsanläggning som arbetar parallellt med nätet, dvs en "vanlig" solcellsinstallation?

Växelriktaren kopplas där vanligen in efter elmätaren (vilket blir efter mätarsäkringen) men före eventuella huvudsäkringar i anläggningen. Så normalt görs anslutningen i mätarskåpet, men kan även göras längre in i anläggningen. Man behöver också beakta ifall man vill producera mer än man förbrukar, dvs högre än mätarsäkringen. Då får man möblera om lite enligt denna bild:

[bild]

Mätarsäkring flyttas alltså in efter elmätaren. Den gamla mätarsäkringen får nu enbart rollen som servissäkring, som nu kan vara högre än mätarsäkringen.

Det minsta som krävs är ett överströmsskydd som skyddar mot överproduktion.
Tillverkaren kan kräva en JFB på AC-sidan för skydd mot fel i växelriktaren men jag känner inte till någon sådan. Det är dessutom svårt vid inkoppling mot ett TN-C-nät.

Om DC-sidan ska jordas på något sätt ska framgå av installationsanvisningen för växelriktaren. Man ska inte koppla samman den med skyddsjord, utan det handlar oftast om funktionsjord.

Jag kan rekommendera SEK handbok 457.
Tack för seriöst svar. Många världsmästare här..
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Rippen85 Rippen85 skrev:
Tack för seriöst svar. Många världsmästare här..
Märklig inställning till folk som försöker hjälpa dig.
Men tack för att du berikar den trevliga stämningen på forumet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Märklig inställning till folk som försöker hjälpa dig.
Men tack för att du berikar den trevliga stämningen på forumet.
"Man brukar koppla in med kopparkabel."

Tycker du det va trevligt?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Rippen85 Rippen85 skrev:
"Man brukar koppla in med kopparkabel."

Tycker du det va trevligt?
Om du inte har för avsikt att koppla in en stor anläggning så var det helt korrekt.
Men klarar du inte av att svara på mina följdfrågor så spelar det ingen roll.
Att du dessutom har ändrat ditt första inlägg är ju lite komiskt.... för de som står där nu stod där inte från början. Men lycka till med din inkoppling.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Så här blev det.
HB - - - 5g 2,5 till ny central med styr - - - växlare. (8kwp)

Sen ligger (huset) som vanligt i huvudcentralen.

Men nu i efterhand kunde jag lika gärna bara gått på efter jfb till ny central då det skulle sitta rätt mycket styr på plats.

Och ja, jag gjorde det själv #sten koll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.