Luftkonditionering är verkligen inte populärt om man frågar styrelser i bostadsrättsföreningar. Jag har ansökt om lov flera gånger och fått tvärnej. Jag vet att det finns föreningar som accepterar det i utbyte mot avtal om underhåll och ansvar - vilket är helt rimligt. Men varför är standardsvaret "nej"? En värmepumpslösning kräver sjävklart samma underhåll som vilken installation som helst. Installerar jag en bubbelpool (vilket jag inte har några planer på) så är jag så klart ansvarig för alla tänkbara skador som den riskerar att orsaka. Jag vet att temperatur är fastighetsägarens/föreningens ansvar och att lagen tyvärr tillåter vilka temperaturer som helst, så länge de inte är "stadigvarande". Det får med andra ord bli hur stekhett som helst i sovrummet, om det går att skylla på en värmebölja. Och sådana blir mer regel än undantag på sommaren. Jag funderar på att skriva en motion till bostadsrättsföreningen, men först skulle jag vilja veta hur de ser på saken. Överallt i världen hänger det små lådor under fönstren. Vad är egentligen problemet om man har en värmepump placerad på (en inglasad) balkong, helt fri från insyn? Kan den störa grannarna? Kan den påverka ventilationssystemet i huset?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H Henrikrso76 skrev:
Vad är egentligen problemet om man har en värmepump placerad på (en inglasad) balkong, helt fri från insyn? Kan den störa grannarna? Kan den påverka ventilationssystemet i huset?
Den kan störa grannarna via stomljud och kanske även "luftljud" från fläkten.
 
  • Gilla
Henrikrso76 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det handlar nog mer om att det är enklast att säga nej för styrelsen. Minst jobb och minst risk för grannkonflikter, framtida underhållsansvar (t ex att riva pumpen eller inträngande vatten i fasad) och bygglovsansökningar för fasadändring.
 
  • Gilla
Henrikrso76 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Styrelsen behöver först bedöma om det är en väsentlig förändring att sätta upp ett aggregat på fasaden. Om detta gäller så är det stämman som beslutar , inte styrelsen. Så troligen är det rätt spår att föra upp frågan till stämman. Det är ett antal frågor som bör hanteras.
- bygglov
- risk för skada på fasaden, som föreningen i så fall är ansvarig för
- buller av olika slag. Dessa aggregat är förhoppningsvis väl intrimmade vid installation, men om de sitter år efter år försämras situationen. Därför bör krav på underhåll och mätningar ställas. I vår fastighet finns en äldre installation där grannarna upplever bullerproblem. Det är svårt att hantera då inga krav ställdes på uppföljning då tillstånd gavs.
- estetik. Medlemmar i föreningen kan ha olika åsikter om hur intrycket av fasaden förändras av dessa installationer.
Om beslut fattas vid stämman så bör det finnas bra underlag inom olika områden så att alla vet vad det gäller.
 
Om en medlem får tillstånd så har alla rätt att installera. För vissa boende kan en installation bli mycket diskret medans för andra så kan det bli en stor åverkan och iögonfallande ändring av fasaden. Och utöver detta så kommer störningsaspekten. Mitt råd till en förening är alltid nej till AC. Bara efter mycket noga utredning kan det vara aktuellt. T ex så behöver en utedel inte sitta på fasaden och flera boende skulle kunna dela på ett system. Men det leder ju till frågan hur man skall dela på kostnaderna för driften av systemet osv osv.

Det som är mycket enkelt är en egen AC med en fönsterinsats för till och frånluft. Den boende behöver inte tillstånd och 10 månader av 12 kan enheten stå i ett förråd utan att folk stör sig på att den eventuellt förfular fasaden.
 
PeterFalun
dom är extremt fula, och stör väldigt, speciellt om ägaren inte sköter underhållet

så efter ett par år hänger det ett antal kompressorer som skramlar

har bott i ett land där det är så, not nice
 
Håller med, kyla i lägenheter är knepigt, främst pga buller, och det enda som egentligen är bra är någon typ av centralt system. Tänk kontorshus med kylbafflar i taket.
 
R roli skrev:
Den kan störa grannarna via stomljud och kanske även "luftljud" från fläkten.
Tack för svar! Stomljud är så klart en potentiell fara, men det skulle även störa oss själva och vibrationsdämpare har ingått i båda mina ansökningar. Fläktljud tror jag är ett mindre problem då balkongen vetter mot en av Stockholms mest trafikerade infartsleder.

Frågan är hur det funkar med stomljud i södra Europa, där det hänger lådor under nästan varje fönster? Lådor som förmodligen är billigare än den Daikin-lösning jag fått offert på...?

Men viktigast av allt:
Det påstås att en AC-installation kan påverka husets ventilationssystem. Jag förstår dock inte hur. Portabla, som blåser ut en massa luft - som föreningen tillåter - borde kunna påverka grannarnas ventilation då sådana (med endast utblås) skapar undertryck. Men kan verkligen en tvådelad anläggning ha någon inverkan? De borde ha större inverkan om jag öppnar ett fönster, tycker jag...?

Tacksam för svar från alla som kan något om detta, eller som har erfarenhet!
 
Angående buller så kan jag säga att jag har en del erfarenheter från Spanien. I många hus är det som du säger fullt med sådana här aggregat. Det varierar nog väldigt mycket hur de sköts. Min upplevelse är att det är bullriga miljöer, ibland rejält störande på balkonger. Stomljud och. fläktljud. Installationerna är inte alltid så bra gjorda, så man kan givetvis undvika en del problem. I vår fastighet i Stockholm har vi en installation som är gammal, fungerade problemfritt i många år, men nu bullrar den rejält. Den är en ständig källa till konflikt, där ägaren hävdar (troligen korrekt) att installationen gjordes av en tidigare ägare så är nuvarande ägare inte ansvarig. Den sitter på föreningens fasad och ägaren hävdar att föreningen är ansvarig för underhållet.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Henrikrso76 och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Styrelsen behöver först bedöma om det är en väsentlig förändring att sätta upp ett aggregat på fasaden. Om detta gäller så är det stämman som beslutar , inte styrelsen. Så troligen är det rätt spår att föra upp frågan till stämman. Det är ett antal frågor som bör hanteras.
- bygglov
- risk för skada på fasaden, som föreningen i så fall är ansvarig för
- buller av olika slag. Dessa aggregat är förhoppningsvis väl intrimmade vid installation, men om de sitter år efter år försämras situationen. Därför bör krav på underhåll och mätningar ställas. I vår fastighet finns en äldre installation där grannarna upplever bullerproblem. Det är svårt att hantera då inga krav ställdes på uppföljning då tillstånd gavs.
- estetik. Medlemmar i föreningen kan ha olika åsikter om hur intrycket av fasaden förändras av dessa installationer.
Om beslut fattas vid stämman så bör det finnas bra underlag inom olika områden så att alla vet vad det gäller.
Tack för ditt inspel. I vår förening har samtliga lägenheter balkong (utom en bottenvåning som har "trädgård") så bygglov borde inte krävas eftersom ingenting skulle vara synligt från utsidan. Inte heller skulle enheterna behöva monteras på fasaden utan skulle kunna stå fritt på ett för ändamålet avsett underlag på balkongen. Det väsentliga ingreppet - som gör att tillstånd behövs överhuvudtaget - för vår del är att man behöver ta ett hål i dörrkarmen mot balkongen för att dra in anslutningen.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
H Henrikrso76 skrev:
Tack för ditt inspel. I vår förening har samtliga lägenheter balkong (utom en bottenvåning som har "trädgård") så bygglov borde inte krävas eftersom ingenting skulle vara synligt från utsidan. Inte heller skulle enheterna behöva monteras på fasaden utan skulle kunna stå fritt på ett för ändamålet avsett underlag på balkongen. Det väsentliga ingreppet - som gör att tillstånd behövs överhuvudtaget - för vår del är att man behöver ta ett hål i dörrkarmen mot balkongen för att dra in anslutningen.
Ja, det är viktigt att bedöma förutsättningarna i det enskilda fallet, som nog kan skilja en hel del. Min erfarenhet är från sekelskiftesbebyggelse i stenstaden. Det kanske är annorlunda i ert fall. I så fall vore det bra att ta fram förslag på hur det skulle fungera.
 
  • Gilla
Henrikrso76
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
dom är extremt fula, och stör väldigt, speciellt om ägaren inte sköter underhållet

så efter ett par år hänger det ett antal kompressorer som skramlar

har bott i ett land där det är så, not nice
Så klart inte! Det är därför underhåll är viktigt och det är därför som det viktigt med riktlinjer för vad, var och hur saker får placeras. Men att ha en "portabel" bjässe som står och skakar på parketgolvet, som vi har nu, med plastslang som måste silvertejpas en gång i veckan och som kräver öronproppar dagtid och är otänkbar att använda nattetid är inget alternativ. Men det var föreningens förslag att vi skulle skaffa. Vi visste att det inte var bra, men vi trodde inte att det skulle vara så störande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.