Flyttat till ett hus med ett gammalt system för elradiatorer, se bilder. Håller på att se över uppgradering av värmesystem men det behöver funka tills det är klart. Någon som har erfarenhet av hur det funkar? Finns en brytare för att sätta på systemet, sedan hoppar det mellan de tre grupperna. Reglaget för drift går inte att rubba. Ska det sitta en knopp där egentligen kanske? Händer inget när man trycker på knapparna för program. Det blir värme i radiatorerna men skulle vilja veta hur systemet funkar mer i detalj. Finns även sensorer uppsatta i vissa rum med ett reglage som jag inte vet vad det gör. Märkplåt från Abelko med specifikationer för bryteffekt och matningsspänning på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med inställningsknappar för värme och energisparlägen, och en digital display, monterad på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterad ljusströmbrytare med synlig vit ledning mot en grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit rörelsedetektor monterad på vägg med inställningsmarkeringar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En googling på ”eav 4027” leder till hajpa.se, ett företag i Kalix. Abelko innovation i Luleå kanske också kan hjälpa dig.
 
Tack, ska kontakta dem.
 

Bästa svaret

Huset är uppdelat i zoner där varje rumstermostat styr sin zon. Den ena knappen styr den önskade temperaturen och den andra ställer man in den önskade nattsänkningen på. den tredje väljer man vilken "styrning" man önskar. Från vänster, av, natt, ur (växlar mellan natt och dag), dag, till. På uret ställer man dom tider som man önskar för sänkning-höjning.
Och ja det saknas ett vred, jag tror att man kan ta ett vred från tempinställning och flytta till funktionsväljaren.
 
E elmont skrev:
Huset är uppdelat i zoner där varje rumstermostat styr sin zon. Den ena knappen styr den önskade temperaturen och den andra ställer man in den önskade nattsänkningen på. den tredje väljer man vilken "styrning" man önskar. Från vänster, av, natt, ur (växlar mellan natt och dag), dag, till. På uret ställer man dom tider som man önskar för sänkning-höjning.
Och ja det saknas ett vred, jag tror att man kan ta ett vred från tempinställning och flytta till funktionsväljaren.
Då vart jag lite klokare, tackar. Hittade en manual till snarlik modell om någon skulle behöva, http://hajpa.se/wp-content/uploads/2018/03/Komfortel_F.pdf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.