Hej allihopa!

Jag går i husbyggartankar och har, precis som de flesta andra här på forumet, stora problem med att skapa mig en uppfattning av de olika husleverantörerna. Så jag tänkte fråga efter tips, synpunkter och åsikter kring A-hus och LB-hus.

Såhär ser situationen ut för min familj:
Tanken är att vi kan tänka oss att lägga 2 - 2,2 miljoner för ett hus, exklusive tomt. Samtidigt har vi som "krav" att det ska vara 4 sovrum (ett ska användas som kontor), ett allrum till barnen samt ett vardagsrum integretat med köket. Efter en, enligt mig, noggrann genomgång av olika leverantörer så faller många dessvärre bort pga. prisbilden. Om detta är fel får ni gärna tipsa oss.

Det som vi har hittat som kan verka vettigt är A-hus Basic 139 samt Basic 149. Och tydligen finns det många här på forumet som även anser att LB-hus Classic 135 kan vara något. Några synpunkter på hur dessa hus står mot varandra? Några tips på för- och nackdelar med de olika husen? Eller är det kanske så att det finns andra tillverkare som är bättre?

Som ni märker och redan vet så är det ett stort projekt att välja hus så därför skulle jag uppskatta allt ni har att säga.

Mvh
Niclas
 
Hej har ni redan tomt eller letar ni tomt? Om ni vet att 1 plans eller 1,5-planshus som gäller redan? Ni skulle ju också kunna kolla på Onsalavillan dom har många trevliga hus tycker jag. Där kan ni ju kolla på Arkitektens orginalhus # 1 jag tror det kanske uppfyller era krav. Ni kan på deras hemsida också kolla på Arkitektens orginalhus # 2 eller något annat hus kanske. Gör ett besök på Husknuten i Göteborg för i deras visnings hus står priser på alla husen.

När ni kanske ändå besöker husknuten passa på att också kolla in övriga leverantörer där för att se vad ni gillar. Kanske Väskustsugan eller Mjöbäcksvillan har något som passar.

Eller så får ni ta fram ett eget förslag och fråga pris på det gjorde vi och kommer nu bygga med Mjöbäcksvillan.

Lycka till
 
Tomt har vi redan, så ett problem är ur värden. =)

Som du sa så var Onsalavillan, Ariktektens Orgonalhus #1 något som föll oss i smaken. Har du någon information av hur mycket det kostar nyckelfärdigt? Vad var anledningen till att ni tog fram ett eget förlsag om mna får fråga? Hittade ni inget som passade eller var det en prisfråga?
 
Ursäkta stavfelen =)
 
Vi fan inget som passade på vår tomt och sen vill vi ha ett garage med carport som är samman byggt med huset. Vi kollad igenom en massa kataloger men fan ej det vi sökte. Så då kontaktade vi Peo Oskarsson på Arkitektrådet han besökte oss på tomten och vi gick igenom med honom vad vi önskade bygga. Hans pris var 850 kr per timma han tog fram två olika hus förslag på till vår tomt. Vi gillade båda förslagen mycket bra men de blev dock för dyra att bygga. Vi hade nog inte tänkt igenom våra krav innan vi träffade honom på hur stort vi ville bygga så de blev ca 225kvm stora och därför drog kosten i väg på husen.
Så vi har nu tagit fram ett eget förslag på ett 2 plans hus på 181kvm vi kommer att bygga med Mjöbäckvillan som också har räknat på alla tre husen.

Kontakta säljarna på Husknuten så får du säkert priset på huset av de eller åk upp och kolla för alla priserna står på varje hus i deras visnings hus där.

Var skall ni bygga någon stans om man får fråga?
 
Då får man önska er lycka till med bygget =) Får man fråga vad huset som ni ritade själva hamnade på? Hade varit kul att själv rita ett hus men det känns som man saknar en del kunskap för det, hur kände ni angående det? Hade läst på mycket innan ni började rita eller tog ni fram en grov ritning?

Vi ska bygga ute vi Särdalskvarn är tanken, var ska ni bygga?
 
Vi har precis bestämt oss för att bygga med LB-Hus (Classic 135) och tänkte att deras Green Edition på 144m2 kanske skulle passa er eftersom det har 4 sovrum och öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Plus i kanten eftersom det är väldigt energisnålt samt har vidbyggt garage. Pris NF samt totalentreprenad (med grunden) ligger på ca. 2.2M.

När det gäller val av husleverantör så är det inte lätt. Det som vägde tungt när vi valde var att LB bygger erbjuder "äkta" totalentreprenad samt att vårt hus är P-märkt av SP. Dessutom trycktestar de sina hus innan leverans för att garantera att de är täta och välisolerade. Hela LB-hus:s byggprocess är P-märkt så SP gör stickprov på vart 20:e hus de bygger. Så när man bygger med dem får man dels en P-dekal att sätta på huset samt ett skriftligt intyg som givetvis höjer andrahandsvärdet om man skulle vilja sälja.

Sen är det så klart bra med referenser och vi har ett par vänner som nyligen byggt med LB i Blekinge och alla är helnöjda. Fast i slutändan så handlar valet nog mycket om hurdan försäljaren är ;-)
 
Redigerat:
Vi gjorde i stortsett likadant fast utan arkitekt. Lämnade in till olika husleverantörer hur vi ville ha det. Vissa gick bort direkt då man inte kunda ändra, blev tokdyrt osv, vi fastnade sist för Mjöbäcksvillan. Hittills har allt flytit på mkt smidigt, huslev i oktober :)
 
Redigerat:
Vi håller just på att bygga ett hus som vi betalat 3 milj för utan tomt.
Skriv ner och KOLLA allt!! Var på plats under hela bygget ofta (vi blev tillsagda att hålla oss undan)
Lita inte på att en totalentreprenör kollar sina snickare.
Kika på under rubriken Fasad på hur vårt hus ser ut mitt i bygget.
 
swebichon: LB-hus låter som ett bra företag. Har kontakt deras säljare och begärt offert på Classic 135 samt Green Edition. Green Edition var verkligen ett hus i vår smak så tack för tipset. Och visst är det viktigt med kontakten med säljaren, var och pratade med en säljare på A-hus i veckan och det kändes väldigt positivt. Ska iväg på söndag på visning av deras hus. Ska bli kul att se om dom "håller måttet".

patrik659: Tydligen så verkar det ju även vara ett alternativ att rita upp vad man har tänkt sig och höra sig för med olika företag. Kanske även blir ett försök med detta framöver, just nu vill vi bara komma ut och känna av olika leverantörer och skapa oss en uppfattning av dom.

Naiv nybyggare: Verkligen trist med er fasad, samt de övriga problemen. Skrämmande att det ens existerar snickare som verkar ha tummen mitt i hand. Hoppas det löser sig för er. När det väl är dags för bygge ska jag ta ditt goda råd och försöka hålla stenkoll på bygget.
 
Då har man varit på en visning av A-hus, dessvärre ej 139:an utan 123:an. Men man fick sig en lite uppfattning om vad som gäller. Överlag så gillade vi vad vi såg och konstaterade snabbt att ryggåstaket är ett måste för vår del. Ger ju vardasrummet så mycket mer rymd. Nackdelen var att just vardagsrummet var någon kvadratmeter för litet, hade ju gärna fått in en "köksö" som skulle börja vid väggen till kyl/frys. Men då blir det alldelles för tajt kändes det som. Sen är det alltid lite svårt att tänka sig hur man ska möblera då dom hade tagit bort en sovrum och på så sätt gjort vardagsrummet större.

Funderar på om man får plats med en större bord och en "rejäl soffa" utan att det känns som att man tar upp all golvyta. Någon som byggt A-hus Basic och kan ge lite synpunkter? Är vi helt ute och seglar eller är det kanske någon annan som upplevt samma sak?
 
Vi har ett A-hus som byggdes hösten 2006 utanför Nyköping, och vi har i skrivande stund (sep 2009) fortfarande anmärkningar kvar från slutbesiktningen som inte åtgärdats. A-hus har mycket stora brister i kvalitetskontroll, felleveranser verkar vara standard, riktningar frångås och korrigeras i efterhand... Tidsplaner hålls aldrig och bemötandet har varit under all kritik under de snart 3 år vi kämpat för att få det hus vi betalat dyrt för. Detta var första och sista gången vi anlitade A-hus !

Kanske inte riktigt svar på din ursprungliga fråga, men ändå relevant för ditt val av husleverantör.
 
Snabel: Väldigt relevant för vår del. Trist att man inte kan få det som man betalar för. Sen verkar resultatet vara olika beroende på var man bor har jag fått uppfattningen av. Är ju väldigt svårt att på förhand veta hur företagen kommer att behandla en.

Är det någon här inne som byggt med A-hus eller LB-hus i eller runt om Halmstad som kan ge mig sin syn på de olika leverantörerna? Hade varit till stor hjälp så man kan skapa sig en uppfattningen av vilka det är man kan komma att behöva ha att göra med.
 
Vi bygger ett Green Edition i Hässleholm. Vi är helnöjda med LB Hus och rekommenderar dem varmt. Både säljare, kvalitetsansvarig och byggledare är oerhört serviceinriktade och ringer oss om det uppstår några oklarheter. Anledningen till att vi valde LB Hus var att deras utgångsstandard var något högre, att vi kunde göra vissa ändringar och tillval som de inte tog betalt för samt att de har P märkning och att Green Edition är ett lågenergihus. Priset för vårt Green Edition exkl. tillval och tomt är 2.115.000 kr.

Lycka till med ert husbygge!
 
var hittar man huset green edition på lb-s hemsida?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.