Hej,
Vi funderar på att bygga en en-plansvilla som vi har ritat själva och vi har ny fastnat för att anlita a-hus till detta. Vad har ni för erfarenheter av a-hus? Dela gärna med er både positiva och negativa för att hjälpa oss på traven :)

/Frida och Marcus
 
Hej!

Vi bygger för fullt med A-hus just nu och än så länge har det fungerat riktigt bra.
Vår säljaren är fortfarande med på noterna även efter kontrakts-skrivandet, han hör av sig och
frågar hur det går m.m. även om det är byggteknikern från A-hus som har tagit över bygget från säljaren.
Hantverkarna är väldigt duktiga, kommer med tips, ställer frågor om vi har tänkt på vissa saker, så det känns bra med dem vi har fått.
Så vi har bara positiva upplevelser med A-hus än så länge.

Vill du veta mer så, hör av dig.
 
Hur har det gått?
 
Är också nyfiken. 😉
 
TS har inte varit aktiv sedan 2012-02, så hys ina stora förhoppningar att hen kommer svara :)
 
Attans! Hade varit intressant...
 
Hejsan!

Ursäkta sent svar från min sida.
Det har gått bra med vårt hus, vi flyttade in i maj 2012.
På förbesiktningen fick A-hus nedslag på att målaren hade slarvat lite och att plattsättaren skulle fixa två silikonsträngar som inte såg ok ut. Allt detta fixades till slutbesiktningen.
 
Glömde att skriva att besiktningsmannen var väldigt petig men det var väldigt bra enligt mig :).
 
Skönt höra att någon fick en noggrann besiktningsman utsedd av Garbo (antar jag)! Skulle jag själv bygga igen skulle jag helt klart anlita en själv där jag tagit referenser och gjort lite research på. Rekommenderar det starkt då det är viktigt att få med så mkt som möjligt på slutbesiktningen redan.

Förmodligen var det slumpen, men han vi fick var en total katastrof. Det var väl en av de saker jag inte blandade mig i utan litade på att det skulle bli en vettig besiktningsman, men SÅ FEL jag hade.... Han ville inte ta upp anmärkningar, missade en massa. Jag tog dit honom igen för att komplettera. Slutade med att jag fick ta in en annan besiktningsman och bevisa att fel kvarstod i badrummen. Fick rätt, det var uppenbara fel, enorma fogsprång.

Oerhört viktigt att få någon vettig här, och OM det finns fel så ska det bli en rimlig summa att hålla inne med också. Inte helt lätt bedöma om man inte är i branchen heller. I vårt fall med de fel som var sattes den bara till 10 000 vilket var ett skämt i efterhand när man började tänka på vad det kunde ha kostat i badrummen, och allt det slit det blev för att få det åtgärdat. Det är faktiskt tveksamt om han ens skulle ha godkänt entreprenaden överhuvudtaget i första läget.

Nu har ju inte detta med A-hus att göra, så kanske offtopic, men apropå besiktningsmän i sammanhanget.
 
När vi fick papperna från Garbo om vilken besiktningsman vi skulle få så googlade man upp personen, fick fram bra saker om honom både via detta forum och bloggar. Annars hade vi bytt besiktningsman om vi hade hittat dåliga omdömen om honom, han var väldigt petig. A-hus muttrade lite att han för noggrann men men. När han gjorde besiktningen så gick han igenom ett rum, skrev upp de fel han hade hittat sen fick vi kommentera detta och om vi hade hittat något som han hade missat.

Tråkigt att du behövde ta en annan besiktningsman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.