Skall köpa ett 100årigt timmerhus som är på två plan, total yta 230 kvm, har blivit erbjuden att det skall sättas in en luft vatten pump ECO Air 109 polar edition. Kan den klara av detta hus? eller borde man ha en större pump? Vi bor i västra götaland.
 
Det beror på hur välisolerat huset är, i Umeå räcker inte 9 kW men troligen i Västra götaland.

Protte
 
Ett timmerhus som inte är isolerat behöver mycket energi.
En luft vatten värmepump ger lägre effekt ju kallare det är, 9 kw vid 0 grade men kanske bara 4 kw vid minus 10.

Jag hade hellre köpt en större luft vattenvärmepump och inte polar edition. Polar edition kostar extra, lägg den slanten på storlek istället, det är bara norrlänningar som behöver polar utförandet.

Jag tror dock att det är mycket smartare med bergvärme för ett sånt hus. Det är vid hög förbrukning som bergvärme verkligen lönar sig
 
Eller ytjordvärme om man har plats (stor tomt)
Bara ett förtydligande jag har 10kW ytjordvärme och det räcker inte de gånger det är -20 i flera dagar i sträck.

Allt med luft är mest som leksaker här, det sitter på många hus men blir det kallt så knäpper alla på elelementen. Man kan spara energi men inte effekt.

Protte
 
ska försöka att få fjärrvärme, kan det vara ett bra alternativ?
 
B
fjårrv¨rme kan nog bli dyrt i längden. satsa på ordentlig berg eller jordvärme. sätt en volymtank så kan du ha stor pump och du får bra balans i systemet.
 
Slängde för 7 år sedan ut min fjärrvärme när aggregatet ändå skulle bytas. Gick över till bergvärme och har inte ångrat det. Vårt hus är på 200m2 + 100m2 källare.

32MWh fjärrvärme per år blev 11 MWH el. Kalkylen håller och vi är inte i Vattenfalls våld med rejäla höjningar varje år. Visserligen blir elen allt dyrare, men fjärrvärmen skuggar hela tiden elpriset. Jag tycker att alternativet med bergvärme är bäst om man har ett äldre inte så välisolerat hus.
 
Thomas59
Kalarne skrev:
Slängde för 7 år sedan ut min fjärrvärme när aggregatet ändå skulle bytas. Gick över till bergvärme och har inte ångrat det. Vårt hus är på 200m2 + 100m2 källare.

32MWh fjärrvärme per år blev 11 MWH el. Kalkylen håller och vi är inte i Vattenfalls våld med rejäla höjningar varje år. Visserligen blir elen allt dyrare, men fjärrvärmen skuggar hela tiden elpriset. Jag tycker att alternativet med bergvärme är bäst om man har ett äldre inte så välisolerat hus.
Det var nog ett klokt val.

Från september 2008 till juli 2009 har iofs spotpriset (snitt 4 veckor) på el i princip halverats från 70,21 öre/kW till 36,72 öre/kW men på längre sikt får vi nog se energikostnaderna stiga alldeles oavsett energislag. Då kan det ju kännas skönt att inte ha en leverantör med monopol även om elleverantörerna, trots att man kan välja nästan fritt, inte riktigt funkar marknadsmässigt heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.