Phiplex
Är 952 kr inkl moms per kvm ett bra, dåligt eller normalt pris att betala för en grundplatta gjord med enkel formsättning (?) och av 100 mm vattentät betong, 100 mm cellplast isolering och med 200 mm makadam/singel på redan plan och hårdgjord mark?
 
Priset är helt ok.

Gör ett snabbt överslag på de priser som jag brukar sätta (jobbar som kalkylator på ett stort byggföretag) och får priset till 958 kr exkl singel. Men det är många faktorer som spelar in vid prisättningen. (Plattans storlek, placering, avstånd till betongstation, ev kostnad för bodar mm)

Snabb översikt:
100 expanderad cellplast + armering (normalarmerad) + 100 stålglättad betong : netto 310 kr
Oisolerad kantbalk H 400 (0,2 m3 betong/m balk), räknat med 0,4 m balk per m2/platta: netto 685x0,4=275 kr
Allmänna omkostnader: bodar arbetsledning mm (kan variera stort) 25 % på ovanstående priser: = 145 kr
Företagets vinst, 5% på ovanstående = 40 kr
Moms 25 på ovanstående ger totalt 960 kr
 
Företagets vinst på endast 5% är riktigt lågt räknat, så prislappen på 960kr plus moms är lågt räknat.
Så det låter helt klart billigt! (Brukar väl iaf lägga på 10-12% som vinst,, eller "administrativa avgifter" som det också kan heta).
Jag räknar själv på att gjuta en platta till ett eventuellt köp av hus, då hamnar jag på ca 890kr/kvm inkl, moms. Då är det också bra rabatter, och med en maskin under en helg (ink, vad det innebär,,,, ;O)
Erbjuden att betala 1550kr/kvm för en entreprenör göra jobbet (svårt val? Tror inte det).
Så det låter helt klart som ett bra erbjudande du har fått!
Men se till att få en offert specad med var som ingår, så det inte tillkommer "oförutsatta utgifter" under resans gång.
Lycka till!
 
Men det är inte inkluderat VA och golvvärme å så? vad får ni för priser då?

// Marcus
 
Golvvärmen levererar Trivselhus åt mig, då det ska passa med "värmecentralen" dem har som standard. Va-material kan jag få genom jobbet, men även om man köper det i handeln så är det nog inte av någon större kostnad i det hela (om det inte är långt till servicen, om det även är den biten du tänkte på?). kostnaden för materialet iaf, dock kan det vara berg i vägen för att nå servisen, då kostar det lite mer. Har dock inte frågat på pris där. Men det är sådant som tillkommer iaf om hade köpt tjänsten av någon entreprenör (jag jämför min kostnad att bygga plattan själv med att be en entreprenör göra jobbet).

Blir nog lägga handpenning på tomten på fredag,, så läge att börja se över alla kostnader nu!
Någon som vet om det är svårt att "glätta" plattan när man gjutit den? Och behöver man göra det?
 
Milkshaken
Glätta en platta gör man oftast om det ska vara färdigt golv, dvs, typ lägga matta direkt på.... Man får oxå lite tätare ytskikt..
Nu är det oftast snabbare och vanligare att man grovskurar betongen med en sloda, sen lägger man ett lager flytspackel på det sen som topp... Går mycket snabbare... lättare att få jämt och fint oxå... dessutom mycket enklare om man ska ha fall ..
 
Golvet ska läggas med parkett, badrummen ska ju det läggas klinker på, så antar att hantverkarn måste väl fixa fallen med flytspackel. Så antar det alltså inte behövs glättas då?
Men får ta allt detta med säljaren på Trivselhus, dem lär kunna ge svar på allt.
 
Phiplex
Om ni ursäktar tänkte jag återgå till ursprungsfrågan, dvs om 952 kr inkl moms / kvm är ett ok pris? :)

Plattan, som är till en uteterrass, är på 252 kvm och en total omkrets på 170 m (varav 70 mot befintlig husplatta). Med offererat pris på 952 kr / kvm skulle det totala priset bli ca 240.000 kr inkl moms för denna uteterrass.

Jag har nu räknat lite själv på materialkostnaden och kommit fram till att jag kan köpa allt material för i runda slängar totalt 134.000 kr inkl moms och inkl transport. (Se närmare detaljer om hur jag räknat ut material-kostnaden i bifogade excel-fil).

Det betyder att skillnaden mellan totalt offererat pris och materialpriset är ca 106.000 kr inkl moms och det måste väl då vara priset för själva arbetet? Möjligen dock inklusive maskiner för att sprida ut och packa gruset och för att vibrera samt glätta betongen.

Nu vet jag inte vad "betongare" tar i timmen, men om jag gissar att de tar lika mycket som de elektriker jag också anlitar, så är det 350 kr exkl moms, vilket blir 437,50 kr inkl moms. Med detta timpriset och med arbets-kostnaden 106.000 kr skulle det motsvara totalt nästan 242 mantimmar = drygt 30 mandagar = 6 manveckor.

Kan detta verkligen vara rimligt för att åstadkomma en uteterrassplatta utan el- och va-rör på 252 kvm med 200 mm singel, färdiga kantelement, 100 mm cellplast och 100 mm betong. Tar det så lång tid och kostar arbetet så mycket?

Samtidigt säger flera, t ex Gubben Grahn och citruzz, att det pris jag fått är ok - hur kan det komma sig?.
Vill dessutom säga att det finns arbetsbod med värme, toa, kyl, spis och allt som behövs redan på plats.
 
952kr inkl moms / m2 är ett bra pris, under förutsättning att schaktning, uppfyllnadsarbete, dagvatten / dränering samt inkoppling av dessa ingår.

Brukar kosta ca 650:-/h +moms för en grävmaskin. Så det drar ju ner din kalkyl på mantimmar ganska rejält.
 
  • Gilla
Just_me
  • Laddar…
Det är ett drygt jobb att plana, väga av, armera etc. Det tar nog längre tid än man tror. Själva gjutning är arbetsintensiv, så där behövs det troligen ett helt gäng. Sen får man som sagt tänka på att det är en del maskintid med, som är betydligt dyrare än bara man-timmarna. Så jag tror inte att priset är orimligt.

Du får naturligtvis ta in fler offerter. Lagen om tillgång och efterfrågan spelar givetvis också in.
 
Phiplex
Borde kanske nämnt att marken under denna nya terrass redan är klar, dränerad och hårdgjord och består av makadam ovanpå sprängt berg. Se bilden nedan. Terrassen skall ligga ovanpå grusbädden, som syns i överkant, och ha ena sidan mot husets befintliga bottenplatta, som syns i nederkant.

Något större arbete med schaktning, uppfyllnadsarbete samt dagvatten / dränering plus inkoppling av dessa lär väl därför inte behövas, eller hur? Det enda liknande arbete som behövs bör vara att lägga/köra ut 70 ton singel (200 mm i botten direkt ovanpå befintliga hårdgjord mark), samt att göra själva plattan genom att ställa ut 100 m kantelement (50 st), lägga ut ca 390st 100 mm cellplastskivor i ett lager, lägga ut armeringsmattor (29 st), armera 170 m kantbalk, pumpa ut ca 35 kbm betong mha pumpbil (31 m slang) samt vibrera och slutligen stålglätta ytan.

Med även detta som bakgrund, så är kanske då 6 manveckors arbete i överkant, eller vad säger ni? Även om åtminstone utläggningen av de 70 ton singel kanske kräver någon form av (mindre) gräv/schaktmaskin (någon stor får inte plats längre), och därmed innebär högre timpeng.

Vilken erfarenhet har ni av hur lång tid det kan ta att göra jobbet ovan?

(Ja, fler offerter måste jag i alla fall ta in :surprised:)
 
  • Grusbädd under terrass.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta in fler offerter - men priset lär hamna omkring de siffror du redan fått om du inte gör jobbet själv.!
Jag ansluter mig till flera andras uppfattning - 960 inkl.moms är ett bra kvm-pris..
 
Phiplex skrev:
Om ni ursäktar tänkte jag återgå till ursprungsfrågan, dvs om 952 kr inkl moms / kvm är ett ok pris? :)

Plattan, som är till en uteterrass, är på 252 kvm och en total omkrets på 170 m (varav 70 mot befintlig husplatta). Med offererat pris på 952 kr / kvm skulle det totala priset bli ca 240.000 kr inkl moms för denna uteterrass.

Jag har nu räknat lite själv på materialkostnaden och kommit fram till att jag kan köpa allt material för i runda slängar totalt 134.000 kr inkl moms och inkl transport. (Se närmare detaljer om hur jag räknat ut material-kostnaden i bifogade excel-fil).
QUOTE]


Hej!
Vad gäller arbetstid på dina mängder (ej makadam) så kan du räkna 20 tim för isoleringsutläggning, 30 tim för armering (150 kg diam 6, 350 kg diam 10 samt 260 m2 nät.) 16 tim för gjutning platta och kantbalk. Efterbehandling platta 0,1 tim / m2 dvs 25 tim samt 25 tim för kantbalken. Dvs ca 116 tim.

Multiplicera detta med timkostnad och lägg sedan på arbetetskostnad med gruset, lägg på materialspill på betongen (vet inte om du har med något spill på övrigt material), kostnad för lossning armering mm, hyra av glättningsmaskin, kostnad för övriga verktyg, tidkostnad som företaget måste lägga på för materialbeställningar/arbetsledning/omkostnader så ser du att priset är ok.

Trevlig helg, Gubben Grahn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.